عامل ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور، انسان است

  فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: عامل ۹۵ درصد از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور، انسان است. قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مهم‌ترین علت‌های انسانی این آتش‌سوزی‌ها، سهل‌انگاری، نداشتن اطلاعات کافی از منطقه و منافع شخصی است. وی اظهار کرد: علت ۵ درصد از آتش‌سوزی مراتع کشور نیز […]

 

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: عامل ۹۵ درصد از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور، انسان است.

قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مهم‌ترین علت‌های انسانی این آتش‌سوزی‌ها، سهل‌انگاری، نداشتن اطلاعات کافی از منطقه و منافع شخصی است.

وی اظهار کرد: علت ۵ درصد از آتش‌سوزی مراتع کشور نیز خشکسالی ناشی از شرایط اقلیم، نوع پوشش گیاهی و قرار داشتن ایران در کمربند خشک و نیمه خشک است.

وی با بیان این که سالانه در کشور شاهد ۱۵ هزار فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی هستیم، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۲۰ درصد از آتش‌سوزی‌‌ها در جنگل‌های طبیعی، حدود ۵۰ درصد در مراتع و ۳۰ درصد در اراضی جنگلی و جنگل‌های دست کاشت رخ می‌دهد.

سبزعلی تصریح کرد: در سال ۹۴ با همکاری سازمان ستاد کل نیروهای مسلح ۲۰۰ دستگاه خودرو آتش‌نشان و ۲۷ هزار دستگاه آتش خاموش کن و تجهیزات انفرادی مانند لباس، دستکش و آتشکوب برای سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، به منظور جلوگیری از افزایش آتش‌سوزی‌‌ها خریداری شده است.

وی تصریح کرد: سطح آتش‌سوزی‌‌ها و میزان خسارت‌ها، با خرید دستگاه‌های پیشرفته مهار آتش، کاهش یافته است.

سبزعلی سهل‌انگاری و بی‌توجهی را مهم‌ترین دلیل چالش‌ساز عوامل انسانی در آتش‌سوزی‌‌ها برشمرد و گفت: بخش زیادی از درختان کشور که از نظر ریالی قابل ارزش گذاری نیستند، با قدمت چند صد ساله، نابود می‌شوند.

وی بیان داشت: علاوه بر ضررهای مالی، نابودی و تخریب محیط زیست در کشور، باعث از بین رفتن خاک، آلودگی هوا و ایجاد گرد و غبار می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این‌که در سطح کلان دو محور اصلی برای کاهش عوامل مخرب در دستور کار قرار دارد،

گفت: یکی از عوامل بهره‌گیری از مشارکت مردمی و تشکل‌های محلی و دیگری، افزایش پایگاه‌های مهار آتش‌سوزی منابع طبیعی در همه نقاط کشور، با نگاه بهره‌مندی اقتصادی است.

وی افزود: همکاری با بخش‌هایی مانند ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، ارتش و هلال احمر که بتوان از امکانات آن‌‌ها برای مهار آتش‌سوزی‌‌ها بهره گرفت، فرهنگ‌سازی در مردم و جوامعی که در حاشیه جنگل‌ها زندگی می‌کنند، می‌تواند در به حداقل رساندن آتش‌سوزی‌‌ها مؤثر باشد.

سبزعلی گفت: شناسایی و کاشت نهال در کانون‌های بحران که از لحاظ پوشش درختی در وضعیت نامساعدی قرار دارند، می‌تواند مانع بیابانی شدن و خشکسالی و افزایش گردوغبار شود.

در این آیین، عباسعلی ترحمیان به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان معرفی و از خدمات عباسعلی رحیمی فرمانده حفاظت سابق این اداره کل قدردانی شد.

از ۱۳ اقلیم گیاهی در جهان ۱۱ نوع در کشور ایران موجود است و مراتع و جنگل‌های ایران رویشگاه ۸ هزار گونه گیاهی و درختی است که دو هزار و ۳۰۰ نوع از آن، دارویی است.

۳۵۲ هزار هکتار از ۹٫۷ میلیون هکتار مساحت استان سمنان جنگل است که ۴ درصد مساحت استان و ۲۵ صدم درصد جنگل‌های کشور را شامل می‌شود

 

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان ۵۸ هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.