به تازگی خبری درخصوص استفاده ۱۰درصدی تایرسازان از ظرفیت تولیدی منتشر شده است. این موضوع در بازار برای خریداران نگرانی نسبت به کمبود احتمالی ایجاد کرده است. از سویی عدهای سودجو در بازار سعی دارند با کنترل شبکه توزیع، لاستیک را گرانتر از قیمت مصوب به مشتریان عرضه کنند. در حقیقت این شرایط به ضرر […]
به تازگی خبری درخصوص استفاده ۱۰درصدی تایرسازان از ظرفیت تولیدی منتشر شده است. این موضوع در بازار برای خریداران نگرانی نسبت به کمبود احتمالی ایجاد کرده است. از سویی عدهای سودجو در بازار سعی دارند با کنترل شبکه توزیع، لاستیک را گرانتر از قیمت مصوب به مشتریان عرضه کنند. در حقیقت این شرایط به ضرر تولیدکننده و مصرفکننده است. به گزارش بازار، برای بررسی صحت این موضوع، مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، افزود: صنعت تایر در سه ماهه نخست سالجاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد ظرفیت و تولید داشتند. از دیماه سال گذشته تا ابتدای ماه جاری به صنعت تایر ۲۵ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. این درحالی است که تولیدکنندگان تایر ماهانه ۲۵ میلیون دلار ارز جهت تأمین مواداولیه برای استفاده کامل از ظرفیت تولیدی خود نیاز دارند. این مقدار ارز در برابر نیاز تولیدکنندگان تایر بسیار ناچیز بوده، از همینرو تولیدکنندگان مجبور به استفاده از ذخایر مواداولیه خود هستند. تایر از مواد اولیه متعددی ساخته میشود، در صورتی که حتی یک ماده کمبود داشته باشد لاستیک تولید نمیشود. تایرسازان اگر کائوچو را وارد کنند بهازای هر کیلو باید ۴۵ هزار تومان پرداخت کنند، اما به دلیل مشکلات ارزی تولیدکنندگان مجبور به خرید این ماده اولیه از بازار داخل با قیمت ۹۰ هزار تومان بهازای هر کیلو هستند. در حقیقت تولیدکنندگان لاستیک از جیب سهامداران برداشت کرده که تولید با توقف مواجه نشود. برخی از کارخانههای تولید لاستیک سال گذشته سرمایهگذاریهایی برای افزایش تیراژ تایر داشتند، کمبود ارز سبب شده از افزایش ظرفیت جدید استفاده نشود. همچنین وی درخصوص کیفیت تایرهای تولید داخل، گفت: لاستیکهای تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار هستند، تایرسازان داخلی محصولاتی تولید میکنند که در دنیا رتبه متوسط به سمت خوب دارند. تولیدکنندگان اجازه نمیدهند که مشکلات تولید در کیفیت خود را نشان دهد، تایرسازان ترجیح میدهند محصولی تولید نکنند تا اینکه بخواهند لاستیک کم کیفیت عرضه کنند.
دیدگاه بسته شده است.