گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع واردات خودرو به کشور که از سال گذشته با موانعی روبهرو شده بود، در نهایت این امر تبدیل به قانون شد و دولت و وزارت صمت الزامات این آییننامه را تصویب کردند تا روند واردات خودرو به کشور تسریع شود. اما این امر همچنان در هالهای از ابهام […]
گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع واردات خودرو به کشور که از سال گذشته با موانعی روبهرو شده بود، در نهایت این امر تبدیل به قانون شد و دولت و وزارت صمت الزامات این آییننامه را تصویب کردند تا روند واردات خودرو به کشور تسریع شود. اما این امر همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و سازمانهایی که در امر واردات دخیل هستند، هر روز توجیه در روند کُند واردات خودروی صفرکیلومتر را بر گردن هم میاندازند که این بار نیز سازمان استاندارد را مانع ورود خودرو به کشور معرفی کردهاند. اما این در صورتی است که این سازمان اعلام کرده که مشکلی درخصوص ورود خودروهای وارداتی وجود ندارد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، در پاسخ به سؤالی درباره محمولهای از خودروهای برند خارجی که به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد، مجوز ورود به کشور را دریافت نکردهاند، گفت: این خبر در ذات، خبر غلطی است. به نظر من برخی دنبال حواشی هستند. وی افزود: سازمان ملی استاندارد بهعنوان یک سازمان فنی و تخصصی که در بین سازمانهای کشور مرجعیت دارد و تنها پایگاه اطمینانبخشی به کالا و خدمات است، موضوع آن در مواجهه با هر کالا و خدمتی اطمینانبخشی است. رئیس سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه این سازمان برای واردات میلیونها خودرو تسهیلگری کرده و هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی میتوانند واردات خودرو را انجام دهند، گفت: واردات خودرو میتواند مطابق مواردی که در فرآیندهای قانونی در مجلس یا دستگاه اجرایی تصویب شده، انجام شود. وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون برندی برای واردات با مشکل مواجه شده؟ گفت: تا امروز هیچ برندی از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تأیید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است. لزوماً همه تأییدیههای واردات مربوط به سازمان ملی استاندارد نیست. اسلامپناه؛ در پاسخ به اینکه آیا دستورالعملهای کیفی خودروی وارداتی با خودروی داخلی متفاوت است؟ گفت: این تفاوت به خاطر تفاوت ظرفیتها و قابلیتهای متفاوت در داخل و خارج کشور است. روشن است که ما در ایران نمیتوانیم پورشه تولید کنیم. اما دستورالعمل واردات با دهها بند و تبصره تصویب و ابلاغ شده است. علاوه بر آن سازمان ملی استاندارد چند مورد بخشنامه هم ابلاغ کرده است. وی افزود: قسمت عمده استانداردها بهعنوان زبان مشترک تجارت بین کشورهای عضو به اشتراک گذاشته میشود. بنابراین استانداردها یعنی حداقلها که یکسان است. اختلاف بر سر استانداردهای کارخانهای و آپشنهای رقابتی است که میتواند رضایت مشتری را جلب کند که این موارد در کشورهایی که در فضای رقابتی تولید و فروش میکنند بیشتر است. اسلامپناه؛ با بیان اینکه در بحث واردات باید به جای نشان دادن بخش حاکمیتی، باید بنگاههای تولیدی را با مطالبه عمومی برای جهشتولید کیفی مواجه کنیم، تصریح کرد: همه چیز قهری نیست و بلکه بخشی ذائقهای است. اما وقتی انحصار ایجاد میشود و تفاوت قیمت وجود دارد، مصرفکننده به صف خرید همین خودروهای بیکیفیت میرود. چرا که انحصاری و غیررقابتی است و تفاوت قیمت ایجاد میکند.
سهمیه CBU (خودروی کامل آماده تحویل به مشتری) در سال ۱۴۰۴ براساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت در سامانه جامع تجارت اعمال شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت،معدنوتجارت درخصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU (خودروی کامل آماده تحویل […]
درحالی که در سال گذشته بیش از ۶۰هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است، سیاستگذاری غلط در قانون بودجه، ممکن است منجر به وقوع یک شوک تورمی در بازار خودرو شود. به گزارش تسنیم، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱، یعنی تقریباً دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید از سرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است. بهگزارش فرارو، کنترل بازار […]
دیدگاه بسته شده است.