هفتمین رأی اعتماد برای سومین وزیر ورزش

هفتمین رأی اعتماد برای سومین وزیر ورزش هفتمین گزینه پیشنهادی دولت برای نشستن سومین وزیر ورزش روی صندلی وزارت در شرایطی روز سه‌شنبه به مجلس خواهد رفت که یک بار قبل از این نتوانسته بود رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند. به گزارش مهر، نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی […]

هفتمین رأی اعتماد برای سومین وزیر ورزش

هفتمین گزینه پیشنهادی دولت برای نشستن سومین وزیر ورزش روی صندلی وزارت در شرایطی روز سه‌شنبه به مجلس خواهد رفت که یک بار قبل از این نتوانسته بود رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند.

به گزارش مهر، نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی پست ۳ وزارتخانه و از جمله وزارت ورزش و جوانان امروز برگزار می‌شود. با برگزاری این جلسه علنی و مشخص شدن نتیجه آرای مجلسی‌ها نسبت به هفتمین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش طی ۶ سال اخیر، در مورد این وزارتخانه و سومین وزیر آن تعیین تکلیف خواهد شد.

مسعودسلطانی‌فر گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت ورزش است. وی به فاصله دو روز پس از استعفای ۲۷ مهرماه محمود گودرزی در حالی از سوی رییس‌جمهوری به عنوان گزینه وزارت ورزش به مجلس معرفی شد که پیش از این هم کاندیدای مدیریت این وزارتخانه بود اما موفق به گرفتن رأی اعتماد از مجلسی‌ها نشد بود.

۳ سال پیش و در آغاز کار دولت تدبیر و امید، مسعود‌سلطانی‌فر توسط حسن‌روحانی به عنوان گزینه تصدی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد اما نتوانست رأی اعتماد لازم را از نمایندگان مجلس بگیرد. سلطانی‌فر آن زمان با ۱۴۸ رأی مخالف، ۱۱۷ رأی موافق و ۱۸ رأی ممتنع نتوانست به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شود و همین موضوع ابهامات را درمورد وی و این‌که این بار می‌تواند از این آزمون مجلسی‌ها سربلند بیرون بیاید یا خیر، بیش‌تر کرده است.

سلطانی‌فر در صورتی که بتواند این بار رأی اعتماد نمایندگان مجلس را بگیرد، به عنوان سومین وزیر در وزارت ورزش آغاز به‌کار خواهد کرد در حالی که کم‌تر از ۶ سال از شکل‌گیری این وزارتخانه می‌گذرد و علاوه بر دو وزیر قبلی، گزینه‌های دیگری هم کاندیدای مدیریت در رأس ورزش شده بودند که هیچ یک موفق به کسب رأی اعتماد برای شروع کار نشدند.

وزارت ورزش و جوانان ۸ دی‌ماه ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد؛ برای مدیریت این وزارتخانه تازه شکل گرفته در دولت دهم ابتدا حمیدسجادی از سوی محمود‌احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری وقت برای تصدی پست وزارت ورزش به مجلس معرفی شد اما بعد از این‌که وی نتوانست رأی اعتماد لازم را در این زمینه بگیرد، محمدعباسی برای تصدی این وزارتخانه پیشنهاد شد.

محمدعباسی اما در گرفتن رأی اعتماد از مجلسی‌ها موفق بود طوری که با ۱۶۵ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع از آزمون آن‌ها سربلند بیرون آمد و این گونه به عنوان اولین وزیر ورزش و جوانان در ایران شروع به‌کار کرد. بعد از مدیریت دو ساله عباسی در حوزه ورزش، محمودگودرزی به عنوان دومین وزیر در این حوزه و برای دولت یازدهم آغاز به‌کار کرد. این در حالی بود که پیش از گودرزی ۳ گزینه دیگر برای وزارت ورزش در دولت یازدهم به مجلس معرفی شدند، اما هیچ یک نتوانستند رأی اعتماد لازم را کسب کنند.

مسعودسلطانی‌فر، سیدرضاصالحی‌امیری‌ و نصرا…سجادی افرادی بودند که در آغاز دولت تدبیر و امید از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزرای پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شدند اما موفق به کسب رأی اعتماد نشدند تا این‌که گودرزی به عنوان چهارمین گزینه پیشنهادی در این دولت توانست با ۱۹۹ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۷ نماینده مجلس، از آن‌ها برای تصدی پست وزارت ورزش رأی اعتماد بگیرد.

البته پیش از گودرزی، وزارت ورزش مدت زمانی کوتاه با سرپرستی رضاصالحی‌امیری و محمدشریعتمداری اداره شد اما در مجموع مسعودسطانی‌فر، پنجمین گزینه در دولت فعلی و در کل هفتمین گزینه‌ای است که برای وزارت ورزش پیشنهاد می‌شود و این‌که وی می‌تواند بر خلاف ۳ سال پیش این بار رأی اعتماد لازم را از مجلسی‌ها بگیرد یا نه؛ مسأله‌ای است که امروز و در پایان جلسه علنی مجلس مشخص خواهد شد.

در این روز همچنین نمایندگان مجلس درمورد وزرای پیشنهادی برای دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ‌وارشاد اسلامی نشست خواهند داشت. با توجه به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که براساس حروف الفبا انجام می‌شود، رأی‌گیری درمورد مسعودسلطانی‌فر در نوبت عصر مجلس انجام خواهد شد.

افرادی که طی ۶ سال گذشته و از زمان تشکیل وزارت ورزش و جوانان به عنوان وزیر یا سرپرست در این وزارتخانه مدیریت کرده‌اند، عبارتند از:

دولت یازدهم

* محمد عباسی؛ وزیر ورزش و جوانان از ۱۲ مردادماه ۱۳۹۰ تا ۲۶ مردادماه ۱۳۹۲

دولت یازدهم

* رضاصالحی‌امیری؛ سرپرست ورزش و جوانان از ۲۶ مردادماه ۱۳۹۲ تا ۶ آبان ماه ۱۳۹۲

* محمدشریعتمداری؛ سرپرست ورزش و جوانان از ۶ تا ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۲

* محمودگودرزی؛ وزیر ورزش و جوانان از ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۲ تا ۲۷ مهرماه ۱۳۹۵

 

* نصرا…سجادی؛ سرپرست ورزش و جوانان از ۲۸ مهرماه ۱۳۹۵