حمل‌ونقل ریلی مناسب‌‌‌ترین سیستم حمل‌ونقل شهری است

حمل‌ونقل ریلی مناسب‌‌‌ترین سیستم حمل‌ونقل شهری است ترافیک متراکم و آزاردهنده، هوای آلوده در بیش‌تر روزهای سال، سالی حداقل ۷ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا فقط در تهران، تبدیل شدن افراد به مردمی عصبی، بی‌نظم در رانندگی ناشی از تراکم خودرو‌‌ها و دشواری اعمال قانون به خاطر تراکم و ازدحام بیش‌ازحد خودرو‌‌ها قطعاً به […]

حمل‌ونقل ریلی مناسب‌‌‌ترین سیستم حمل‌ونقل شهری است

ترافیک متراکم و آزاردهنده، هوای آلوده در بیش‌تر روزهای سال، سالی حداقل ۷ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا فقط در تهران، تبدیل شدن افراد به مردمی عصبی، بی‌نظم در رانندگی ناشی از تراکم خودرو‌‌ها و دشواری اعمال قانون به خاطر تراکم و ازدحام بیش‌ازحد خودرو‌‌ها قطعاً به قانون‌گریزی در عرصه‌های دیگر زندگی منجر شده به‌طوری‌که این امر نه تنها بر سلامت افراد بلکه بر اقتصاد کشور تأثیر مخربی گذاشته است.

به گزارش تین‌نیوز، آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهای فرسوده است و با خارج کردن آن‌‌‌ها از ناوگان عمومی و خصوصی مشکل آلودگی هوا حل می‌شود. این موضوع تنها یک مسأله فرعی است و موضوع اصلی خرید روزافزون خودروی شخصی و سهم بالای خودروهای شخصی در جابه‌جایی مسافران است که این امر معضل بزرگی برای هوای کلان‌شهری چون تهران است.

حال باید چه کرد؟ بسیاری از جامعه‌شناسان و کارشناسان حمل‌ونقلی بر این باور هستند که افزایش تولید خودرو در کشور و استفاده بیش‌ازحد مردم از خودروهای شخصی دیگر با ساختار کالبدی شهرهای ما سازگار نیست و همچنان باید در انتظار اتفاقات بزرگ‌تری سلامت افراد و مهم‌تر از همه اقتصاد کشور باشیم. ما بایستی سهم سایر وسایل نقلیه عمومی را از سیستم حمل‌ونقل شهری افزایش دهیم.

اگر نگاهی به تاریخ حمل‌ونقلی کشورهای اروپایی نگاهی کوتاه داشته باشیم، می‌بینیم که اروپاییان برای حمل‌ونقل عمومی در ابتدا راه‌آهن داشته‌اند و حتی در شهرهای بزرگ کشورهای اروپایی و دیگر شهرهای دنیا، قطار شهری و قطارهای حومه‌ای سابقه‌ای طولانی دارند؛ بنابراین به قول مسؤولان صنعت حمل‌ونقل، وقتی از مناسب‌‌‌ترین سیستم حمل‌ونقل شهری سخن می‌گوییم منظورمان حمل‌ونقل ریلی است و بس.

نمی‌توان ظرف مدت کوتاهی حمل‌ونقل ریلی را به تهران تحمیل کرد بلکه باید در قدم اول شهرک‌های اطراف تهران را به وسیله قطارهای حومه‌ای به یکدیگر وصل کرد که به صورت یکپارچه با قطار شهری ارتباط داشته باشند و این امر نیازمند عزم ملی برای حل این موضوع ست وگرنه حرف بسیار است و کار‌‌ها دشوار.

آنچه که از این متن می‌توان استخراج کرد، این است که برای تقویت حمل‌ونقل ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری وسیعی داریم که این در درجه اول وظیفه دولت بوده و برای آن باید بودجه خاصی اختصاص دهد.

 

این روز‌‌ها آنچه که می‌تواند از اهمیت ویژه برای کارشناسان برخوردار باشد، تلاش برای رسیدن به توسعه حمل‌ونقل ریلی و افزایش سرعت قطارهای درون و برون‌شهری است چرا که هدف رسیدن به راه‌آهنی مدرن است و آن وقت است که می‌توان ضمن داشتن سرعتی بالا و امنیتی کامل، زمینه رقابت با اتوبوس و خودروهای شخصی را فراهم کرد.