ردپای مناقصه در بهره‌برداری از متروی پرند

مهدی یاوری- با افزایش جمعیت در پایتخت، ساخت شهرهای اقماری در اطراف تهران آغاز شد. طولی نکشید که در کنار پایتخت شهرهایی همچون پرند و پردیس سبز شدند. اما زیربناهای لازم برای انتقال جمعیت شهرهای تازه‌ساز به کلانشهر پایتخت مورد توجه دولتمردان در طول دهه‌های مختلف آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفت. همین امر […]

مهدی یاوری- با افزایش جمعیت در پایتخت، ساخت شهرهای اقماری در اطراف تهران آغاز شد. طولی نکشید که در کنار پایتخت شهرهایی همچون پرند و پردیس سبز شدند. اما زیربناهای لازم برای انتقال جمعیت شهرهای تازه‌ساز به کلانشهر پایتخت مورد توجه دولتمردان در طول دهه‌های مختلف آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفت. همین امر باعث شد تا جا‌به‌جایی افراد از این شهر‌ها به مرکز ایران به یکی از مهم‌ترین معضلات ساکنان این شهر‌ها تبدیل شود. به‌طور مثال همچنان خبری از ساخت و بهره‌برداری از متروی پردیس نیست و ساکنان آن مجبورند برای رفت و آمد متکی به وسایل دیگری همچون خودروی شخصی و… باشند. در شهر پرند اما اوضاع کمی متفاوت‌تر است و با اعلام مسؤولان قرار است تا متروی پرند در دهه دولت افتتاح شود. در واقع یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران که طی سال‌های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جدید پرند است. این شهر در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت و در حاشیه آزادراه ساوه واقع شده است. جمعیت حال‌حاضر شهر پرند حدود ۴۵۰ هزار نفر بوده و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین شهرهای تهران و پرند در حال تردد هستند که بخش عمده‌ای از آن‌ها از طریق آزادراه تهران‌-‌ساوه به محل کار خود دسترسی پیدا می‌کنند. در حقیقت دغدغه خانواده‌های این جمعیت قابل‌توجه، صحت و سلامت سرپرستان خانوارهایی است که برای امرار معاش، مجبور هستند هر روز با «جاده مرگ» مواجه شوند. طرح احداث متروی تهران-‌فرودگاه امام‌خمینی(ره)- پرند براساس مبادله موافقتنامه در تاریخ ۲۵ فروردین سال ۸۹ بین وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت متروی تهران در حدفاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه امام و شهر پرند به طول ۵۰ کیلومتر به منظور دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران و شهر جدید پرند شروع و از ابتدای سال ۹۱ اجرا شد. تکمیل و عملیات زیرسازی، روسازی، ساخت تقاطع‌‌ها و ایستگاه‌های شهر آفتاب فرودگاه و شهر پرند و همچنین تأمین و نصب تجهیزات به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ع) براساس مناقصه تحویل و بعد از تحویل زمین تجهیز کارگاه، رفع معارض و ابلاغ نقشه‌های اجرایی و… در دستور کار قرار گرفت. علت عقب ماندن این پروژه از برنامه پیشرفت در سنوات گذشته، طولانی شدن روند واگذاری زمین‌های شرکت عمران شهر جدید پرند و فرآیند تبدیل به نقدینگی لازم در پروژه پس از تست سرد بود که باعث افت محسوس عملیات اجرایی و انحراف از برنامه زمان‌بندی شد. رئیس‌جمهور آذرماه سال گذشته و در نخستین برنامه سفر یک‌روزه خود به شهرستان رباط‌کریم از روند احداث خط متروی شهر جدید پرند بازدید کرد. رئیس‌جمهوری همچنین در فروردین امسال در سفر به رباط‌کریم به مسؤولان دستور داد تا هرچه سریع‌تر موانع تکمیل خط مترو برداشته شود. اکنون حدود سه ماه بعد از دستور رئیس‌جمهوری برای رفع موانع مالی ساخت متروی پرند، این پروژه یک گام دیگر به اجرا نزدیک و با پیشرفت فیزیکی چشمگیر، قرار است در نیمه نخست شهریور که مصادف با هفته دولت است افتتاح شود.