گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع واردات خودرو به کشور که از سال گذشته با موانعی روبهرو شده بود، در نهایت این امر تبدیل به قانون شد و دولت و وزارت صمت الزامات این آییننامه را تصویب کردند تا روند واردات خودرو به کشور تسریع شود. اما این امر همچنان در هالهای از ابهام […]
گروه خودرو- با در نظر گرفتن موضوع واردات خودرو به کشور که از سال گذشته با موانعی روبهرو شده بود، در نهایت این امر تبدیل به قانون شد و دولت و وزارت صمت الزامات این آییننامه را تصویب کردند تا روند واردات خودرو به کشور تسریع شود. اما این امر همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و سازمانهایی که در امر واردات دخیل هستند، هر روز توجیه در روند کُند واردات خودروی صفرکیلومتر را بر گردن هم میاندازند که این بار نیز سازمان استاندارد را مانع ورود خودرو به کشور معرفی کردهاند. اما این در صورتی است که این سازمان اعلام کرده که مشکلی درخصوص ورود خودروهای وارداتی وجود ندارد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، در پاسخ به سؤالی درباره محمولهای از خودروهای برند خارجی که به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد، مجوز ورود به کشور را دریافت نکردهاند، گفت: این خبر در ذات، خبر غلطی است. به نظر من برخی دنبال حواشی هستند. وی افزود: سازمان ملی استاندارد بهعنوان یک سازمان فنی و تخصصی که در بین سازمانهای کشور مرجعیت دارد و تنها پایگاه اطمینانبخشی به کالا و خدمات است، موضوع آن در مواجهه با هر کالا و خدمتی اطمینانبخشی است. رئیس سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه این سازمان برای واردات میلیونها خودرو تسهیلگری کرده و هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی میتوانند واردات خودرو را انجام دهند، گفت: واردات خودرو میتواند مطابق مواردی که در فرآیندهای قانونی در مجلس یا دستگاه اجرایی تصویب شده، انجام شود. وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون برندی برای واردات با مشکل مواجه شده؟ گفت: تا امروز هیچ برندی از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تأیید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است. لزوماً همه تأییدیههای واردات مربوط به سازمان ملی استاندارد نیست. اسلامپناه؛ در پاسخ به اینکه آیا دستورالعملهای کیفی خودروی وارداتی با خودروی داخلی متفاوت است؟ گفت: این تفاوت به خاطر تفاوت ظرفیتها و قابلیتهای متفاوت در داخل و خارج کشور است. روشن است که ما در ایران نمیتوانیم پورشه تولید کنیم. اما دستورالعمل واردات با دهها بند و تبصره تصویب و ابلاغ شده است. علاوه بر آن سازمان ملی استاندارد چند مورد بخشنامه هم ابلاغ کرده است. وی افزود: قسمت عمده استانداردها بهعنوان زبان مشترک تجارت بین کشورهای عضو به اشتراک گذاشته میشود. بنابراین استانداردها یعنی حداقلها که یکسان است. اختلاف بر سر استانداردهای کارخانهای و آپشنهای رقابتی است که میتواند رضایت مشتری را جلب کند که این موارد در کشورهایی که در فضای رقابتی تولید و فروش میکنند بیشتر است. اسلامپناه؛ با بیان اینکه در بحث واردات باید به جای نشان دادن بخش حاکمیتی، باید بنگاههای تولیدی را با مطالبه عمومی برای جهشتولید کیفی مواجه کنیم، تصریح کرد: همه چیز قهری نیست و بلکه بخشی ذائقهای است. اما وقتی انحصار ایجاد میشود و تفاوت قیمت وجود دارد، مصرفکننده به صف خرید همین خودروهای بیکیفیت میرود. چرا که انحصاری و غیررقابتی است و تفاوت قیمت ایجاد میکند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس، از توافق کمیسیون تلفیق و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تخصیص ۳٫۳دهم میلیارد یورو اعتبار به واردات خودرو خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، رحیم زارع؛ با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق، گفت: در جلسه امروز ایرادات شوراینگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور اصلاح در لایحه بودجه مصوبه […]
مهدی قرهداغلی- رئیس کل گمرک، گفت: واردات خودرو درآمدهای گمرک را به میزان چشمگیری افزایش میدهد و گمرک حدود ۲۶۴ همت از محل کل واردات به کشور در سال آینده درآمد خواهد داشت. به گزارش مناقصهمزایده، فرود عسگری؛ رئیس کل گمرک ایران، در جمع خبرنگاران، گفت: همه مرزهای مهم کشور به دستگاه ایکسری مجهز هستند. […]
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره مخالفت هیئتعالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به اختصاص ارز برای واردات خودرو، گفت: این مخالفت هیچ توجیهی ندارد. نباید با مصوبات مجلس حذفی برخورد شود. به گزارش رکنا، هیئتعالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درحالی با مصوبه تخصیص ارز برای واردات خودرو مخالفت و آن را […]
مهدی قرهداغلی – براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ مصوب مجلس، بانکمرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون (۳٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) یورو از محل اجزاء (۱) و (۲) بند (الف) ماده (۱۱) قانون برنامه هفتم پیشرفت و یا سایر منابع مورد تأیید (در هر فصل سال حداقل بیست درصد(۲۰%)) برای واردات خودروی سواری نو […]
دیدگاه بسته شده است.