هانیه قنادزاده ـ در کلانشهرهایی همچون تهران پیدا کردن یک جای پارک کار بسیار سختی است زیرا میلیونها خودرو در روز در شهر تردد میکنند. همین چندی پیش بود خبر رسید، هزاران نفر با پارک کردن خودروی خود در جاهای پرترافیک برای خود آب و نانی به هم زدهاند و با رسیدن کسی که دنبال […]
هانیه قنادزاده ـ در کلانشهرهایی همچون تهران پیدا کردن یک جای پارک کار بسیار سختی است زیرا میلیونها خودرو در روز در شهر تردد میکنند. همین چندی پیش بود خبر رسید، هزاران نفر با پارک کردن خودروی خود در جاهای پرترافیک برای خود آب و نانی به هم زدهاند و با رسیدن کسی که دنبال جای پارک میگردد، جای پارک خود را با قیمت بالا به فرد متقاضی کرایه میدهند! حال سؤال این است که آیا در شهرهای شلوغ دنیا نیز شاهد چنین وقایعی هستیم؟! در واقع در همه جای دنیا در مکانهای پررفتوآمد و شلوغ همیشه معضل پارک کردن ماشین برای مردم وجود داشته است. با پیشرفت تکنولوژی این مشکل برطرف شده، به این صورت که با استفاده از پارکینگهای طبقاتی یا مکانیزه میتوان در یک فضای کوچک، پارکینگی برای تعداد زیادی از ماشینها ساخت. پارکینگهای مکانیزه، پارکینگهایی هستند که امروزه در سراسر دنیا برای رفع مشکل کمبود جای پارک استفاده میشوند و امکان پارک کردن خودرو به صورت اتوماتیک را فراهم میکنند. نصب پارکینگهای مکانیزه بسیار سریع است و این مزیتی است که باعث استفاده روزافزون از این پارکینگها شده است. پارکینگ طبقاتی بتنی نیز یکی از روشهای جبران کسری پارکینگ است، با این تفاوت که از مکانیزمهای استفاده شده در پارکینگ طبقاتی استفاده نمیشود و معمولاً خود شخص باید در فرآیند پارک نقش داشته باشد و به مساحتهای بزرگ برای ایجاد پارکینگهای طبقاتی بتنی، نیاز میباشد. مهمترین مزیت استفاده از پارکینگ مکانیزه طبقاتی امکان خلق یک فضا گسترده در مکانی با مساحت بسیار کم و در نتیجه افزایش بهرهوری خواهد بود. اصطلاح «پارکینگ» نشاندهنده قرار دادن موقت یک وسیله نقلیه در یک مکان خاص است که برای آن منظور تعیین شده است. مکانهایی که ماشینها در آن پارک میشوند، بهعنوان جای پارک شناخته میشوند.
مناقصه ساخت پارکینگ مکانیزه
شهرداری تهران بهعنوان متولی اصلی شهر تهران، همواره یکی از دغدغههایش را به این موضوع مهم اختصاص داده است و در دوره گذشته مدیریت شهرداری تهران شاهد طرحهایی همچون مناقصه ساخت پارکینگهای مکانیزه بودهایم. در سال ۹۹ شهرداری تهران مناقصه ساخت پارکینگ مکانیزه را در منطقه۴ شهر تهران کلید زد و بعدها در مناطق یک، ۱۶و۱۳ هم طراحی و تهیه نقشههای اجرایی برای احداث پارکینگ محلهای طبقاتی در دستور کار سازمان حملونقل و ترافیک قرار گرفت. از مزایای پارکینگ مکانیزه این است که برای راهاندازی آنها، نیازی به تأمین یک فضای پهناور و بزرگ نیست و این پارکینگها را میتوان در یک محدوده با مساحت کوچک راهاندازی کرد. مزیت دیگری که احداث پارکینگهای مکانیزه دارد این است که میتوان ظرفیت آن را با صرف هزینهای کم افزایش داده و کاربری از آن را بیشتر کرد. علاوه بر آن با احداث این پارکینگها، پارک خودروها در معابر و کوچهها کمتر شده و شلوغی و ازدحامی که این خودروها در سطح شهرها به وجود آوردند رفع خواهد شد و ظاهر بد و آشفته خیابانهای پُر از خودرو، جای خود را به یک شهر سازمانیافته و نظاممند خواهد داد. همچنین با رفع شلوغیهای موجود در سطح شهرها، آرامش روانی عابرین پیاده و مردم نیز بیشتر میشود.
آغاز احداث ۲۸ پارکینگ جدید طبقاتی
روز شنبه که گذشت نیز، سید مجتبی شفیعی؛ مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران، با اعلام اینکه کمبود جدی فضای پارک خودروها در پایتخت و اِشغال سطح گسترده معابر، ضرورت توسعه فضاهای پارک غیرحاشیهای خودرو و احداث پارکینگهای طبقاتی را در سطح شهر دوچندان کرده از ساخت ۲۸ پارکینگ جدید خبر داد و گفت که با برنامهریزیهای صورت گرفته، تعداد پارکینگهای طبقاتی عمومی، ظرف کمتر از دو سال، بیش از دو برابر میشود و تعداد آنها از مجموع ۲۴ پارکینگ فعلی به ۵۲ مجموعه پارکینگ عمومی افزایش مییابد.
دیدگاه بسته شده است.