دبیرکل اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

نفرت عمومی از صنعت خودرو به دلیل مداخلات بی‌حساب و کتاب دولت

گروه خودرو -دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، گفت: واقعیت این است که صنعت خودرو ایران به سبب مداخلات بی‌حساب و کتاب دولت در خودروسازی دچار یک نفرت عمومی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهمن عشقی؛ در نشست هم‌اندیشی تحلیل سیاستی ناکامی صنعت ساخت خودروهای تجاری مصوبه واردات دوهزار دستگاه اتوبوس دست‌دوم به کشور را سند ناکارآمدی […]

گروه خودرو -دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، گفت: واقعیت این است که صنعت خودرو ایران به سبب مداخلات بی‌حساب و کتاب دولت در خودروسازی دچار یک نفرت عمومی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهمن عشقی؛ در نشست هم‌اندیشی تحلیل سیاستی ناکامی صنعت ساخت خودروهای تجاری مصوبه واردات دوهزار دستگاه اتوبوس دست‌دوم به کشور را سند ناکارآمدی حاکمیت خواند و اظهار داشت: بنده مخالف واردات خودرو نیستم و معتقدم درهای کشور باید روی خودروهای وارداتی باز شود و خودروسازان داخلی نیز در صورت رقابت در این عرصه باقی مانده و در غیر این صورت کنار می‌روند اما اینکه دولت مجوز واردات اتوبوس‌های پنج سال کارکرد را با ۵۰ درصد تعرفه مصوب و استاندارد پنج سال پیش صادر می‌کند و در مقابل خودروسازان تجاری داخل را ملزم به رعایت استانداردهای ۸۵گانه که از استانداردهای اتحادیه اروپا سختگیرانه‌تر بوده می‌کند، چیزی جز اقتصاد دولتی حاکم بر کشور نیست. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، افزود: استانداردهای ۸۵گانه در حالی به تجاری‌سازان داخل تحمیل شده که نه توان استفاده از این استاندارد‌ها در داخل وجود دارد و نه دارای گازوئیل استاندارد در کشور هستیم. بنابراین داعیه ایمنی آقایان به‌عنوان فردی که سال‌ها در حوزه ایمنی خودرو فعالیت کرده و متوجه اصالت جان انسان‌ها هستم برایم قابل قبول نیست. عشقی؛ با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی کشور، یادآور شد: آنچه که موجب کاهش نفوذ ایران در جنگ جهانی اول شد نه نفوذ کشورهای مقابل، بلکه نبود حمل‌ونقل برای جابه‌جایی کالا بود که موجب از بین رفتن نیمی از جمعیت کشور شد. وی با اعلام اینکه هزینه تمام شده کالا در آمریکا چهاردرصد و در ایران بیش از ۱۵ درصد است، اضافه کرد: علت این اختلاف قیمت را می‌توان حمل کالاهای پرحجم و کم ارزش در سیستم حمل‌ونقل ایران دانست چراکه حمل این نوع کالا‌ها موجب چسبندگی قیمت به هزینه تمام شده کالا می‌شود و به همین دلیل شرایط برای راننده، صاحب کالا و… رضایت‌بخش نیست. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، با انتقاد از وضعیت جاده‌های کشور و با ابراز تأسف از عدم حضور مسؤولین سازمان راهداری در این نشست هم‌اندیشی تصریح کرد: به‌رغم اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر در خاورمیانه هستیم اما توان آسفالت یک کیلومتر از جاده‌های کشور را نداریم زیرا هیچ‌کس نگران حفظ ۸۰ هزار کیلومتر ثروت ملی کشور نبوده و متأسفانه جاده‌های کشور در حال منهدم شدن هستند. عشقی؛ با صراحت بیان کرد: جالب است که دولت در این وضعیت نابه‌سامان ایمنی خودروهای تجاری، جاده‌ها و اقتصاد حمل‌ونقل به پیشنهاد وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی تصمیم به واردات اتوبوس‌های کارکرده گرفته است و این سند نقطه‌ای بی‌بازگشت است و آقایانی که ذیل این سند را امضاء کرده‌اند باید به پیشگاه تاریخ پاسخگو باشد همان طور که ما امروز بزرگان تاریخ را نقد می‌کنیم. وی گفت: در عین حال که واقف به رعایت حقوق حاکمیتی دولت هستیم اما لازم است خودروسازان، اصحاب رسانه و تمامی فعالان و متخصصان این حوزه نهضتی به نام مبارزه با مداخله را راه‌اندازی کرده و از طریق گفت‌وگو و با تدوین سند سیاستی به مداخلات دولت در این صنعت پایان دهند چراکه عامل ناکارآمدی دولت مداخله‌گری است. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به ظرفیت تولید هفت هزار دستگاه خودرو تجاری در کشور، تصریح کرد: عدم استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل و در مقابل واردات اتوبوس‌های کارکرده این شائبه را ایجاد می‌کند که تعدادی اتوبوس در گمرک موجود است و این مصوبه در راستای ترخیص این اتوبوس‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته است. عشقی؛ در ادامه به موانع تولید در صنعت خودروهای تجاری اشاره کرد و اظهار داشت: موانعی چون سازمان استاندارد و یا الزام به اسقاط که متولی آن یک روز ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت و روز دیگر نهاد ریاست جمهوری و به‌همین ترتیب وزارت صمت و در نهایت ایدرو است عامل آسیب به تولیدات داخل هستند. وی ادامه داد: کجای دنیا رسم است که هزینه فرسودگی کامیون‌های ۵۰ ساله که مالکان آن‌ها ۵۰ برابر سرمایه اولیه خود از این کامیون کسب درآمد کرده و ۵۰ برابر سرمایه اولیه خود به ثروت ملی ایران لطمه وارد کرده‌اند را تولیدکننده و واردکننده با ارایه گواهی اسقاط پرداخت کنند.