سهمیه‌بندی لاستیک خودرو عامل دونرخی شدن و تقاضای کاذب در بازار

گروه خودرو- بازار لاستیک خودرو در چند ماه گذشته با التهاباتی روبه‌رو شده است که همین امر سبب شده که لاستیک در بازار کمیاب شود و قیمت آن مانند دیگر اقلام پرواز کند که این مسأله باعث شده که دولت طبق معمول همیشه در این بازار دخالت کند و شرکت‌های تایر‌سازی را ملزم به فروش […]

گروه خودرو- بازار لاستیک خودرو در چند ماه گذشته با التهاباتی روبه‌رو شده است که همین امر سبب شده که لاستیک در بازار کمیاب شود و قیمت آن مانند دیگر اقلام پرواز کند که این مسأله باعث شده که دولت طبق معمول همیشه در این بازار دخالت کند و شرکت‌های تایر‌سازی را ملزم به فروش محصولات خود با قیمت مصوب کند. از این‌رو شرکت‌های لاستیک‌سازی نیز به قیمت‌های اعلامی معترض بودند اما به ناچار در این روند فروش شرکت کردند تا به قیمت مصوب محصولاتشان را به فروش برسانند و از آنکه در علم اقتصاد، قیمت‌گذاری دستوری در هر بازاری موجب دونرخی شدن کالا می‌شود، این بازار هم دچار تقاضای کاذب شد و حتی کسانی که به لاستیک هم احتیاج ندارند، قصد خرید دارند تا با فروش در بازار آزاد سودی را نصیب خود کنند. همین تقاضای بالا نیز باعث شده که کارخانه‌های لاستیک‌سازی به دلایل مختلف نیز تولیدات خود را کاهش دهند و این بازار را با چالش روبه‌رو کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، مصطفی‌ تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، ضمن اشاره به بهبود فرآیند تولید در صنعت تایر، اظهار داشت: نیاز ارزی تولیدکنندگان برای فعالیت بخشیدن ظرفیت‌های بالقوه خود بیش از مقادیر تخصیص داده شده است. مصطفی تنها؛ با بیان اینکه نیاز ارزی صنعت تایر ماهانه بین ۲۴ تا ۲۷ میلیون دلار است، عنوان کرد: با تخصیص حدود ۲۵ میلیون دلار ارز از ابتدای سال تاکنون فرآیند تولید در صنعت تایر بهتر از قبل شده اما نیاز ارزی تولیدکنندگان برای فعلیت بخشیدن ظرفیت‌های بالقوه خود بیش از مقادیر تخصیص داده شده است. وی با اشاره به رشد تولید تایر در سه ماهه ایتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزود: خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌هایی که سال گذشته در صنعت تایر انجام شد، موفق به رشد تولید و افزایش ظرفیت‌ها در سال‌جاری شدیم. اما بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نیازمند تخصیص مقادیر بیشتر ارز است. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، درخصوص نحوه تأمین و عرضه لاستیک در بازار از سوی تولیدکنندگان، اذعان داشت: با توجه به رشد تولید در سه ماهه امسال که در صورت تأمین به موقع مواد اولیه قطعاً این روند در سه ماهه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت، سایزهای پرمصرف تایر به میزان کافی تولید و نیاز بازار تأمین شده و تعادل در بازار تایر برقرار است. تنها؛ درباره علل نوسانات توزیع لاستیک در بازار، یادآور شد: توزیع تایر از سوی تولیدکنندگان طبق فرمت و شبکه‌های ابلاغ شده از سوی ستاد تنظیم بازار انجام شده و نحوه عملکرد تایرسازان اعم از میزان تولید و توزیع کاملاً شفاف در سامانه جامع تجارت گزارش می‌شود. وی همچنین درخصوص سهمیه‌بندی تایر و عرضه لاستیک با نرخ مصوب دولتی و تأثیر آن بر ساماندهی بازار تایر، اظهار داشت: عرضه لاستیک به این روش مزایا و معایبی دارد. از این جهت که توزیع به نحو مساعدتری صورت گرفته و تأمین تایر برای مصرف‌کننده واقعی تسهیل می‌شود شیوه مناسبی برای توزیع تایر است اما از طرفی موجب دو نرخی شدن لاستیک و ایجاد تقاضا کاذب در بازار می‌شود. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، ادامه داد: با توجه به طول عمر بالا لاستیک عرضه آن با نرخ مصوب دولتی موجب شکل‌گیری انگیزه‌های سوداگری در بازار شده و فرآیند توزیع و تأمین نیاز از سوی سامانه‌ها دچار مشکل خواهد کرد. تنها ساماندهی بازار لاستیک را مستلزم لغو قیمت‌گذاری دستوری از صنعت تایر دانست و بیان کرد: با حذف قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد ضوابط معین برای تولیدکننده، توزیع کننده و واحدهای فروش از دو نرخی شدن قیمت‌ها در بازار جلوگیری شده و از اختلاف قیمت تایر در کارخانه و بازار کاسته می‌شود و دیگر شاهد جذب سرمایه‌های سرگردان در بازار لاستیک و سرمایه‌ای شدن این کالا نخواهیم بود و در نهایت با تأمین سود تعریف شده برای کارخانجات تولیدکننده تایر فرآیند توزیع و عرضه لاستیک در بازار بهبود خواهد یافت. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، گفت: تایرسازان داخلی محصولاتی تولید می‌کنند که در دنیا رتبه متوسط به سمت خوب دارند. تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، گفت: صنعت تایر کشور در قیاس با مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد ظرفیت و تولید داشتند و خبرهای کمبود ظرفیت صحت ندارد. او گفت: ماهانه تولیدکنندگان تایر ۲۵ میلیون دلار ارز جهت تأمین مواداولیه برای استفاده کامل از ظرفیت تولیدی خود نیاز دارند و این رقم به طبع خیلی ناچیز است، از همین‌رو تولیدکنندگان مجبور به استفاده از ذخایر مواداولیه خود هستند. به گفته تنها؛ لاستیک‌های تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار هستند، تایرسازان داخلی محصولاتی تولید می‌کنند که در دنیا رتبه متوسط به سمت خوب دارند. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، گفت: خوشبختانه لاستیک‌های عرضه در بازار نسبت به گذشته دارای کیفیت بالاتری است.