حرکت در مسیر تولید خودروهای برقی نیازمند بررسی همه‌جانبه است

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، بر بررسی‌های همه‌جانبه فنی و اقتصادی برای حرکت در مسیر تولید خودروهای برقی و کم‌آلاینده در کشور تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، امیرحسین شامخی؛ درباره حرکت خودروسازان بخش‌خصوصی به سمت تولید خودروهای سبز، اظهار داشت: در ابتدا باید گفت؛ عنوان خودروهای سبز که برای خودروهای برقی، هیبرید […]

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، بر بررسی‌های همه‌جانبه فنی و اقتصادی برای حرکت در مسیر تولید خودروهای برقی و کم‌آلاینده در کشور تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، امیرحسین شامخی؛ درباره حرکت خودروسازان بخش‌خصوصی به سمت تولید خودروهای سبز، اظهار داشت: در ابتدا باید گفت؛ عنوان خودروهای سبز که برای خودروهای برقی، هیبرید و پلاگین هیبرید در دنیا به کار می‌رود کمی مبالغه‌آمیز است و شاید خودروهای کم‌آلاینده‌تر عنوان مناسب‌تری برای این گروه از خودرو‌ها باشد. وی ادامه داد: با توجه به شدت آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران و از آنجا که بخش عمده آلودگی هوا در کلانشهر‌ها ناشی از آلایندگی خودرو‌هاست، حرکت به سمت خودروهای کم‌آلاینده یک ضرورت بوده و باید در دستور کار سیاست‌گذاران کشور قرار بگیرد. شامخی؛ افزود: در رابطه با خودروهای هیبریدی نیز چون بخشی از قوای محرکه آن‌ها احتراقی است، بنابراین باید به سمت موتورهای کم‌آلاینده‌تر که دنیا نیز بر آن متمرکز شده حرکت کرد. وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های موردنیاز دیگر نکته حائزاهمیت در برقی‌سازی خودرو‌هاست، تصریح کرد: آیا در حال‌حاضر تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی به تعداد كافي در كشور وجود دارد؟ این کارشناس صنعت خودرو، تأمین باتری را از دیگر زیرساخت‌های تولید خودروهای برقی و پلاگین برشمرد و اذعان داشت: علی‌رغم اینکه کشور ما دارای منابع عظیم نفت و گاز است و کارخانجات خودروسازی قادر به تولید موتورهای احتراقی هستند اما همچنان در ساخت باتری و موتورهای الکتریکی از دنیا عقب هستیم. شامخی؛ یادآور شد: علاوه بر این خودروهای پلاگین هیبرید به سبب داشتن دو قوای محرکه برقی و احتراقي گران‌تر از خودروهای با محركه احتراقی هستند و نیاز است دولت همچون سایر کشور‌ها با پرداخت سوبسید و کاهش عوارض گمرکی تولیدکنندگان را در راستای تولید خودروهای برقی و کم‌آلاینده حمایت کنند. وی تأکید کرد: حرکت در مسیر تولید خودروهای کم‌آلاینده یک ضرورت بوده و قابل انکار نیست اما اینکه در شرایط فعلی از بین سه گروه خودروهای برقی، هیبرید و پلاگین هیبرید به کدام سمت باید حرکت کنیم نیاز به بررسی همه‌جانبه دارد. عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در پایان گفت: با توجه به اینکه شرایط ما به لحاظ زیرساخت، تکنولوژی و منابع انرژی با سایر کشور‌ها متفاوت است. بنابراین برای تولید خودروهای برقی و هیبرید نیز مسیر متفاوتی در پیش خواهیم داشت و نیاز است با بررسی‌های همه‌جانبه فنی و اقتصادی ابتدا نسبت به واردات این خودرو‌ها و سپس ساخت داخل آن‌ها اقدام کنیم.