میترا براتی- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری، از دستهبندی جدید شرکتهای دانشبنیان به نوپا، نوآور و فناور خبر داد و گفت: این دستهبندی بر مبنای ایجاد اشتغال و رقم فروش است. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… دهقانیفیروزآبادی؛ در نشست رؤسای پارکهای علم و فناوری که در محل ساختمان معاونت علمی ریاستجمهوری برگزار شد، با […]
میترا براتی- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری، از دستهبندی جدید شرکتهای دانشبنیان به نوپا، نوآور و فناور خبر داد و گفت: این دستهبندی بر مبنای ایجاد اشتغال و رقم فروش است. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… دهقانیفیروزآبادی؛ در نشست رؤسای پارکهای علم و فناوری که در محل ساختمان معاونت علمی ریاستجمهوری برگزار شد، با بیان اینکه درخت تنومند علم و فناوری کشور به مدد حمایتهای مقاممعظمرهبری شکل گرفته است، افزود: ایجاد پارکها محصول تلاشهای مدیران قبلی در وزارت علوم و معاونت علمی ریاستجمهوری است و این تلاشها موجب هویت بخشی به اقتصاد دانشبنیان و ایجاد زیرساختها شده است. وی با اشاره به ایجاد بیش از ۱۰ هزار شرکت فناور و دانشی و خلاق، اظهار کرد: این عدد به معنای عرضه ۱۰ هزار محتوا و هویت در حوزه فناوری است و جرم کافی برای حرکت در این مسیر بهشمار میرود، ضمن آنکه این مسیر موجب شده دانشبنیانی گفتمان روز جامعه شده، بهگونهای که در ۱۵ سال قبل کسی با این موضوع آشنا نبود. دهقانیفیروزآبادی؛ با بیان اینکه اکنون باید مزه دستاوردهای دانشبنیان را به کام مردم بچشانیم، ادامه داد: در غیر این صورت آسیب بزرگی که شامل از دست رفتن هویت دانشبنیان است را به اکوسیستم نوآوری وارد خواهیم کرد، چرا که اگر مردم اثرات این دستاوردها را در زندگی خود مشاهده نکنند، از هویت خالی خواهیم شد. معاون علمی رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه ما از دوره تبلیغ و تشویق و ترویج گذشته و باید به سمت خروجیهای دقیق حرکت کنیم، یادآور شد: مسأله دیگری که باید توجه شود، توجه به شرایط واقعی است. در دهه ۷۰ و ۸۰ که فراوانی ارزی بوده، درآمد نفتی کشور پنج برابر کنونی بوده است، از پول نفتی اقدام به راهاندازی کارخانه، مرکز تحقیقاتی و پارکهای فناوری کردیم. معاون علمی رییسجمهوری با بیان آنکه در آن زمان پنج پارک فناوری داشتیم، گفت: ولی اکنون از ۸۰ پارک صحبت میشود، در حالی که منابع محدود است و دیگر با مدلهای دهه ۷۰ و ۸۰ و پول دولتی نمیتوانیم ادامه دهیم، چون با این مدل محکوم به شکست هستیم. وی با بیان اینکه نیاز به مدلهای جدید داریم، افزود: به نظر من رویکرد عرضه محور، تشویق کردن همه دانشجویان به کارآفرینی و ایدهپردازی به امید ایجاد یونیکورنها اشتباه است.
جلوگیری از تولد فناوران بدهکار
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری، به یکی از مراکز رشد اشاره کرد که در آن ۳۰ شرکت با ۲ تا ۳ پرسنل مستقر هستند و گفت: یکی از این شرکتها بر روی گیربکسهای اتوماتیک تمرکز کرده، در حالی که مجموعههای بزرگی در کشور ایجاد شده که مشکل آنها فناوری نیست، بلکه اقتصادی است. وی افزود: این یک اشتباه استراتژیک است که اگر اصلاح نشود، در چند سال آینده جوانان سرخورده بدهکار خواهیم داشت. دهقانیفیروزآبادی؛ پیشنهاد کرد که پارکها باید به سمت هم رسانی با یکدیگر حرکت کنند و گفت: از این رو باید پارکها به برنامههای آمایش سرزمینی پیوند بخورند و ابزارهای این پیوند نیز فراهم است.
همافزایی در تجهیزات
معاون علمی رئیسجمهوری با اشاره به تجمیع کلینرومها و زیرساختهای تحقیقاتی در شرکتها و دانشگاهها در استانهای مختلف کشور، افزود: ما باید به جای ایجاد پراکنده این زیرساختها، مراکز ارائهدهنده خدمات علمی در کشور ایجاد کنیم که در خاورمیانه قابل عرضه باشند. وی اظهار کرد: لازم است با بررسی کشورهای پیشرو مانند آلمان، هلند و کره به مدل بومی در این زمینه برسیم. ما تاکنون شتابدهندهها و مراکز رشد و… را ایجاد کردیم، ولی موفق نبودیم؛ لازم است ضعفها و نقاط قوت را شناسایی کنیم. وی گفت: در کشور ما صدها دیتا سنتر، صدها کلینروم و هزاران تجهیز ساخت و تولید داریم، درواقع کلینرومی داریم که قادر به فعالیت ۲۴ ساعته است، اما امروز با یکسوم ظرفیت در حال کار است و این نشان میدهد که ما بیش از حد زیرساختها را توسعه دادهایم. معاون علمی و فناوری رییسجمهوری، گفت: مرکز همآفرینی یکی از ابزارهای مهم همفکری است و ما میتوانیم بهعنوان مثال در چند استان همجوار یک زیرساخت خوب هوشمصنوعی ایجاد کنیم که در خاورمیانه مطرح باشد. ما در گذشته تمرکز بر STI داشتیم و امروز نیاز داریم که تجربههای مارکت پول را داشته باشیم و میتوانیم از تجربههای کشورهایی مثل آلمان و هلند استفاده کرده و مدلهای جدیدی را ایجاد کنیم.
برش استانی
دهقانیفیروزآبادی؛ ادامه داد: سیاست جدی معاونت علمی توجه بیشتر به استانهاست؛ از اینرو طرح برش استانی را برای ۱۰ استان تعریف کردهایم. وی این برنامه را با هدف هدایت منابع دانست و اظهار کرد: منابع مالی برای بخشخصوصی و اگر قرار باشد این منابع در استانها مدیریت شود، باید مدیریت در هدایت اعتبارات باشد و نه در مدیریت مصرف. دهقانیفیروزآبادی؛ گفت: اعتقاد جدی من و معاونت علمی توجه بیشتر به استانهای دیگر به جز تهران است و توجه ویژه به شهرها و شهرستانها است و بحث برش استانی که برای ۱۰ استان به صورت پایلوت ایجاد شده است، هدف و انگیزه آن همین مورد است.
دستهبندی جدید شرکتهای دانشبنیان
وی تصریح کرد: موضوع بعدی ارتقای نظام ارزیابی و حمایت از شرکتهای دانشبنیان است. امروز از قانون سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۱۲ سال میگذرد که در این مسیر نقاط ضعف و قوتی را داشتیم. ما باید از طبقهبندی نوعی شرکتها بپرهیزیم. وی با تأکید بر اینکه دستهبندی شرکتها به نوع (۱) تا ۳ را نمیپذیرد، ادامه داد: در تقسیمبندی جدید شرکتهای دانشبنیان برمبنای نوپا، نوآور و فناور دستهبندی میشوند. معاون علمی رئیسجمهوری، گفت: شرکتها باید برمبنای ایجاد اشتغال و رقم فروش تقسیمبندی شوند. شرکتی که در کمتر از پنج سال زیر پنج میلیارد فروش داشته، شرکت نوپا محسوب میشود. شرکتی که به محصول دانشبنیان رسیده، اما زیر ۵۰ درصد فروش محصولاتش بوده، نوآور است و درنهایت شرکتهایی که گردش مالی خوبی دارند و بالای ۵۰ درصد فروش بر مبنای علم و فناوری دارند، فناور محسوب میشوند. وی گفت: ۸۰ درصد شرکتها کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی دارند؛ درحالی که به تنهایی در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی داشتیم. دهقانیفیروزآبادی؛ گفت: برنامه برش دانشگاهی را در دستور کار داریم و دانشگاه باید زیستبوم خود را تعریف کند و باید بهعنوان مثال سالانه ۲۰ شرکت نوپا از آن زیستبوم خارج شود. معافیتهای مالیاتی باید شامل شرکتهای نوپا باشد و همچنین با حمایتهای بیمهای باید کاری کنیم که شرکت قوام بگیرد، اما به شرکتهای بزرگ باید طور دیگری نگاه کنیم. وی گفت: ما موافقتنامهای با بیمه داریم و یک صندوق پوشش ریسکی تشکیل خواهد شد که ۷۵۰ میلیارد تومان در آن سرمایهگذاری خواهیم کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.