رادیوتراپی بهتر از شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی است

دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی ایران رادیوتراپی بهتر از شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی است هانیه قنادزاده‌ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران استفاده از رادیوتراپی برای درمان بیماران سرطانی را بهتر از شیمی درمانی و جراحی دانست. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علیرضا نیکوفر در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی که […]

دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی ایران

رادیوتراپی بهتر از شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی است

هانیه قنادزاده‌ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران استفاده از رادیوتراپی برای درمان بیماران سرطانی را بهتر از شیمی درمانی و جراحی دانست.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علیرضا نیکوفر در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی که قرار است ۱۹ الی ۲۱ آبان ۹۵ در مرکز همایش سازمان مدیریت صنعتی برگزار شود، گفت: اگر برای تسکین درد بیماران مبتلا به سرطان از رادیوتراپی استفاده کنیم، مؤثرتر از شیمی‌درمانی و جراحی است، زیرا باعث می‌شود کیفیت زندگی این بیماران و طول عمر آن‌‌ها افزایش یابد.

افزود: به عنوان مثال در بیماران مبتلا به سرطان پروستات با انجام رادیوتراپی زندگی آن‌‌ها کیفیت بهتری خواهد داشت. همچنین در بیماران مبتلا به سرطان حنجره نیز استفاده از رادیوتراپی به مراتب بهتر از جراحی خواهد بود.

دبیر علمی یازدهمین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی با تأکید بر این‌که اهمیت رادیوتراپی باید در کشور شناخته شود، تصریح کرد: عمر علم رادیوتراپی در دنیا به ۱۰۰ سال نرسیده و در ایران نیز نزدیک به ۴۰ سال است که از رادیوتراپی برای بیماران سرطانی استفاده می‌شود. البته در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر پیشرفت بسیار خوبی در علم رادیوتراپی داشته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ با عنوان این مطلب که هزینه رادیوتراپی به مراتب کم‌تر از جراحی و شیمی‌درمانی است، اظهار داشت: متأسفانه در بحث تجهیزات رادیوتراپی نسبت به کشورهای غربی عقب‌تر هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: عوارض عمومی رادیوتراپی نیز کم‌تر از شیمی‌درمانی است.

سابقه طولانی‌تر مدیکال آنکولوژی نسبت به هماتولوژی

در ادامه این نشست، رییس انجمن رادیوتراپی‌آنکولوژی ایران گفت: پایه‌گذاران درمان سرطان در کشور متخصصین کلینیکال آنکولوژی هستند اما متأسفانه عده‌ای به قصد مسایل مالی و تخریب شخصیتی می‌خواهند این رشته را از درجه اهمیت ساقط کنند.

محمدرضاقوام‌نصیری، رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران در پاسخ به این سؤال که فوق‌تخصص‌ها خون و سرطان بالغین اظهار می‌کنند که درمان اصلی سرطان به رشته ‌آن‌‌ها مربوط می‌شود و این‌که درمان‌های رادیوتراپی در سرطان مؤفق‌تر از شیمی‌درمانی هستند تنها ادعایی است که از سوی متخصصین رادیوتراپی مطرح می‌شود و صحت ندارد، گفت: متأسفانه به دلایل خاص همچون اعمال نفوذ هماتولوژیست‌‌‌ها و متخصصین درمان سرطان خون رشته رادیوتراپی و آنکولوژی نتوانست جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

وی افزود: انجمن ما طبق تأییدیه وزارت بهداشت سابقه‌ای طولانی‌تر از هماتولوژیست‌‌‌ها (خون و سرطان بالغین) دارد. اسنادی همچون دکتر دهشیری، مرحوم مرتضوی، دکتر صالحی و بنده از پایه‌گذاران این رشته در درمان سرطان بودیم. در کشور ما قبل از سال ۱۳۴۵ هماتولوژیست درمانگر سرطان نداشتیم و تنها استاد برجسته کشور در بحث خون‌شناسی، پرفسور علاء بود که هم اکنون در خارج از کشور هستند که ایشان علاوه بر هماتولوژی آنکولوژی، مدیکال‌آنکولوژی هم خوانده بودند اما دیگر فارغ‌التحصیلان این رشته در داخل کشور مدیکال نیستند.

رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران افزود: رشته ما سابقه تاریخی بیش‌تری دارد اما شایسته طب پزشکی نیست که سر این موضوع که چه کسی در درمان سرطان شایسته است بحث و جدل کنیم، زیرا با این کار افکار عمومی مشوش شده و این شایسته نیست.

قوام‌نصیری اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای به خاطر مسایل مالی و تخریب شخصیتی می‌خواهند رشته مدیکال آنکولوژی را از درجه اهمیت ساقط کنند اما باید عرض کنم بنده هیچگاه به دنبال کار خصوصی نبودم از زمان استادیاری تاکنون مطب شخصی نداشتم و هم اکنون نیز به دلیل علاقه شخصی اعتلای مسایل علمی کشور و پیشرفت درمان سرطان فعالیت می‌کنم.

 

اولین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی ایران همزمان با یازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکولوژی ایران و اولین کنگره بین‌المللی پرستاری ۱۹ تا ۲۱ آبان در مرکز همایش سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌شود.