محمد قرهداغلی – مدت زیادی از آغاز طرح مولدسازی اموال دولت نمیگذرد. هدف از اجرای طرح مولدسازی در کشور تکمیل تمامی پروژههای نیمهتمام در سطح کشور بهواسطه فروش املاک مازاد دولت است که کمکی به بودجه کشور نیز میباشد. به گزارش مناقصهمزایده، به گفته احسان خاندوری؛ وزیر اقتصاد، ۱۳۰۰ ملک در دستگاههای دولتی بهعنوان مازاد […]
محمد قرهداغلی – مدت زیادی از آغاز طرح مولدسازی اموال دولت نمیگذرد. هدف از اجرای طرح مولدسازی در کشور تکمیل تمامی پروژههای نیمهتمام در سطح کشور بهواسطه فروش املاک مازاد دولت است که کمکی به بودجه کشور نیز میباشد. به گزارش مناقصهمزایده، به گفته احسان خاندوری؛ وزیر اقتصاد، ۱۳۰۰ ملک در دستگاههای دولتی بهعنوان مازاد شناسایی شده که در مرحله اول در جهت ارزشافزایی آن گام برمیداریم و فقط فروش این اموال نیست، بلکه مولدسازی و ارزشافزایی، سپس قیمتگذاری و خارج کردن این اموال از حبس دولت خواهد بود. سخنگوی اقتصادی دولت، همچنین یکی از موارد مولدسازی را افزایش اعتماد اجتماعی مردم و افزایش شفافیت عنوان کرد و گفت: در این زمینه حداکثر شفافیت را به کار میگیریم و قبل از واگذاری اموال فرصت برای همه مردم و فعالان اقتصادی فراهم میشود که در یک شرایط رقابتی این اموال را به بهرهبرداری و ارزشافزایی برسانند. اما یکی را ابهامات این طرح روش فروش این املاک میباشد که در این باره ذبیحا… خدائیان؛ رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با انتقاد از عملکرد دستگاههای اجرایی در حبس اموال مازاد خود، مولدسازی این داراییها را چنانچه با دقت و شفافیت انجام گیرد، مفید تلقی کرد و گفت: مزایده مناسبترین روش در فروش املاک مازاد دولتی است. خدائیان که از سوی رئیس قوهقضاییه بهعنوان رئیس کمیته نظارت بر مولدسازی منصوب شده است، در این نشست به قوانین مختلفی که بر مولدسازی داراییهای راکد دولت تصریح دارند، گریزی زد و در عین حال عدم اراده لازم از سوی مدیران که موجب شده استفاده از این ظرفیت مغفول بماند را مورد اشاره قرار داد. رئیس کمیته نظارت بر مولدسازی، با اشاره به مقاومت برخی مسؤولان در اجرای مولدسازی به دلایل و با روشهای مختلف، از اقدام برخی در فعال کردن ساختمانهای مازاد و بیتأثیر به منظور عدم فروش داراییها انتقاد کرد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با مثبت ارزیابی کردن اقدامات اخیر صورت گرفته برای فروش اموال مازاد برخی دستگاهها، تصویب آییننامه اجرایی برای مولدسازی را گام مهمی در برابر مقاومت مدیران پیرامون این موضوع دانست. وی لزوم دقت در اجرای مولدسازی را کلیدیترین اصل در این زمینه عنوان کرد و با یادآوری روشهایی از جمله مزایده، مذاکره و تهاتر برای فروش اموال، روش مزایده را مناسبترین روش دانست و تأکید کرد که در روشهای دیگر اعم از مذاکره و تهاتر ممکن است زمینه فساد به وجود آید. ضرورت دقت نظر در نحوه قیمتگذاری اموال موضوع مهم دیگری بود که رئیس سازمان بازرسی با استناد به تفاوت فاحش نظرات کارشناسان در کارشناسی اموال مورد اشاره قرار داد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اراده و عزم برای فروش داراییهای مازاد را مهم دانست و اولویتبندی پروژههای مهم و تأثیرگذار در فروش اموال مازاد دستگاهها را مورد توجه قرار داد. خدائیان؛ با تشریح سیاستهای قوهقضاییه در دوره تحول و تعالی پیرامون نظارت بر اجرای قوانین و حسن جریان امور و همچنین تأکیدات ریاست دستگاه قضا مبنی بر تعامل و همکاری با دولت، آمادگی سازمان بازرسی به منظور نظارت مؤثر در اجرای طرح فروش اموال مازاد دستگاهها را اعلام کرد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در راستای استفاده از ظرفیت سازمان بازرسی برای پیشبرد بهتر فروش اموال مازاد به معاونان تولیدی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و قضایی این سازمان مأموریت داد تا بر حسب حوزه کاری مربوطه، نظارتهای لازم را معمول داشته و در صورت مشاهده هرگونه انحراف در واگذاری داراییهای مازاد، تذکرات و هشدارهای لازم را ارائه دهند. خدائیان؛ در بخش دیگری از اظهاراتش توجه رئیس سازمان خصوصیسازی را به موضوع مهم واگذاری شرکتهای دولتی معطوف ساخت و تکالیف قانونی این سازمان در این زمینه را یادآور شد. وی تأکید کرد: علاوه بر اجرای درست فروش داراییهای مازاد، باید بحث واگذاری شرکتهای دولتی نیز مورد توجه قرار گیرد و نباید اجرای هریک از این طرحها فدای دیگری شود. خدائیان؛ از برخی شرکتهای دولتی بهعنوان وزنههای سنگینی که به پای اقتصاد کشور بسته شده و مدیران تمایلی به واگذاری آنها به بخش خصوصی ندارند، یاد کرد و از رئیس سازمان خصوصیسازی خواست که نسبت به واگذاری این شرکتها براساس قوانین و مقررات و ضوابط به کننده کار اقدام کنند.
دیدگاه بسته شده است.