‌ دستمزد کنونی کارگران، خلاف قانون کار است

  عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: اختلاف فاحش بین رقم خط فقر با حداقل دستمزدهای دریافتی در جامعه وجود دارد. میثم موسایی با اشاره به بهبود فضای کسب ‌و کار به عنوان یکی از الزامات ایجاد اشتغال به تراز گفت: امروز نرخ سود بانکی مانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده و اگرچه ممکن […]

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: اختلاف فاحش بین رقم خط فقر با حداقل دستمزدهای دریافتی در جامعه وجود دارد.

میثم موسایی با اشاره به بهبود فضای کسب ‌و کار به عنوان یکی از الزامات ایجاد اشتغال به تراز گفت: امروز نرخ سود بانکی مانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده و اگرچه ممکن است منجر به افزایش تسهیلات و تزریق نقدینگی به پروژه‌های کشور شود اما در کنار این موضوع احتمال خروج این منابع از بانک‌ها و هدایت آن‌‌ها به سمت بازارهای موازی نیز وجود دارد.

وی با انتقاد از میزان افزایش درآمد کارگران تصریح‌کرد: به عنوان کسی که سال‌ها در این زمینه مطالعه داشته‌ام صراحتاً باید بگویم حقوقی که در حال حاضر به‌ کارگران پرداخت می‌شود نه تنها برخلاف قانون کار بلکه برخلاف کرامت انسانی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اختلاف فاحش بین رقم خط فقر با حداقل دستمزدهای دریافتی گفت: پذیرش این موضوع به معنای گسترش فقر بوده و باعث از بین رفتن کرامت انسانی و کم‌رنگ‌تر شدن ارزش‌های معنوی در جامعه است.

وی با اشاره به میزان خط فقر به عنوان یکی از معیارهای اساسی افزایش حقوق‌ها، با انتقاد از وجود تورم دو رقمی و ساختاری در اقتصاد کشور، خاطرنشان‌کرد: دولت و ثروتمندان جامعه؛ دو گروهی هستند که از ایجاد تورم بیش‌ترین سود را می‌برند.

 

موسایی در خاتمه تصریح‌کرد: در افزایش حداقل حقوق‌‌ها علاوه بر خط فقر باید میزان واقعی تورم و هزینه‌های سبد خانوار لحاظ گردد تا کارگران بتوانند از حداقل‌های زندگی برخوردار بوده و شأن و کرامت انسانی آن‌‌ها حفظ شود.