بزرگ‌‌ترین پروژه زیرساختی کشور در انتظار سرمایه‌گذاری نهایی

بزرگ‌‌ترین پروژه زیرساختی کشور در انتظار سرمایه‌گذاری نهایی تکمیل خطوط زیرساختی راه‌آهن در نقاط مختلف ایران و افزایش توان آن برای جابه‌جایی کالا و مسافر یکی از اصلی‌‌ترین اولویت‌هایی است که در طول سال‌های گذشته پیگیری شده و البته برای نهایی شدن نیاز به پیگیری‌های جدی دارد، موضوعی که این بار بناست یکی از بزرگ‌‌ترین […]

بزرگ‌‌ترین پروژه زیرساختی کشور در انتظار سرمایه‌گذاری نهایی

تکمیل خطوط زیرساختی راه‌آهن در نقاط مختلف ایران و افزایش توان آن برای جابه‌جایی کالا و مسافر یکی از اصلی‌‌ترین اولویت‌هایی است که در طول سال‌های گذشته پیگیری شده و البته برای نهایی شدن نیاز به پیگیری‌های جدی دارد، موضوعی که این بار بناست یکی از بزرگ‌‌ترین گام‌های آن حدفاصل اصفهان تا اهواز برداشته شود.

به گزارش ایسنا، با وجود آن‌که مناطق جنوبی ایران با استفاده از راه‌آهن جمهوری اسلامی از چند دهه قبل استفاده از راه‌آهن را کلید زدند و در طول تمام این سال‌ها از این موضوع بهره‌برداری کرده‌اند، اما نیاز جدی به ارتقای سطح امکانات در این حوزه و البته متنوع‌کردن مسیر‌ها یکی از مسایلی است که باعث شده وزارت راه و شهرسازی ایران برای گسترش نفوذ راه‌آهن در مناطق جنوبی برنامه‌ریزی جدی کند.

راه‌آهن اصفهان به اهواز که با طول ۵۴۰ کیلومتر یکی از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های ریلی و زیرساختی ایران به حساب می‌آید، یکی از اصلی‌‌ترین برنامه‌ها برای این هدف بوده که در طول ماه‌های گذشته گام‌های مثبتی برای تعیین تکلیف آن برداشته شده است.

پس از آن‌که در جریان دیدارهای هیأت اقتصادی کشور کره جنوبی با مقامات وزارت راه و شهرسازی بنا شد کره‌ای‌‌ها به عنوان سرمایه‌گذار اصلی در این پروژه فعالیت کنند، حالا معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده این طرح منبع دومی نیز در اختیار خواهد داشت.

طبق برنامه‌ریزی ابتدایی که در اردیبهشت‌ماه امسال قدم‌های اصلی برای آن برداشته شد، کره‌ای‌‌ها پس از حدود ۴ ماه مطالعه باید طرح نهایی خود را ظرف ۶ ماه به ایران ارایه می‌کردند تا در نهایت با آوردن حدود ۴٫۵ میلیارد یورو سرمایه به عنوان یکی از گام‌های اصلی در این پروژه کار خود را آغاز کنند.

با وجود آن‌که بیش از ۴ ماه از آن زمان گذشته، اما هنوز خبر قطعی از نهایی شدن طرح کره‌ای‌‌ها برای این پروژه بزرگ به گوش نمی‌رسد و در چنین شرایطی محسن‌پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن، اعلام کرده که برای این پروژه ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

 

با وجود آن‌که مدیرعامل راه‌آهن رقم در نظر گرفته شده در بودجه را اعلام نکرده، اما با توجه به مطرح شدن رقم کلانی که بیش از ۴ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود، احتمالاً باید از منابع دولتی تنها به عنوان یار کمکی این پروژه یاد کرد و همچنان در انتظار نهایی شدن برنامه کره‌ای‌‌ها باقی ماند. مسأله‌ای که اگر در کوتاه‌مدت برطرف شود، قطعاً گامی مهم در جهت توسعه زیرساخت‌های ریلی در مرکز و جنوب ایران به حساب می‌آید، اما اگر کره‌ای‌‌ها در نهایی کردن سرمایه‌گذاری‌شان تردید داشته باشند، احتمالاً باید در انتظار برنامه‌ریزی جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی بود.