پرواز ایرباس و بوئینگ با قطعات ایرانی

  رامین شاهی- این روز‌ها وزارت راه و شهرسازی از پیشرو‌‌ترین وزارتخانه‌های دولت در بهره‌برداری از ظرفیت‌های به وجود آمده حاصل از پسابرجام است. تلاش برای زنده کردن صنعت هوایی کشور و توسعه فرودگاه‌های کشور، برای استفاده از موقعیت جفرافیایی ناب ایران در خاورمیانه به خبرهای خوبی منتهی شده است و در کنار خرید هواپیما […]

 

رامین شاهی- این روز‌ها وزارت راه و شهرسازی از پیشرو‌‌ترین وزارتخانه‌های دولت در بهره‌برداری از ظرفیت‌های به وجود آمده حاصل از پسابرجام است. تلاش برای زنده کردن صنعت هوایی کشور و توسعه فرودگاه‌های کشور، برای استفاده از موقعیت جفرافیایی ناب ایران در خاورمیانه به خبرهای خوبی منتهی شده است و در کنار خرید هواپیما از دو غول بزرگ هواپیمایی جهان، تلاش خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های صنعتی کشور در بخش قطعه‌سازی صورت پذیرفته تا دست‌کم بخشی از قطعات هواپیماهای وارداتی در داخل کشور تولید شود و صرفاً هواپیما به صورت آماده وارد کشور نشود زیرا تا ۸ سال آینده ۴۰۰ تا ۵۰۰ هواپیما به ناوگان هوایی ایران اضافه می‌شود و فرصت خوبی برای صنایع داخلی فراهم می‌شود.

ایرباس و بوئینگ امتیاز ساخت قطعه به ایران دادند

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری امتیاز ساخت قطعات هواپیما به ایران از سوی بوئینگ و ایرباس خبر داد و گفت: در متن پیش‌نویس قرارداد به این موارد اشاره شده است.

به گزارش تین‌نیوز، عباس آخوندی درباره امتیازات واگذار شده به ایران در پیش‌نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، گفت: امتیاز ساخت و نگهداری قطعات هواپیما از سوی این دو شرکت به ایران داده شده است و این موضوع در متن پیش‌نویس قرارداد با این دو کمپانی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: بنابراین ایران با خرید این هواپیما‌ها می‌تواند در حوزه تعمیر، نگهداری هواپیماهای خریداری شده و به‌خصوص ساخت قطعات آن‌ها فعال شده و در زمینه تأمین بازارهای منطقه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهد.

 واگذاری امتیاز تعمیر و ساخت قطعات هواپیما به ایران در متن پیش‌نویس قراردادهای خرید از ایرباس و بوئینگ درحالی از سوی آخوندی تأیید شد که پیش از این مقصوداسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم در گفت‌وگویی با مهر به صورت تلویحی، از ارایه این امتیاز به ایران خبر داده بود.

دریافت برخی امتیازات از ایرباس و بوئینگ در قراردادهای خرید هواپیما، یکی از دغدغه‌های فعالان صنعت هوایی کشور است. آن‌ها معتقدند بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایران در این قراردادها، امتیازات بزرگی را از صنعت هوایی ایران می‌گیرد؛ به اعتقاد دست‌اندرکاران صنعت هوایی کشور، درحال حاضر صنعت هوا و فضای ایران در منطقه حرفی برای گفتن دارد و با دریافت امتیاز ساخت و تعمیر قطعات می‌تواند به هاب منطقه در این زمینه تبدیل شود.

علی‌محمد‌خان‌محمدی، کارشناس صنایع هوا و فضا پیش از این به مهر گفته بود که در پیش‌نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، موضوع تعمیر و نگهداری قطعات از سوی طرف ایرانی چندان جدی گرفته نشده و در شرایطی که مراحل نهایی خرید هواپیما‌ها درحال سپری شدن است اما تاکنون از کارشناسان سازمان صنایع هوا و فضا به عنوان متولی تعمیرات سنگین و ساخت قطعات هواپیماهای کشور برای حضور در جلسات رایزنی دعوتی به عمل نیامده است.

 البته با واگذاری این امتیاز به ایران می‌توان به آینده صنایع هوایی کشور امیدوار بود اگرچه این موضوع، اهمیت بهره‌گیری از دانش کارشناسان و خبرگان صنعت هوایی کشور را در گفت‌وگو با طرف خارجی نفی نمی‌کند.

مذاکرات با ایرباس و بوئینگ ادامه دارد

اصغرفخریه‌کاشان در ملاقات با کای‌میکانن، وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند، عنوان کرد: مذاکرات ایران با ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیما ادامه دارد که با نهایی شدن خریدهای ایران از ای‌تی‌آر، برزیل و کانادا تا ۸ سال آینده ۴۰۰ تا ۵۰۰ هواپیما به ناوگان هوایی ایران اضافه می‌شود.

 وی ادامه داد: نیاز ایران به خرید هواپیما، فرصتی برای کشورهای اروپایی ایجاد می‌کند که وارد معاملات هوایی با ایران شوند.

فخریه‌کاشان، همچنین درباره حضور هیأت تجاری از فنلاند، گفت: فنلاندی‌‌ها در ایران به دنبال پیدا کردن زمینه‌های همکاری مشترک هستند.

قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و تأمین مالی با معرفی زمینه‌های همکاری در دریا، زمین، هوا و مسکن به طرف مقابل، گفت: فنلاندی‌‌ها برای توسعه روابط با ایران اعلام آمادگی کردند و قرار شد نتایج مذاکرات را اعلام کنند.

خرید قطعات هواپیمای ساخت ایران توسط ایرباس

چند ماه پیش هم وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که توافق اخیر ایران با شرکت هواپیماساز ایرباس یک قرارداد بسیار مهم و تأثیرگذار به حساب می‌آید، اعلام کرده بود در کنار خرید هواپیما، ایرباس متعهد شده با تقویت صنعت قطعه‌سازی ایران از کشورمان قطعه هواپیما خریداری کند.

عباس‌آخوندی با بیان این مطلب تصریح کرد: آنچه که با شرکت ایرباس بسته شده یک پیش‌قرارداد است، زیرا از عمر اجرایی شدن برجام تنها حدود دو هفته گذشته و تصور این‌که در چنین زمانی قراردادی با حجم مالی بیش از ۱۰ میلیارد دلار به‌طور کامل بسته شود، گزافه خواهد بود.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم در جریان مذاکرات با ایرباس تمام شرایط مدنظر ایران را پیگیری کنیم تا پس از حدود ۲۰ روزی که دو طرف زمان برای پیگیری مجوزهای لازم و مراحل حقوقی دارند کار به شکل عملی اجرایی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات ایران با ایرباس برای فعال شدن مرکز تعمیر و اورهال هواپیماهای این شرکت در تهران عنوان کرد: خوشبختانه در این زمینه مذاکرات موفقیت‌هایی داشته است و در کنار آن نیز با ایرباس توافق کردیم که ضمن کمک به صنعت ساخت‌وساز قطعه، هواپیما در ایران در جریان این توافق از قطعه‌سازان فعال در صنعت هوایی ایران قطعات هواپیما خریده و از این طریق محصولات ایران را در عرصه ناوبری جهان فعال کند.

آخوندی به مذاکرات اخیر ایران‌ایر با شرکت ATR برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای مسافرتی جدید اظهار کرد: این هواپیما‌ها که تعداد مسافر پایینی دارند تنها به منظور تقویت فرودگاه‌ها و مناطق کوچک کشور در دستور کار قرار می‌گیرند زیرا در حال حاضر وضعیت تعادل تأسیسات هوانوردی کشور چندان جالب نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر از ۵۴ فرودگاه فعال در ایران ۸۰ درصد پرواز‌ها از ۸ فرودگاه و ۸۰ درصد پروازهای بین‌المللی از ۳ فرودگاه انجام می‌شود. همچنین فرودگاه امام به تنهایی درآمدی معادل با تمام ۵۳ فرودگاه فعال کشور دارد. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این وضعیت برهم ریخته و برای مناطق کوچک کشور فرودگاه‌هایی فعال به وجود بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برنامه‌ریزی کرده‌ایم ایران را به ۶ منطقه هوانوردی مجزا تقسیم کنیم، تأکید کرد: در این راستا باید ناوگانی که توانایی مسافرگیری پایینی داشته و برای این فرودگاه‌های کوچک امکان استفاده دارند وارد کشور کنیم که قرارداد اخیر با این شرکت ایتالیایی در این راستا امضا شده است.

آخوندی با بیان این‌که ناوگان هوایی ایران نیاز به تحول جدی دارد تا قدرت مرکزی ایران در منطقه به این وسیله تضمین شود، اظهار کرد: این‌که ما از سال ۹۰ تا ۹۳ بیش از ۱۲ میلیارد دلار از ایرلاین‌های خارجی بلیط خریده‌ایم، نشان‌دهنده برهم خوردن این تعادل و لزوم برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع ناوگان است. ایران‌ایر در طول یک‌سال حدود ۴ میلیون مسافر بین‌المللی را جابه‌جا کرده این در حالی است که سهم ایرلاین‌های جنوب خلیج‌فارس ۸۸ میلیون مسافر بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: قرارداد اخیر با شرکت ایرباس به این منظور تنظیم شده که ایران‌ایر توان رقابت با شرکت‌های هواپیمایی منطقه را داشته باشد تا لااقل بخشی از این ارزی که به‌طور سالانه مسافران ایرانی به ایرلاین‌های خارجی می‌دهند، کنترل شود. اگر چند ماه قبل به ورود یک ایرباس ۱۸۰ با خلبان ایرانی به کشور افتخار می‌کردیم حالا با افتخار اعلام می‌کنیم که ناوگان هوایی ایران در سال‌های آینده ۱۲ فروند از این هواپیمای غول‌پیکر را در خود خواهد داشت.