میزان استفاده ایرانی‌‌ها از موتور جستجوها؛ پارسی‌جو بعد از گوگل

میزان استفاده ایرانی‌‌ها از موتور جستجوها؛ پارسی‌جو بعد از گوگل دبیر شورای راهبری پروژه جویشگر بومی از ورود کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به سیاست‌گذاری خدمات و محتوای موتورهای جستجوی بومی با هدف حمایت از این پروژه‌های ملی، خبر داد. علیرضا یاری در گفت‌و‌گو با مهر، اظهارداشت: پیشنهاد ارایه راهکار برای حمایت […]

میزان استفاده ایرانی‌‌ها از موتور جستجوها؛ پارسی‌جو بعد از گوگل

دبیر شورای راهبری پروژه جویشگر بومی از ورود کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به سیاست‌گذاری خدمات و محتوای موتورهای جستجوی بومی با هدف حمایت از این پروژه‌های ملی، خبر داد.

علیرضا یاری در گفت‌و‌گو با مهر، اظهارداشت: پیشنهاد ارایه راهکار برای حمایت از موتورهای جستجوی بومی را با هدف سیاست‌گذاری خدمات و محتوای طرح جویشگر بومی، در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرده‌ایم و در جلسات این کمیسیون در خصوص تدوین دستورالعملی برای راهکارهای حمایتی از این طرح، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی تأکیدکرد: با توجه به این‌که موتورهای جستجوی ایرانی با غولی همچون گوگل برای رقابت مواجه هستند، ایجاد توان رقابت با این موتور جستجو، نیازمند حمایت همه جانبه دولت است. به همین دلیل پیشنهاد سیاست‌گذاری در حوزه خدمات و محتوای جویشگرهای بومی را به مرکز ملی فضای مجازی ارایه داده‌ایم.

یاری با بیان این‌که استقبال کاربران از موتورهای جویشگر بومی با شیب کند در حال افزایش و تغییر است، ادامه داد: برای تسریع در این روند، موضوع حمایت از این پروژه در دستور کار قرار گرفته است. چرا که این طرح‌ها نیازمند ایجاد یک مزیت رقابتی در بازار و دسترسی به منابع دولتی هستند.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی گفت: با پیشنهادات اعلام شده در مرکز ملی فضای مجازی موافقت شده اما هنوز این پیشنهادات در قالب دستورالعمل، عملیاتی نشده است. با اینحال تخمین زده می‌شود که ظرف چند ماه آینده این دستورالعمل عملیاتی شود.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان این‌که تا زمانی که کاربران از این طرح‌های داخلی استفاده نکنند، نمی‌توان نقاط ضعف پروژه را بررسی و معایب را رفع کرد، یکی از ملزومات اولیه طرح جویشگر بومی را استفاده سازمان‌های دولتی از این پروژه برشمرد و تأکیدکرد: در حال انجام مکاتبات اداری هستیم تا از سازمان‌ها و ادارات دولتی و مدارس بخواهیم از موتورهای جستجوی بومی در امور خود استفاده کنند.

یاری با بیان این‌که برغم آن‌که هنوز حمایت خاصی از این پروژه‌ها نشده اما بررسی‌ها براساس آزمون‌های انجام شده نشان می‌دهد که بر مبنای ۴ شاخص کارکردی از جمله جویشگر ویدئویی، متنی، تصویری و صوتی، جویشگرهای داخلی در حال پیشرفت هستند.

وی ادامه‌داد: طبق تحقیقات انجام شده از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، جویشگر پارسی‌جو، رتبه دوم استفاده را بعد از گوگل در ایران به دست آورده و قبل از جستجوگر بینگ قرار گرفته است. این آمار مربوط به استفاده ایرانی‌ها از جویشگر متنی می‌شود و هرچند نسبت استفاده از این موتور جستجوی بومی یک به ۱۰۰ است اما با این حال از روند رو به رشد استقبال از این سرویس حکایت دارد. در این رده‌بندی موتور جستجوی بینگ و موتور بومی یوز در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

دبیر شورای راهبری جویشگر بومی در مورد استفاده کاربران ایرانی از موتورهای جستجوی داخلی گفت: هم‌اکنون موتور جستجوی پارسی‌جو روزانه بالغ بر ۶۰۰ هزار بازدید و حدود ۱۲۰ هزار پرس و جو دارد. در همین حال تعداد بازدید موتورجستجوی یوز نیز روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار و تعداد پرس و جوی روزانه آن بیش از ۶۰ هزار بار برآورد می‌شود.