حضور برندهای جهانی معدن در مناقصات بین‌المللی ایمیدرو

کرباسیان تشریح کرد حضور  برندهای جهانی معدن در مناقصات بین‌المللی ایمیدرو گروه معدن زمین- مدیرعامل ایمیدرو گفت: دولت می‌خواهد پروژه‌های معدنی را شروع کند اما بخش خصوصی به خاطر ریسک بالا حاضر به حضور نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی کرباسیان افزود: بخش خصوصی باید هزینه زیادی را برای حضور در پروژه‌ها صرف کند و در […]

کرباسیان تشریح کرد

حضور  برندهای جهانی معدن در مناقصات بین‌المللی ایمیدرو

گروه معدن زمین- مدیرعامل ایمیدرو گفت: دولت می‌خواهد پروژه‌های معدنی را شروع کند اما بخش خصوصی به خاطر ریسک بالا حاضر به حضور نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی کرباسیان افزود: بخش خصوصی باید هزینه زیادی را برای حضور در پروژه‌ها صرف کند و در این شرایط به دلیل دارا نبودن تجهیزات و ریسک بالا حاضر به انجام پروژه‌ها نیست.

کرباسیان با اشاره به عقب افتادگی در بخش اکتشافات معدنی، تصریح کرد: بخش خصوصی ما هنوز آنقدر توانمند نیست که در پروژه‌های بزرگ و ملی به تنهایی ورود پیدا کند و سیستم‌های بانکی و بیمه‌ای هم با آن‌‌ها آنچنان همکاری نمی‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته در شرایط تحریم سیستم بانکی و بیمه‌ای بین‌المللی آنچنان از سرمایه‌گذاری حمایت نمی‌کند. اگر کشوری مثل چین که به نرخ رشد بالای ۱۰ درصد رسید پول و تکنولوژی بین‌المللی هم با آن‌‌ها همراهی کردند. اما اعمال تحریم‌ها دو اتفاق را برای کشور به وجود آورد نخست آن‌که پول بین‌المللی آنچنان از بخش خصوصی حمایتی نکرد و دوم تکنولوژی به کشور ارایه نمی‌شود.

معاون وزیر صمت با تأکید به این‌که به عنوان نمونه در معدن تیتانیوم فقط بحث مالی نبود بلکه تکنولوژی هم با مشکلاتی همراه شد که در حال حاضر خوشبختانه بعد از برجام شرکت‌هایی که در مناقصات برنده شدند ایرانی خارجی و دارای تکنولوژی تیتانیوم هستند که این خود یک نکته بسیار مهم است. در حوزه آنتیموان نیز یک معدن در اطراف زابل است که کارخانه آن در اوایل امسال راه‌اندازی شده و نیاز کشور به آنتیموان که بیش‌تر در حوزه‌های دفاعی و صنعتی است را تأمین کرده و ما را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند.

کرباسیان در خصوص نوع قراردادهای ایمیدرو با شرکت‌های خارجی، بیان داشت: در قراردادهای خارجی دو -۳مورد را باید مد در نظر قرار دهیم. نخست آن‌که باید بپذیریم کشور با پتانسیل‌هایی که در اختیار دارد نیاز به اشتغال و توسعه داشته و تحقق اهداف نیازمند برنامه‌های اصلی است و برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی منابع مالی نیازمند است. در حال حاضر کشور به دلیل افت شدید قیمت نفت و هزینه‌های جاری و تعهدات مالی دولت اعم از یارانه و مسایل دیگر با کاهش منابع مالی روبه‌روست و منابع دیگری برای سرمایه‌گذاری ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: از طرف دیگر سیستم بانکی کشور به دلیل اقساط و بدهی‌های معوق بانکی که عدد آن به چند هزار میلیارد تومان رسیده توان لازم را برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ ملی ندارد. لذا یکی از راه‌های تأمین اعتبار جذب مانع خارجی است. البته بدیهی است که در این رابطه باید عزت و استقلال کشور را هم حفظ کنیم. رهبری تأکیداتی را در این رابطه بیان کرده‌اند دولت نیز بخشنامه‌ای را در این رابطه صادر کرده است.

کرباسیان با توجه انواع جذب سرمایه‌گذاری، اذعان داشت: برای جذب سرمایه‌گذاری دو نوع اقدام می‌توان انجام داد. نخست آن‌که سرمایه‌گذار خارجی پول خود را وارد کشور کرده و در حوزه‌های که دولت مجاز می‌داند اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم کند که این بهترین نوع جذب سرمایه‌گذاری است زیرا جدای از منافع اقتصادی برای امنیت ملی هم این‌گونه سرمایه‌گذاری مناسب است. دوم آن‌که به صورت تأمین مالی فاینانس هم می‌توان جذب سرمایه‌گذاری را انجام داد. باید بپذیریم در دوران تحریم نفت ایران را دو تا ۳ کشور همانند چین و هند خریداری می‌کردند که این امر موجب شد بسیاری از پول‌های کشور در هند و چین قفل شود. در قراردادهای گذشته ۶۵ درصد از ماشین‌آلات یا کار چینی و ۳۵درصد ایرانی بود که خوشبختانه در ۷ طرح فولادی این عدد را به زیر ۵۰ درصد رسانده‌ایم. ضمن این‌که ماشین‌آلات چینی را هم به اروپایی تبدیل کرده‌ایم، لذا در این شرایط که روابط خوبی با دنیا پیدا کرده‌ایم اگر بتوانیم تأمین مالی را انجام دهیم بسیار موفق خواهیم بود. البته تأمین مالی باید به دو منظور انجام شود نخست آن‌که از ظرفیت‌های داخل کشور مانند ماشین‌آلات، نیروی انسانی و پیمانکاری استفاده شود، دوم سرمایه‌گذاران خارجی تکنولوژی را به ایران منتقل کنند.

انتقال تکنولوژی یکی از شرایط اصلی انعقاد قرارداد‌‌ها است.

رییس ایمیدرو در خصوص انتقال فناوری در قرارداداهای معدنی جدید، خاطرنشان ساخت: انتقال تکنولوژی یکی از شرایط اصلی انعقاد قرارداد‌‌ها است. در حال حاضر در مؤسسه مشاوره‌ای در حوزه طلا با یکی از شرکت‌های مطرح بین‌المللی همکاری می‌کنیم تا بهره‌وری را در منطقه زرشوران افزایش دهد. در تیتانیوم بهترین شرکت مشاوره‌ای استرالیایی را گرفته‌ایم که قرار شده در عرض چند سال انتقال تکنولوژی را انجام دهد.

کرباسیان در خصوص توان رقابت شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی تصریح کرد: در ۳ سال گذشته شرکت‌های مشاور معدنی را مکلف کرده‌ایم که به روز شده و در سطح شرکت‌های خارجی باشند. خوشبختانه در داخل کشور در حوزه معدن بعضی از شرکت‌ها امکان رقابت با خارجی‌‌ها را هم دارند، حتی در حوزه آهن‌اسفنجی ما نیازی به خارجی‌‌‌ها نداریم در نتیجه در حال حاضر با رفع مشکلات هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای اروپایی وجود ندارد. براساس آخرین اتفاقات که در اصفهان ایجاد شد متال بولتن اجلاس دو روزه‌ فولاد برگزار کرد. این در حالی است که در سال ۹۲ و حتی ۹۳ این اجلاس فولاد را در دبی برگزار می‌کردند و متأسفانه محور اصلی مباحث هم فولاد ایران بود. در اجلاس اخیری که در اصفهان برگزار شد، نزدیک به ۱۴۰ نفر خارجی و ۵۰ تا ۶۰ شرکت‌های آسیایی و اروپایی حضور داشتند که این امر نشان می‌دهد زمینه و پتانسیل در کشور بسیار بالا است.

وی افزود‌: شرکت‌های معتبر دنیا مثل «گلینکو» و «ترافیگورا» شرکت‌های بودند که به ایران نمی‌آمدند نه به خاطر عدم علاقه به ایران بلکه به دلیل محدویت‌هایی که برای شرکت‌های آن‌‌ها در کشور به وجود آمده بود ولی امروز آن‌‌ها به راحتی به ایران می‌آیند.

جذب فاینانسهای چند میلیارد دلاری معدنی

کرباسیان با اشاره به مناقصات بین‌المللی بخش معدن، تشریح کرد‌: در حال حاضر دو تا ۳ مناقصه بین‌المللی در قالب فاینانس انجام داده‌ایم. در بندر پارسیان به سمت مناقصه بین‌المللی رفتیم و ۴ شرکت بین‌المللی فاینانس آن‌‌ها را تأمین کرده‌اند یا برای ۳ پروژه فولاد مبارکه (سپیددشت، هرمزان و فولاد اصفهان) مناقصات را آغاز کردیم که با حضور برندهای معدنی معروف اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، اتریشی‌‌ها و اخیراً هم چین در رقابت هستند، همه آن‌‌ها اعلام کرده‌اند که فاینانس می‌آورند و عددش هم یک میلیارد دلار است که برخی از این نوع قرارداد‌‌ها در حوزه مشاوره‌ای، انتقال تکنولوژی و یا سرمایه‌گذاری است.

وی در خصوص تعهدات شرکت‌های ایرانی در عقد قراردادهای بین‌المللی مذکور، بیان داشت: در برخی از قرارداد‌‌ها تأمین مالی به صورت ۸ ساله و ۱۰ ساله انجام می‌شود. در برخی هم انتقال تکنولوژی و فناوری و تعدادی دیگر مانند تجهیزات غیرقابل ساخت در کشور صورت می‌گیرد و مابقی را ایرانیان خود انجام می‌دهند. بخشی از این مبالغ صرف تأمین مالی ماشین‌آلات و بخشی دیگر به صورت وام برای تکمیل پروژه تا مرحله بهره‌برداری صرف می‌شود.. در مدل سوم یک واحد راه‌اندازی شده و از محل درآمد یا محصول هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

 

رییس ایمیدرو در خصوص نوع مالکیت معادن توسط شرکت‌های خارجی با ذکر یک مثال، اظهار داشت: اخیراً در یک مزایده بین‌المللی در مورد معدن مهدی‌آباد به مدت ۲۵ سال آن‌‌ها تحت نظارت و کنترل ایمیدرو امکان بهره‌برداری از معدن را دارند و هرساله درصدی از آن وجه را که حدود ۱۰٫۵ درصد از درآمد است را به عنوان حق مالکانه به دولت پرداخت کنند که به هر صورت خارجی‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و بعد از ۲۵ سال معدن و کارخانه را تحویل ما می‌دهند. «عاشق ما که نیستند».