اصرار سازمان بنادر برای سفارش ساخت کشتی به خارجیها مدیرعامل صدرا با بیان اینکه آمادگی ساخت ۱۰ فروند از قرارداد ساخت کشتی بین کشتیرانی و کرهجنوبی را داریم، گفت: یک شرکت دولتی چینی برای تأمین فاینانس این پروژه اعلام آمادگی کرده است. به گزارش ماریننیوز، محمدرحیمدهقانی با بیان این که شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) […]
اصرار سازمان بنادر برای سفارش ساخت کشتی به خارجیها
مدیرعامل صدرا با بیان اینکه آمادگی ساخت ۱۰ فروند از قرارداد ساخت کشتی بین کشتیرانی و کرهجنوبی را داریم، گفت: یک شرکت دولتی چینی برای تأمین فاینانس این پروژه اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش ماریننیوز، محمدرحیمدهقانی با بیان این که شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) هیچ بدهی بهکارکنان و کارگران خود ندارد، گفت: در حال حاضر پرداخت بدهی بهکارمندان و کارکنان صدرا به روز شده است و سنوات تمام کارکنان را پرداخت کردهایم.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با تأکید بر این که شرکت صدرا مطالباتی را از کارفرماهای خود مانند وزارت نفت و سایر بخشها دارد، گفت: در حال حاضر مطالبات صدرا چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است که از محل وصول این مطالبات، بدهیهای خود را پرداخت خواهیم کرد.
دهقانی با اشاره به میزان بدهیهای این شرکت گفت: در حال حاضر چیزی حدود دو هزار میلیارد تومان بدهی داریم که از محل وصول مطالبات، بخشی از بدهیها را پرداخت خواهیم کرد که پرداخت حقوق کارکنان در اولویت قرار دارد.
بدقولی کرهایها برای تحویل سفارشات کشتیرانی
دهقانی با اشاره به رایزنیها با شرکت کشتیرانی برای اخذ سفارش ساخت ۱۰ فروند کشتی گفت: شرکت کشتیرانی سال ۲۰۰۸ قرارداد ساخت ۲۷ فروند کشتی را با کرهجنوبی به امضا رساند و پیش پرداخت ۲۲۰ میلیون دلاری هم برای این قرارداد پرداخت اما کرهایها پس از گذشت مدتی اعلام کردند که نمیتوانند این سفارشها را در موعد مقرر تحویل دهند و تا به امروز هم هیچ یک از ۲۷ فروند کشتی مورد قرارداد با کرهایها با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تحویل داده نشده است.
مدیرعامل صدرا ادامه داد: رایزنیهایی را با معاون اول رییسجمهوری برای لغو قرارداد کشتیرانی با کرهایها انجام دادیم که در ازای آن ۲۷ فروند کشتی در شرکتهای کشتیسازی داخلی تأمین شود.
آمادگی صدرا برای ساخت ۱۰ فروند کشتی قرداد کشتیرانی با کره
وی با بیان اینکه شرکت صدرا برای ساخت ۱۰ فروند از این قرارداد اعلام آمادگی کرده است، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت جلساتی را با شرکت کشتیرانی برای متقاعدسازی آنها برگزار کردهاند تا سفارشهای واگذار شده به کرهایها در داخل کشور ساخته شود.
دهقان با بیان این که برای انجام این معامله در داخل کشور نیاز به فاینانس داریم، گفت: بهطور قطع یکی از مزایای سفارش ساخت کشتی به شرکتهای خارجی این است که شرکتهای سفارشدهنده میتوانند از فاینانس خارجی برای پرداخت هزینهها بهرهمند شوند و با تأمین ۲۰ درصد پیش پرداخت، ۸۰ درصد مابقی را شرکت فاینانسکننده میپردازد و از محل اجاره کشتیها هزینه اقساط پرداخت میشود.
آمادگی شرکت دولتی چینی برای فاینانس پروژههای صدرا
مدیرعامل صدرا ادامه داد: در حال حاضر با یک شرکت دولتی چینی مذاکراتی برای تأمین فاینانس قرارداد ساخت ۱۰ کشتی برای کشتیرانی انجام دادهایم و این شرکت دولتی چینی اعلام آمادگی کرده است که ۸۵ درصد این پروژه را فاینانس کند.
مدیرعامل صدرا تأکید کرد: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد قطعاً هم به نفع رونق صنعت دریایی کشور و هم به نفع شرکت کشتیرانی است چرا که در طول ۱۰ سال گذشته حتی یک فروند از کشتیهای مورد معامله تحویل این شرکت داده نشده است.
دهقانی با بیان این که در فاز اول میتوانیم ۱۰ فروند کشتی برای شرکت کشتیرانی بسازیم، گفت: با توسعه زیرساختها میتوانیم تعداد بیشتری شناور سفارش بگیریم.
وی درباره ارزش این قرارداد گفت: ارزش قرارداد ساخت ۲۷ فروند کشتی، یک و نیم میلیارد دلار است.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران درباره چرایی تحویل سفارشها گفت: این که چرا که صنایع داخلی در اجرای پروژهها با تأخیر مواجه هستند قابل بررسی است و باید دید آیا تمام مشکلات از جانب صنایع دریایی است و یا این که این مشکلات بهکارفرماها هم بر میگردد.
دهقانی ادامه داد: در بسیاری از پروژهها کارفرماها در پرداخت اعتبارات بدحسابی میکنند از سوی دیگر مقررات دست و پاگیری هم در کشور برای تولیدکنندگان وجود دارد.
دولتیها صدرا را زمین زدند
مدیرعامل صدرا با تأکید بر این که در شرایط تحریم، اولین کسانی که صدرا را زمین زدند خود دولتیها بودند، ادامه داد: بانکها، سازمان امور مالیاتی و بیمهها ابزار کار ما را در شرایط تحریم توقیف کردند و جرثقیلها و شناورهای صدرا را مصادره کردند. حتی شرکت بیمه ورقهایی که از آن برای ساخت کشتی استفاده میشود را فروخت.
وی ادامه داد: این در شرایطی بود که شرکت صدرا مورد تحریمهای ظالمانه قرار داشت و سازمانهای دولتی هم بر این شرکت فشار آوردند. از سوی دیگر کارفرماها هم اعتبارات مورد توافق در قرارداد را در موعد مقرر پرداخت نمیکردند.
دهقانی با بیان این که شرکتهای خارجی هم مانند کرهایها و چینیها از ابتدا در تحویل سفارشها خوشحساب نبودند، گفت: شاید در اولین سفارشها دچار تأخیر در تحویل شویم اما با گرفتن سفارشهای مستمر، این اشکالات را رفع خواهیم کرد.
وی افزود: چرا زمانی که شرکت کرهای ۸ سال در تحویل سفارشها تأخیر دارد، شرکت کشتیرانی اعتراضی به این موضوع نمیکند در حالی که در سال ۲۰۰۸، ۲۲۰ میلیون دلار برای این معامله پرداخت کردند.
وی افزود: معتقدم این که گفته میشود شرکتهای تولیدکننده داخلی در تحویل سفارش تأخیر دارند، بهانههایی است که مطرح میشود تا بتوانند از خارج خرید داشته باشند، چرا که خرید از شرکتهای خارجی برای شرکتهای ایرانی مزیتهایی از جمله استفاده از فاینانس دارد.
مدیرعامل صدرا ادامه داد: در داخل کشور هم در حالی صندوق توسعه ملی میلیاردها دلار انباشته کرده است که میتواند با تکمیل مقررات این مشکلات را در زمینه فاینانس حل کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.