خسارت ۱۸۰ میلیون دلاری تأخیر ورود و خروج کالاهای اساسی در بنادر

کارشناس امور دریایی و بندری، با اشاره به زیان مالی تأخیر در خروج کالای اساسی از بنادر، گفت: ناهماهنگی بین‌دستگاهی باعث میانگین تأخیر ۲۴ روز ورود کالای اساسی به بنادر جنوبی شد. به گزاش مناقصه‌مزایده، بهروز آقایی؛ اظهار کرد:‌ سال ۱۴۰۱ به‌دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی در تأمین ارز و پرداخت حقوق و عوارض […]

کارشناس امور دریایی و بندری، با اشاره به زیان مالی تأخیر در خروج کالای اساسی از بنادر، گفت: ناهماهنگی بین‌دستگاهی باعث میانگین تأخیر ۲۴ روز ورود کالای اساسی به بنادر جنوبی شد. به گزاش مناقصه‌مزایده، بهروز آقایی؛ اظهار کرد:‌ سال ۱۴۰۱ به‌دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی در تأمین ارز و پرداخت حقوق و عوارض دولتی باعث تأخیر میانگین ۴٫۲۴ روز/کشتی در ورود کالای اساسی از لنگرگاه به اسکله‌های بنادر جنوبی شد. وی با یادآوری این‌که سال گذشته ۳۰۶ کشتی سایز بزرگ حامل کالای اساسی به لنگرگاه‌های بنادر جنوبی کشور (عمدتاً بندر امام‌خمینی‌(ره)، شهید رجایی، شهید بهشتی) وارد شد، ادامه داد: با تأخیر ۲۴٫۴ روز/کشتی تقریباً بیش از ۷۴۰۰ روز/کشتی به‌دلیل مشکلات اسنادی (تأمین ارز و…) در آب‌های سرزمینی متوقف بود. وی افزود: همچنین با توجه به تأخیر خروج کالای اساسی از بنادر کشور مطابق با موعد زمانی قانونی تأخیری حدود سه ماهه برای میانگین حداقل سه میلیون تن کالای اساسی در بنادر جنوبی با میانگین اشغال ۱۲۰ انبار و سیلو بوده که با احتساب موارد مذکور و تأخیر هر روز در تخلیه کشتی‌‌‌ها به میزان ۱۸ هزار دلار و اجاره هر انبار در بنادر جنوبی ۸۰۰ میلیون تومان، باعث خسارت ۱۳۸ میلیون دلاری دولت در تأخیر ورود و خروج کالای اساسی از بنادر شده است. وی اضافه کرد: ضمن اینکه خسارت در کاهش کیفیت، فسادپذیری کالا‌‌‌ها و هزینه‌های مجدد آزمایشگاهی، سمپاشی و خسارت‌های عبور از بحران‌های فصلی در حمل‌ونقل را می‌توان به ازای هر کشتی به بیش از پنج میلیارد تومان برآورد کرد که با اضافه کردن به مبالغ اشاره شده میانگین خسارت دولت در تأمین کالای اساسی را ۱۸۰ میلیون دلار افزایش خواهد داد. کارشناس امور دریایی و بندری، گفت: تدبیر دولت برای جلوگیری از این‌گونه ناهماهنگی‌های با تسهیل‌گری ایجاد هم‌افزایی در بین ارگان‌های دولتی ضمن خروج از بحران‌های مرتبط با تأمین و توزیع کالای اساسی یکی از اصولی است که لازم است مدنظر وزارتخانه‌های مرتبط و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مورد توجه قرار گیرد. به گفته آقایی؛ مطمئناً نیازسنجی دقیق از میانگین مصرف گروه‌های کالایی در ماه‌های مختلف با لحاظ کردن برداشت‌های فصلی کشور، برنامه‌ریزی خرید مستمر براساس نیازسنجی ماهانه یا فصلی کالای اساسی مصرفی، مناسب‌سازی خرید و تخلیه و نگهداری براساس ظرفیت بنادر کشور، کاهش زمان ماندگاری با تجمیع آزمایشات تخصصی کالا‌‌ها و برنامه‌ریزی در استمرار خروج کالای مطابق با ظرفیت ناوگان‌های ریلی و جاده‌ای مواردی هستند که دولت باید در کارگروه‌های تخصصی و پژوهشگاهی در جهت جلوگیری از تحمیل این هزینه‌ها به سبد کالایی کشور مورد تأکید قرار دهد.