۳ اقدام ضرب‌الاجلی دانش‌آشتیانی برای آموزش و پرورش

۳ اقدام ضرب‌الاجلی دانش‌آشتیانی برای آموزش و پرورش فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی متولد ۱۳۳۴ و دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر است. وی که عضو شورای سازمان پژوهش و رییس مجتمع آموزشی مفید است، به اذعان خودش از نزدیک با مسایل آموزش و پرورش آشناست و دغدغه‌های فرهنگیان و چالش‌های پیش روی دستگاه تعلیم و تربیت را می‌شناسد. فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی در گفت‌وگو […]

۳ اقدام ضرب‌الاجلی دانش‌آشتیانی برای آموزش و پرورش

فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی متولد ۱۳۳۴ و دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر است. وی که عضو شورای سازمان پژوهش و رییس مجتمع آموزشی مفید است، به اذعان خودش از نزدیک با مسایل آموزش و پرورش آشناست و دغدغه‌های فرهنگیان و چالش‌های پیش روی دستگاه تعلیم و تربیت را می‌شناسد.

فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این‌که در صورت جلب رأی اعتماد نمایندگان مجلس و تصدی پست وزارت آموزش و پرورش اقدامات فوری و ضرب‌الاجلی شما در آموزش و پرورش برای چند ماه باقی مانده از دولت تدبیر و امید چیست، اظهار کرد: یک برنامه دراز مدت و یک برنامه کوتاه مدت دارم. بنای بنده بر این است که در این مدت کوتاه مسایل و چالش‌های شدید موجود را در عین این‌که نگاهی نیز به برنامه‌های بلند مدت دارم، حل کنم.

اولویت اول من رسیدگی به مسایل صندوق ذخیره فرهنگیان است

وی افزود: وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مسایلی است که در جامعه مطرح است و یکی از اولویت‌های اصلی بنده نیز رسیدگی به مسایل صندوق ذخیره فرهنگیان و بررسی اتفاقاتی است که در آنجا رخ داده؛ از حالا اطلاعاتی را در این باره دریافت کرده‌ام و پیگیرم تا خدایی ناکرده حقوق معلمان تضییع نشود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که در این مسأله بسیار قاطع هستم و اجازه نمی‌دهم ریالی از حقوق معلمان از بین برود، اظهار کرد: قوه قضاییه و ارگان‌های مربوط با متخلفان برخورد خواهند کرد. در کنار رسیدگی به تخلفات حتما باید یک ساختار اقتصادی برای صندوق در نظر گرفت که بهره‌وری بالاتری داشته باشد و عایدات آن نصیب فرهنگیان شود.

دانش‌آشتیانی افزود: در حال حاضر بحث روی بازدهی فعالیت‌های اقتصادی فعلی صندوق نیست، بلکه شبهاتی نظیر این‌که از حقوق معلمین به اشکال نادرست در اختیار اشخاصی قرار گرفته مطرح است و باید رسیدگی شود. شاید لازم باشد در کنار اقدامات قوه‌قضاییه ما نیز یک حسابرسی انجام دهیم و یک بازنگری کلی داشته باشیم. پروژه‌های دیگر نیز باید بررسی شوند و وضعیت آن‌‌ها را مطالعه کنیم که آیا سودده هستند یا خیر. باید ساختار اقتصادی صندوق را بهبود ببخشیم تا بتواند در جهت کمک به فرهنگیان گام‌های مؤثرتری‌بردارد.

برای دولت شرط نگذاشته‌ام، اما پرداخت مطالبات فرهنگیان را با جدیت دنبال می‌کنم

وی چالش دیگر پیش روی آموزش و پرورش را معوقات پایان خدمت بازنشستگان دانست و گفت: معوقات مسأله آنی وزارتخانه است و باید دنبال شود. هرچند وضعیت خود دولت از نظر مالی مطلوب نیست ولی باید نهایت تلاش را انجام داد تا اگر تمام مطالبات هم محقق نشد قسمتی از آن دریافت شود. از حالا صحبت‌هایی با دولت داشته‌ام و از آن‌‌ها خواسته‌ام که به این مسأله توجه کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پاسخ به این‌که آیا پرداخت مطالبات فرهنگیان جزو شروط شما برای دولت است؟ گفت: خیر بنده شرط نمی‌گذارم، اما فردی هستم که به واسطه تعاملی که با افراد دولت و رییس‌جمهور دارم، این مسایل را دنبال می‌کنم و امیدوارم نتیجه داشته باشد.

رتبه‌بندی معلمان خوب اجرا نشد

وی در ادامه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را یکی دیگر از اولویت‌های پیش‌رو دانست و گفت: رتبه‌بندی معلمان خوب اجرا نشده است و باید مراحل بعدی آن را کلید بزنیم.

دانش آموزان باید مهارت‌های زندگی را در مدارس بیاموزند

 وی درباره رویکرد اجتماعی و فرهنگی در مدارس و به‌ویژه در قبال آسیب‌های اجتماعی گفت: اگر بخواهیم نگاه ریشه‌ای به این موضوع داشته باشیم، باید بررسی کنیم که چرا این بحران‌ها به وجود آمده‌اند. اعتقادم بر این است که ایجاد بحران‌ها به این نگرش باز می‌گردد که تعریف ما برای مدرسه صحیح نبوده و مدرسه به جایگاهی برای آموزش تبدیل شده است و به پرورش نپرداخته‌ایم. البته منظور از پرورش، فعالیت‌های جاری پرورشی در مدارس نیست و فراتر از آن است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه جایگاهی است که دانش‌آموزان باید مهارت‌های زندگی را در آن بیاموزند. مسؤولیت‌پذیری، اعتماد به نفس، خوداتکایی، نحوه مقابله با مشکل و امید مهارت‌هایی هستند که به‌ویژه در دوره دبستان باید جزو برنامه‌های مدارس قرار بگیرند. انسان امیدوار سمت ناهنجاری‌های اجتماعی نمی‌رود. به عنوان مثال ممکن است ریشه اعتیاد در یک فرد به مشکلی بازگردد که نتوانسته باشد با آن کنار بیاید.

دانش‌آشتیانی با بیان این‌که اگر مهارت‌های زندگی را در جوانان تقویت کنیم از بار آسیب‌های اجتماعی کاسته‌ایم، گفت: اگر پیشگیری از این آسیب‌‌‌ها را در برنامه‌های مدرسه بگنجانیم، فرد می‌آموزد که چگونه با مشکلات مقابله کند.

وی افزود: اما برای مقابله با فردی که گرفتار آسیب شده است باید نقش مشاوران را در آموزش و پرورش و همچنین نهادهای مردمی تقویت کنیم تا بتوان افراد آسیب‌دیده را به موقع درمان کرد.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان گفت: در فضای فعلی عنوان می‌شود که قرار است مسایل سیاسی وارد آموزش و پرورش شود. اما دیدگاه خود بنده این است که باید در محیط‌های تربیتی از سیاست بازی و سیاست‌زدگی پرهیز شود. اگر قرار باشد مسایل حزبی و جناحی وارد محیط تعلیم و تربیت شود آسیب جدی را به محیط زده‌ایم و ورود مسایل حزبی و جناحی به محیط تعلیم و تربیت همانند یک سم مهلک است. از این منظر باید افرادی که نگران این مسأله هستند توجه داشته باشند که بنده بسیار در این زمینه حساس هستم و عملکردم نشان می‌دهد رویکرد جناحی در اداره مدارسم نداشته‌ام.