رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور

تاکنون هیچ اقدامی برای ارتقای ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است

گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، با تأکید بر اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر، دولت چندان موضوع کاهش تصادفات را جدی نگرفته است، گفت: در طول سال‌های اخیر بسیاری از کارهای اساسی نظیر نوسازی ناوگان، تجهیزات و امکانات پلیس، هلا‌ احمر، اورژانس و… صورت نگرفته است و با وجود تأکیدات مکرر پلیس، توجه لازم به […]

گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، با تأکید بر اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر، دولت چندان موضوع کاهش تصادفات را جدی نگرفته است، گفت: در طول سال‌های اخیر بسیاری از کارهای اساسی نظیر نوسازی ناوگان، تجهیزات و امکانات پلیس، هلا‌ احمر، اورژانس و… صورت نگرفته است و با وجود تأکیدات مکرر پلیس، توجه لازم به رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نشده و هیچ اقدامی برای ارتقای ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سردار سیدکمال هادیان‌فر؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، درباره ارزیابی خود از مباحث مطرح‌شده در لایحه برنامه هفتم توسعه، پیرامون کاهش تصادفات در سطح کشور، اظهار داشت: لایحه برنامه هفتم توسعه هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار دارد و نهایی نشده است. جدی‌‌ترین موضوعی که پلیس راهور در این برنامه پیگیری می‌کند، تأمین اعتبارات لازم و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مسؤول در زمینه کاهش تصادفات است، چراکه در سال ۱۴۰۱ نزدیک ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و حدود ۳۷۸ هزار نفر نیز در این حوادث مجروح شدند. بنابراین حتماً باید یک عزم ملی برای کاهش آمار تصادفات و کم شدن تعداد جان‌باختگان سوانح رانندگی در کشورمان ایجاد شود و می‌توان از ظرفیت برنامه هفتم در این زمینه استفاده کرد. وی افزود: در حال‌حاضر روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی در جاده‌ها و شهر‌ها جان خود را از دست می‌دهند. براساس قوانین جاری کشور، ۳۲ دستگاه در پیشگیری از وقوع تصادفات و رسیدگی به سوانح رانندگی و مصدومان آن نقش دارند و در قانون تصریح شده است که دولت به‌عنوان نهادی که منابع مالی و امور اجرایی کشور را در اختیار دارد، مسؤول هماهنگ کردن این دستگاه‌ها با یکدیگر است، اما متأسفانه در سال گذشته و امسال بسیاری از اقدامات لازم برای کاهش آمار جان‌باختگان تصادفات را انجام نشده است؛ به نحوی که با وجود کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در چند سال اخیر، سال گذشته تعداد کشته‌شدگان سالیانه سوانح ترافیکی به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته بالا رفت که این عقب‌گرد بسیار نامطلوب است. هادیان‌فر؛ در ادامه، گفت: پیشنهاد ما برای برنامه هفتم توسعه، کاهش ۵۰ درصدی آمار جان‌باختگان تصادفات در طول پنج سال بود، ولی دولت در متن لایحه، شاخص پنج درصد برای هر سال یعنی در مجموع ۲۵ درصد در طول پنج سال را پیش‌بینی کرده است و این در حالی است که در برنامه ششم توسعه، کاهش ۳۱ درصدی جان‌باختگان تصادفات پیش‌بینی شده بود که تا سال ۱۴۰۰ به این عدد نزدیک شده بودیم، اما متأسفانه در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش محسوس آمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی و نوعی عقب‌گرد در این زمینه بودیم. وی ادامه داد: با وجود مکاتبات و پیگیری‌های پلیس از دستگاه اجرایی، متأسفانه شاخص قابل‌قبولی برای کاهش آمار تلفات تصادفات رانندگی در برنامه هفتم در نظر گرفته نشده است. وی افزود: اساساً در طول سال‌های اخیر بسیاری از کارهای اساسی نظیر نوسازی ناوگان، تجهیزات و امکانات پلیس، هلال‌احمر، اورژانس و… صورت نگرفته است و با وجود تأکیدات مکرر پلیس، توجه لازم به رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نشده و هیچ اقدامی برای ارتقای ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است. هادیان‌فر؛ با بیان این که ۴۹ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در بیمارستان‌‌ها یا در حین انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند، خاطرنشان کرد: تقریباً نصف آمار ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفری کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۱، یا در بیمارستان‌‌ها جان خود را از دست داده‌اند یا در حین انتقال به مراکز درمانی جان باخته‌اند. بنابراین اگر امکانات و تجهیزات بهتر و به‌روزتری برای بیمارستان‌ها، اورژانس و هلال‌احمر تهیه شود، بخش زیادی از این آمار کاهش پیدا می‌کند و تأثیر مناسبی بر کم شدن عدد مطلق جان‌باختگان سوانح رانندگی در کشور می‌گذارد. وی تأکید کرد: درخواست ما از دولت این است که در زمینه کاهش آمار تصادفات، جدی‌تر از قبل وارد میدان شود و گام‌های عملی‌تر بر دارد. ما همان‌قدر که در کشورمان به توسعه توجه می‌کنیم، باید به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و ارتقای سطح ایمنی و امنیت نیز توجه داشته باشیم. آمار بالای تصادفات و جان‌باختگان آن، گلایه‌مندی به حقی است که مردم از پلیس دارند و ما هم مکلفیم که این موضوعات را از طریق نامه‌نگاری یا بیان مطالب در جلسات به مسؤولان دولت منتقل کنیم. وی همچنین با انتقاد از تأخیر دولت در برگزاری جلسات شورای‌عالی حمل‌ونقل و ایمنی ترافیک، گفت: جلسات شورای‌عالی حمل‌ونقل و ایمنی ترافیک هر پنج تا شش ماه یک‌بار برگزار می‌شود که در بیشتر آن‌ها به جای شخص رئیس‌جمهور، معاول اول ایشان شرکت می‌کند. خروجی تمام این جلسات نیز کمک چندانی به ارتقای سطح ایمنی جاده‌ها، خودروهای داخلی و سایر زیرساخت‌های لازم برای کاهش تصادفات نیز نکرده است. هادیان‌فر؛ تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر دولت شاهد اتفاق ملموسی برای بهبود وضعیت موجود نبوده‌ایم و همچنان دستگاه‌های امدادی و انتظامی ذی‌ربط در موضوع سوانح رانندگی، با کمبود اعتبارات، تجهیزات، ناوگان و امکانات مواجه هستند. همچنین رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ نیز، گفت: از ابتدای امسال تا پایان خردادماه بیشتری خودرویی که رانندگان آن مرتکب تخلفات حادثه‌ساز شده بودند، پژو ۲۰۶ بود. سرهنگ علی‌اصغر شریفی؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، در تشریح وضعیت ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز رانندگی در بهار امسال، گفت: از ابتدای امسال تا پایان خردادماه بیش‌ترین خودرویی که رانندگان آن مرتکب تخلفات حادثه‌ساز شده بودند، پژو ۲۰۶ بود. این خودرو در بین جوانان طرفداران زیادی دارد و برخی از رانندگان آن‌ها اغلب هزینه‌های زیادی روی این خودرو‌ها انجام می‌دهند تا آن‌را از حالت استاندارد خارج کرده و اصطلاحاً اسپورت یا تقویت کنند. وی درباره بیش‌ترین سرعت ثبت شده در معابر و بزرگراه‌های پایتخت در بهار امسال نیز گفت: بیش‌ترین تخلف سرعت که توسط دوربین‌‌ها ثبت شده و همکاران بنده در گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس راهور نیز با آن برخورد کردند، مربوط به خودرویی بوده که راننده آن با سرعت بیش از ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت اقدام به رانندگی کرده بود. این خودرو توقیف و اعمال قانون شد. شریفی؛ درباره ساعت ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز رانندگی نیز، گفت: بیش‌ترین ارتکاب تخلف بین ساعت‌های یک تا دو بامداد رخ داده است. در این بازه‌زمانی بزرگراه‌های شهر تهران خلوت است و برخی از رانندگان وسوسه می‌شوند که با سرعت بیشتری رانندگی کنند. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، با بیان اینکه پلیس از مالکان خودروهایی که مرتکب تخلف حادثه‌ساز شوند، برای شرکت در کلاس‌های آموزشی قرارگاه سرعت دعوت می‌کند، گفت: رانندگانی که بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت از حد مجاز رانندگی کنند، به کلاس آموزشی دعوت می‌شوند. به‌عنوان مثال اگر در تونلی که سرعت مجاز برای تردد ۶۰ کیلومتر بر ساعت است، راننده‌ای با سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کند، مالک و راننده این خودرو شناسایی شده و به کلاس آموزش دعوت می‌شوند. وی درباره میانگین سرعت در برخی از معابر تهران در بهار ۱۴۰۲ نیز، گفت: میانگین سرعت خودروهای متخلف در تونل شهدای غزه ۱۳۱ کیلومتر بر ساعت بوده است. این میانگین سرعت خودرو‌ها نیست و رانندگان اکثر خودرو‌ها قوانین را رعایت می‌کنند، این میانگین سرعت خودروهایی است که تخلف سرعت داشته است. شریفی؛ با بیان اینکه رانندگان مرتکب تخلف حادثه‌ساز به کلاس‌های آموزشی فراخوانده می‌شوند، گفت: در سه ماهه ابتدایی امسال، ۱۱۳۷ نفر از رانندگان حادثه‌ساز به کلاس‌های آموزشی فراخوانده شده و مجدد مورد بازآموزی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرند. از این تعداد نیز تنها ۱۰ نفر برای بار دوم در این کلاس‌‌ها شرکت داشتند که این نشان‌دهنده اثرگذاری این کلاس‌های آموزشی است.