معاون تعاون وزیرکار:شکست تعاونی‌های مسکن را قبول ندارم

  سیدحمید کلانتری با اشاره به عدم موفقیت تعاونی‌های مسکن گفت: زمانی که ۱۲هزار تعاونی مسکن داریم که نزدیک به  دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را ساخته‌اند چگونه ممکن است موفق نبوده باشند. معاون تعاون وزیرکار در گفت‌وگو با تسنیم، درباره عدم موفقیت تعاونی‌های مسکن گفت: این‌که می‌گویند تعاونی‌های مسکن ناموفق بوده‌اند مورد […]

 

سیدحمید کلانتری با اشاره به عدم موفقیت تعاونی‌های مسکن گفت: زمانی که ۱۲هزار تعاونی مسکن داریم که نزدیک به  دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را ساخته‌اند چگونه ممکن است موفق نبوده باشند.

معاون تعاون وزیرکار در گفت‌وگو با تسنیم، درباره عدم موفقیت تعاونی‌های مسکن گفت: این‌که می‌گویند تعاونی‌های مسکن ناموفق بوده‌اند مورد تأیید نیست. تعاونی‌‌ها در بحث مسکن مهر خوب عمل کردند اما به دلیل مشکلات ساختاری در ذات این طرح در دولت قبل، مشکلات بیش‌تر بروز کرد.

کلانتری با بیان «تعاونی‌های مسکن را آسیب‌شناسی کرده‌ایم» افزود: یکی از این مشکلات نداشتن سقف زمانی ایجاد شرکت‌های تعاونی مسکن است که در بازنگری جدید به حداکثر ۵ سال کاهش یافته است ولی اگر به دلایل موجه و قانع‌کننده‌ای نیاز به تمدید مدت زمان تشکیل شرکت تعاونی داشتند، باید مجدد از وزارت تعاون مجوز بگیرند. از دیگر مشکلات تعاونی‌های مسکن نامحدود بودن تعداد اعضا بود که در بازنگری جدید اساس‌نامه شرکت‌های تعاونی مسکن، هر تعاونی باید حداکثر ۲۰۰ نفر عضو داشته باشد.

معاون تعاون وزیر کار اظهار‌داشت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن، تعداد خانوارهای ایرانی حدود ۲۱ میلیون نفر و تعداد واحد مسکونی نزدیک به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی می‌باشد. علی‌رغم وجود حدود ۵۰۰هزار واحد مسکونی اضافی در کشور بنا به دلایل ذیل همچنان معضل مسکن کماکان از بزرگ‌‌ترین مشکلات مردم است.

وی گفت: تا‌کنون بالغ بر ۲۶۰۰۰تعاونی مسکن با عضویت ۳ میلیون نفر تشکیل شده است که حدود ۱۲۰۰۰ تعاونی در حال فعالیت بوده و نزدیک به ۱۴۰۰۰ تعاونی به هدف رسیده و یا منحل شده و غیرفعال می‌باشند. تعاونی‌های مسکن متعارف در سال‌های گذشته با تأمین مسکن اعضا به قیمت تمام شده و حذف سود، واحدهای مسکونی را ارزان‌تر از دیگران به اعضای تعاونی‌‌ها که اکثراً از قشر متوسط جامعه(کارمند و کارگران) است واگذار کرده‌اند از محاسن دیگر تعاونی‌های مسکن دریافت تدریجی هزینه‌های مسکن متناسب با پیشرفت فیزیکی ساختمان می‌باشند.

کلانتری افزود: تعداد واحدهای مسکونی تحویل شده به اعضا تا‌کنون بالغ مقدم بر دو میلیون و ۷۵۰ هزار واحد بوده که معادل ۱۳ درصد واحد مسکونی کل کشور می‌باشد. در طی روند ثبت نام ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ نفر متقاضی برخورداری از طرح در سامانه مربوطه و ادارات کل تعاون استان‌ها ثبت نام نموده‌اند و پس از انجام پالایش و بررسی شرایط چهارگانه ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ نفر واجد شرایط شناخته شدند که در دوازده هزار تعاونی مسکن مهر ساماندهی گردیدند.

 

معاون تعاون وزیر کار ادامه‌داد: تا‌کنون بالغ بر۹۵۰٫۰۰۰ واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن مهر ساخته و به بهره‌برداری رسیده است. در حال حاضر نیز نزدیک به ۴۵۰٫۰۰۰ واحد مسکونی از طرح را در دست ساخت داریم. نقش بخش تعاونی در ساماندهی متقاضیان مسکن با شرایط اجتماعی از قبیل مسکن مهر و سایر طرح‌های مشابه نقش بی‌بدیل بوده و باید در سیاست‌های توسعه مسکن مورد توجه قرار گیرد.