برندهای خارجی، مانع از ورشکستگی کارخانه‌های لوازم خانگی شدند

برندهای خارجی، مانع از ورشکستگی کارخانه‌های لوازم خانگی شدند نمایشگاه لوازم خانگی تهران در حالی به پایان رسید که امسال برای نخستین بارکالاهای لوازم خانگی از برندهای معروف ماننند ایندزیت، هیواندای محصولاتی را به صورت مشترک با کارخانه‌های ایرانی تولید و به بازار داخلی عرضه کرده بودند. به گزارش تجارت‌نیوز، معمولاً روزهای جمعه و تعطیل […]

برندهای خارجی، مانع از ورشکستگی کارخانه‌های لوازم خانگی شدند

نمایشگاه لوازم خانگی تهران در حالی به پایان رسید که امسال برای نخستین بارکالاهای لوازم خانگی از برندهای معروف ماننند ایندزیت، هیواندای محصولاتی را به صورت مشترک با کارخانه‌های ایرانی تولید و به بازار داخلی عرضه کرده بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز، معمولاً روزهای جمعه و تعطیل فرصت مناسبی برای بازدید از نمایشگاه‌های در حال برگزاری است.به ویژه آن‌که نمایشگاه برپا شده نمایشگاه لوازم خانگی هم باشد. نمایشگاه لوازم خانگی امسال که از ۵ تا ۸ آبان در مصلی برگزار شد، بیش از نمایشگاه‌های سال گذشته با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد. علت این استقبال هم تنوع محصولات و صد البته ارایه کالاهایی از برندهای معروف اروپایی و آسیایی بود که در ایران تولید می‌شوند و قیمتش با مشابه آن که در خاک کشور تولید کننده ساخته می‌شود تا ۸۰۰ هزار تومان متفاوت بود.

از آنجایی بازار لوازم خانگی ایران در طول ده‌ها سال در انحصار و قبضه تولیدات اروپایی، آمریکایی و ژاپنی بوده و هست، دست‌اندکاران تولید و عرضه کالاهای وطنی در این بخش به این نتیجه رسیدند که برای به دست آوردن سهم بیش‌تری از بازار داخلی، چاره‌ای جز ساخت و تولید مشترک لوازم‌خانگی با تولیدکنندگان به نام و مطرح جهانی ندارند.از این‌رو ظرف ۵ سال گذشته و به ویژه در دوران پسا تحریم، رایزنی و مذاکراتی میان تولیدکنندگان و فعالان بازار لوازم خانگی ایران با طرف‌های مطرح اروپایی و آسیایی در این زمینه انجام شد.

نتیجه این مذاکرات، آن شد که امروز شاهدیم بخشی از تولیدات لوازم خانگی برندهایی چون ایندزیت، هیوندای، کن‌وود و… در خطوط تولید کارخانه‌های داخلی که در آستانه ورشکستگی و تعطیلی کامل بودند، تولید و ساخته می‌شود.

این سیاست به جا و سنجیده دست‌اندرکاران تولید و عرضه لوازم خانگی ایران موجب شد تا به‌طور مثال ماشین لباسشویی هیواندای با ۸۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت و همان کیفیت مطلوب در یکی از کارخانه‌های داخلی تولید شود و تنها فرقش با مشابه‌اش این باشد که برروی کالایی که در خاک کشور کره تولید شده جمله لاتین ساخت کره حک شده باشد.

طیف محصولات تولید شده از این دست در نمایشگاه امسال بسیار زیاد بود و در این زمینه می‌توان به بخاری‌ها، یخچال‌‌‌ها و اجاق گازهای ایتالیایی اشاره کرد که به گفته تولیدکننده ایرانی آن، این محصولات در خط تولید در حال تعطیل پاکشوما و… ساخته و عرضه شده است.

یکی از تولیدکنندگان ایرانی به تجارت‌نیوز گفت: تولید لوازم خانگی خارجی آن‌هم از برندهای مطرح دنیا در ایران و با سرمایه‌گذاری فنی ‌و مالی طرف خارجی موجب شده تا علاوه بر اشتغال‌زایی، خطوط تولید وطنی در این بخش هم تعطیل نشود.

وی افزود: ادامه این روند (تولید مشترک لوازم خانگی با کشورهای مطرح در این صنعت) امکانی را فراهم می‌آورد تا هم دانش ساخت لوازم خانگی در کشور همزمان با استانداردهای به روز دنیا ارتقا یابد و هم مصرف‌کننده ایرانی کالای مورد علاقه خود را با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر تولید کند.

به گفته وی، از آنجایی که صنعت تولید لوازم خانگی در کشورهای همجوار، منطقه خاورمیانه و آسیای میانه غیر از دو کشور ایران و ترکیه وجود ندارد، بنابراین تولید مشترک کشورمان با طرف‌های خارجی موجب می‌شود تا در آینده‌ای بسیار نزدیک ایران تبدیل به قطب تولید در این بخش شود و قطعاً از محل صادرات این کالا‌‌ها به کشورهای همسایه هم درآمد قابل توجهی کسب کند. موضوعی که از نگاه طرف‌های خارجی نیز پوشیده نمانده و به همین دلیل نسبت به تولید مشترک با ایران در بخش لوازم خانگی بسیار راغب و خشنود هستند.

گفتنی است برای حمایت ازتولید کالای با کیفیت هیچ عاملی نظیر حمایت مردمی نمی‌تواند مؤثر باشد از این‌رو بسیاری از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی که به تولید مشترک با طرف‌های خارجی ورود کردند از این مسأله نگران و گله‌مند بودند که مردم به محض عدم رؤیت برچسب(لیبل) ساخت کشور مشارکت‌کننده در تولید مشترک، به‌طور مثال کره، ایتالیا و… از خرید کالای ایرانی خارجی منصرف می‌شوند و ترجیح می‌دهند که کالایی را بخرند که هیچ فرقی با مشابه ایرانی همان برند ندارد و تنها فرقش غیر از قیمت بسیار بالاتر، حک شدن نام کشور سازنده بر روی محصول مورد نظر است.

وی در این باره گفت: متأسفانه عرضه برخی کالاهای لوازم خانگی کم کیفیت و بی‌کیفیت در طول سال‌های گذشته در کشور موجب شده تا مردم تا آنجا که جیب‌شان اجازه دهد، خرید کالای خارجی را ترجیح دهند و حتی با وجود آن‌که برای آن‌‌‌ها توضیح داده می‌شود که این کالا همان کالای خارجی است که با مشارکت و تحت‌لیسانس فلان برند مطرح دنیا در کارخانجات داخلی تولید شده و به لحاظ کیفیت و شکل ظاهری هیچ فرقی با مشابه خارجی‌اش که در خاک کشور مبدأ ساخته شده ندارد.