مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه، با اشاره به پیشرفت ۸۵درصدی خط آهن همدان- سنندج، گفت: تکمیل فاز اول این پروژه برای شروع بهرهبرداری در پاییز امکانپذیر است. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی صیدگر؛ با یادآوری اینکه خط ریلی همدان-سنندج از ایستگاه راهآهن همدان آغاز میشود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، […]
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه، با اشاره به پیشرفت ۸۵درصدی خط آهن همدان- سنندج، گفت: تکمیل فاز اول این پروژه برای شروع بهرهبرداری در پاییز امکانپذیر است. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی صیدگر؛ با یادآوری اینکه خط ریلی همدان-سنندج از ایستگاه راهآهن همدان آغاز میشود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالحآباد و قروه در گردنه صلواتآباد به ایستگاه سنندج میرسد، اظهار کرد: طول مسیر ریلی همدان- سنندج حدود ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر) است که هفت ایستگاه دارد. مدیرکل ساخت روسازی راهآهن، با بیان اینکه حداکثر سرعت این خطآهن برای سیر قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است، افزود:پیشرفت کلی پروژه ۸۵ درصد است. این پروژه در بخش زیرسازی ۹۶ درصد و در بخش روسازی ۸۰ درصد پیشرفت دارد. وی ادامه داد: بخش ارتباطات ساختمان ایستگاهها نیز به ترتیب با ۶۴ و ۶۳ درصد پیشرفت همراه شده است. مدیرکل ساخت روسازی راهآهن، درباره اعتبار هزینه شده برای راهآهن همدان- سنندج گفت: تاکنون ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای اتمام کار در حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال پیشبینی میشود. صیدگر؛ اضافه کرد: مطابق برنامهریزی انجام شده و با توجه به سرعت فعلی پیشرفت در بخشهای مختلف پروژه، در صورت تداوم تخصیص اعتبار مورد نیاز برای پیشبرد مستمر کار، تکمیل فاز اول این پروژه بهمنظور شروع بهرهبرداری در پاییز سالجاری امکانپذیر است. وی افزود: براساس نتایج مطالعات انجام شده توسط مشاور طرح در دهه۸۰، ترافیک پیشبینی شده برای مسافر ۶۰۰ هزار نفر و برای بار یک میلیون تن در سال بوده است که با توجه به توسعه صنایع منطقهای و افزایش جمعیت در صورت بروزرسانی مطالعات، این ارقام به ویژه در بخش باری افزایش خواهد داشت. وی افزود: این محور دارای هفت ایستگاه است که شامل سه ایستگاه سبقت-تلاقی، سه ایستگاه بین راهی (مسافری-باری) و یک ایستگاه تشکیلاتی میشود. به گفته مدیرکل ساخت روسازی راهآهن، با تکمیل نصب خطوط ایستگاهی ظرفیت این خط به هشت تا ۹ میلیون تن بار در سال میرسد. صیدگر؛ درباره مزایای راهآهن همدان- سنندج، تصریح کرد: با اتمام این پروژه شهر سنندج بهعنوان بیستوسومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد و پیشبینی میشود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حملونقل جادهای را داشته باشد. با توجه ویژگیهای خاص صنعت ریلی، بهرهبرداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهرهبرداری، باعث تسهیل جابهجایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصتهای شغلی در استان شود. وی تأکید کرد: هماکنون اتصال این مسیر با پایانههای مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهرهمندی از مزیتهای ترانزیتی این محور فراهم خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.