واردات خودروهای برقی در اولویت قرار خواهد داشت؟

مهدی قره‌داغلی- واردات خودرو از ۱۷ ماه پیش پس از چکش‌کاری‌‌ها بین مجلس شورای اسلامی و مرجع تشخیص مصلحت نظام به تصویب این دو نهاد رسید و پس از آن نیز به دولت ابلاغ گردید و رئیس‌جمهور نیز این قانون را برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ کرد. اما این مصوبه از ابتدا با اما […]

مهدی قره‌داغلی- واردات خودرو از ۱۷ ماه پیش پس از چکش‌کاری‌‌ها بین مجلس شورای اسلامی و مرجع تشخیص مصلحت نظام به تصویب این دو نهاد رسید و پس از آن نیز به دولت ابلاغ گردید و رئیس‌جمهور نیز این قانون را برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ کرد. اما این مصوبه از ابتدا با اما و اگر‌هایی مواجه بود که حواشی بسیاری را همراه داشت، از محدودیت قیمت خودرو‌های وارداتی گرفته تا موضوع داشتن نمایندگی و… با همه این اوصاف وزیر صمت سابق وعده‌های شیرینی را درخصوص واردات خودرو به عامه جامعه می‌داد که همین وعده‌ها عاملی بر صعود و نزول قیمت خودرو‌‌ها در بازار می‌شد. اما با گذشت زمان شاهد آن بودیم که هیچ‌کدام از وعده‌های وزیر صمت وقت عملی نشد و بیشتر با انتشار اخبار مثبت فقط بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دادند. چندی نگذشت که وزارت صمت اعلام کرد که تعداد قابل‌توجهی خودرو را قصد دارد وارد کشور کند و متقاضیان خرید این خودرو‌‌ها نیز باید هرکدام در حساب‌هایشان مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون تومان را بلوکه کنند تا بعد از گذراندن فرآیندی از بین متقاضان قرعه‌کشی صورت گیرد و منتخبین این طرح فروش خودرو اعلام گردند. این روند نیز گذشت و منتخبین اعلام شدند برای خودرویی که معلوم نیست از چه برندی و از چه مدلی خواهد بود. اما همچنان با گذشت چندین ماه هنوز هم مشخص نیست تکلیف واردات خودروی صفر کیلومتر به کجا رسید. در این میان نیز مصوبه واردات خودروی کارکرده نیز به تصویب رسید و به دولت ابلاغ گردیده است با این تفاوت که وزیر صمت تغییر یافته و باید دید که وزیر فعلی چه راهکاری برای این دو موضوع دارد اما چیزی که مشخص است این است که وزیر جدید صمت علاقه شدیدی به تولید و واردات خودروی برقی و هیبریدی دارد که امید است در این راه موفقیت‌های دوچندانی را کسب کند تا مصرف‌کنندگان خودروی خارجی بتوانند با قیمتی مناسب و کیفیتی قابل‌قبول رنگ خودروهای جدید خارجی را در کشور ببینند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، عباس علی‌آبادی؛ اظهار کرد: ما در حال تدوین آیین‌نامه‌ی واردات خودرو چه کارکرده و چه خودروهای نو هستیم. این آیین‌نامه در شرف تدوین است. وزیر صنعت، معدن‌وتجارت، تأکید کرد: آنچه که به نظر من برای مردم ما مهم است، نوآوری‌هایی است که در این عرصه اتفاق خواهد افتاد. ما بنا داریم که تحولی در وضعیت موجود خودرو‌‌ها به وجود آوریم؛ این تحول شامل این می‌شود که خودروهای موجود در وضعیت مناسب‌تری عرضه شوند؛ اما مهم‌تر از آن توجه به خودروهای برقی است. وی اعلام کرد: وزارت صمت در تدارک فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی است که بحث بسیار مهمی است و سبب ایجاد نوآوری در این حوزه در کشور خواهد شد. ایجاد زیرساخت خودروهای برقی در این دولت اتفاق خواهد افتاد و منافع بسیاری را از حیث مسائل زیست‌محیطی نصیب کشور خواهد کرد؛ چرا که وضعیت بهتری از این جهت پیدا خواهیم کرد. ضمن اینکه درآمدی که ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است، با عدم مصرف این سوخت‌‌‌ها نصیب کشور خواهد کرد. علی‌آبادی؛ در گفت‌وگویی خبری در پاسخ به اینکه ممکن است واردات خودروهای نو و کارکرده به خودروهای برقی محدود شود؟ تصریح کرد: برای واردات خودروهای برقی، ارجحیت قائل هستیم و اولویت ما واردات خودروهای برقی است. وی گفت: با رئیس کل بانک‌مرکزی گفت‌وگویی صورت گرفته تا تسهیل بیشتری برای واردات خودروهای برقی در نظر گرفته شود. اولویت را به تاکسی‌‌‌ها که مصرف بیشتری دارند و واردات آن‌‌‌ها تأثیر بیشتر در کاهش مشکلات محیط‌زیستی داشته و منفعت بیشتری برای کشور فراهم خواهد کرد، داده‌ایم. سپس خودروهای اشتراکی و سپس خودرو‌‌ها برای مصرف مردم در نظر گرفته شده است. مقام عالی وزارت صمت، ابراز امیدواری کرد که ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده، آیین‌نامه واردات خودرو‌‌ها تدوین شود.