گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع واردات خودرو به کشور که از سال گذشته با موانعی روبهرو شده بود، در نهایت این امر تبدیل به قانون شد و دولت و وزارت صمت الزامات این آییننامه را تصویب کردند تا روند واردات خودرو به کشور تسریع شود. اما این امر همچنان در هالهای از ابهام […]
گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع واردات خودرو به کشور که از سال گذشته با موانعی روبهرو شده بود، در نهایت این امر تبدیل به قانون شد و دولت و وزارت صمت الزامات این آییننامه را تصویب کردند تا روند واردات خودرو به کشور تسریع شود. اما این امر همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و سازمانهایی که در امر واردات دخیل هستند، هر روز توجیه در روند کُند واردات خودروی صفرکیلومتر را بر گردن هم میاندازند که این بار نیز سازمان استاندارد را مانع ورود خودرو به کشور معرفی کردهاند. اما این در صورتی است که این سازمان اعلام کرده که مشکلی درخصوص ورود خودروهای وارداتی وجود ندارد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، در پاسخ به سؤالی درباره محمولهای از خودروهای برند خارجی که به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد، مجوز ورود به کشور را دریافت نکردهاند، گفت: این خبر در ذات، خبر غلطی است. به نظر من برخی دنبال حواشی هستند. وی افزود: سازمان ملی استاندارد بهعنوان یک سازمان فنی و تخصصی که در بین سازمانهای کشور مرجعیت دارد و تنها پایگاه اطمینانبخشی به کالا و خدمات است، موضوع آن در مواجهه با هر کالا و خدمتی اطمینانبخشی است. رئیس سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه این سازمان برای واردات میلیونها خودرو تسهیلگری کرده و هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی میتوانند واردات خودرو را انجام دهند، گفت: واردات خودرو میتواند مطابق مواردی که در فرآیندهای قانونی در مجلس یا دستگاه اجرایی تصویب شده، انجام شود. وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون برندی برای واردات با مشکل مواجه شده؟ گفت: تا امروز هیچ برندی از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تأیید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است. لزوماً همه تأییدیههای واردات مربوط به سازمان ملی استاندارد نیست. اسلامپناه؛ در پاسخ به اینکه آیا دستورالعملهای کیفی خودروی وارداتی با خودروی داخلی متفاوت است؟ گفت: این تفاوت به خاطر تفاوت ظرفیتها و قابلیتهای متفاوت در داخل و خارج کشور است. روشن است که ما در ایران نمیتوانیم پورشه تولید کنیم. اما دستورالعمل واردات با دهها بند و تبصره تصویب و ابلاغ شده است. علاوه بر آن سازمان ملی استاندارد چند مورد بخشنامه هم ابلاغ کرده است. وی افزود: قسمت عمده استانداردها بهعنوان زبان مشترک تجارت بین کشورهای عضو به اشتراک گذاشته میشود. بنابراین استانداردها یعنی حداقلها که یکسان است. اختلاف بر سر استانداردهای کارخانهای و آپشنهای رقابتی است که میتواند رضایت مشتری را جلب کند که این موارد در کشورهایی که در فضای رقابتی تولید و فروش میکنند بیشتر است. اسلامپناه؛ با بیان اینکه در بحث واردات باید به جای نشان دادن بخش حاکمیتی، باید بنگاههای تولیدی را با مطالبه عمومی برای جهشتولید کیفی مواجه کنیم، تصریح کرد: همه چیز قهری نیست و بلکه بخشی ذائقهای است. اما وقتی انحصار ایجاد میشود و تفاوت قیمت وجود دارد، مصرفکننده به صف خرید همین خودروهای بیکیفیت میرود. چرا که انحصاری و غیررقابتی است و تفاوت قیمت ایجاد میکند.
سقف ارز تخصیصی برای واردات خودرو در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۴ نسبت به امسال و سال ۱۴۰۲ دو برابر شده است. در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه از هدفگذاری ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد که ارزش آن به ۲۲۰ میلیون دلار نمیرسید. با این حال افزایش واردات […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن خانهملت، گفت: برای بهبود واردات خودرو در بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش ارز به چهار میلیارد دلار را داشتیم که به کمیسیون تلفیق و سپس در صحن ارائه خواهد شد. به گزارش بازار، مصطفی پوردهقاناردکانی؛ بیان داشت: در پی خبر تخصیص دو میلیارد دلار برای واردات خودرو توسط بانکمرکزی در […]
بانکمرکزی مبلغ دو میلیارد دلار برای واردات خودرو در سال آینده که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ تعیین شده، تخصیص داده است. به گزارش اقتصادمعاصر، موضوع واردات خودرو که یکی از وعدههای دولت چهاردهم بود، در لایحه بودجه ۱۴۰۴ تعیینتکلیف شد. براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ که دولت اوایل آبان تقدیم مجلس کرد، واردات خودرو از […]
اگر چه تاکنون دولت و مجلس پیگیری موضوع واردات و بازگشایی دوباره ورود خارجیها را، تنظیم بازار اعلام میکردند اما آنچه با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۴ مشخص میکند، نگاه دولت به واردات خودرو در لایحه سال آینده و کسب درآمد بیشتر از این جریان است. پیشنهادی که در صورت تأیید مجلس و اجرای تعرفههای پیشنهادی، […]
دیدگاه بسته شده است.