هماهنگی خوبی بین دولت و مجلس دهم بوده است

    رییس‌جمهور با بیان این‌که تردیدی ندارم هماهنگی بیش‌تر بین دولت و مجلس به نفع مردم و خواست ملت ایران است، گفت: دولت یازدهم در آغاز کار خود با بحران‌های شدیدی مواجه بود.به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن‌روحانی، رییس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنا […]

    رییس‌جمهور با بیان این‌که تردیدی ندارم هماهنگی بیش‌تر بین دولت و مجلس به نفع مردم و خواست ملت ایران است، گفت: دولت یازدهم در آغاز کار خود با بحران‌های شدیدی مواجه بود.به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن‌روحانی، رییس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنا دارم که خدمت نمایندگان مجلس به تناسب ترمیم کابینه نکاتی را عرض کنم. اگرچه قبلاً دیدارهایی را با شما داشته‌ام، اما این اولین دیدار در خانه ملت و در حضور شما نمایندگان منتخب ملت ایران است.

روحانی خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم هماهنگی و همفکری بیش‌تر به نفع مردم و خواست ملت ایران است.

رییس‌جمهور تأکید کرد: دولت یازدهم در آغاز کار خود و شروع فعالیتش با مشکلات بزرگی روبه‌رو بود که شاید بتوان نام آن‌‌ها را بحران‌ها نامید. هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی در آغاز کارش با تورم بیش از ۲۳ درصد مواجه نبوده است، در حالی که در آغاز دولت یازدهم کشور با تورم ۴۰ درصد روبه‌رو بود.

وی تصریح کرد: هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده است که در آغاز کار خود کشور با رشد منفی روبه‌رو بوده باشد اما دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با ۸ فصل رشد منفی روبه‌رو بود.

روحانی اظهار کرد: هیچ دولتی نبوده که در شروع کارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبه‌رو بوده باشد؛ اشتغال خالصی که در طول چند سال نزدیک صفر بوده است.

رییس‌جمهور گفت: هیچ دولتی نبود که در آغاز کار خود پس از انقلاب اسلامی با تحریم‌های شدید سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت تحت ذیل ۷ مواجه باشد اما دولت یازدهم با این مشکلات مواجه بود.

وی گفت: اگر من بگویم که در آغاز کار دولت در بخش سیاست خارجی و در بخش اقتصاد به ویژه اقتصاد کلان با معضلات شبه بحرانی مواجه بودیم، سخن به اغراق نگفته‌ام، به همین دلیل دولت ناچار بود در اولین قدم‌های خود به بحث سیاست خارجی و اقتصاد بیش از بخش‌های دیگر توجه کند.

دولت اعتقاد دارد زیربنایی‌‌‌ترین مسأله، فرهنگ است

رییس‌جمهور ادامه داد: ضمن این‌که دولت معتقد بوده و هست که زیربنایی‌‌‌ترین مسأله، مسأله فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص آغاز به‌کار این دولت، توجهات و اهتمام برای آن بود که ما از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی بتوانیم عبور کنیم.

روحانی افزود: ملت بزرگ ایران با حضور در انتخابات سال ۹۲ که با صدای بلند، مسیر و راه عدالت را برگزید، این فریاد را یک‌بار دیگر در اسفند ۹۴ تکرار کرد و مسیر و راه را به همه ما نشان داد که چگونه باید مسایل ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است، به حل و فصل برسانیم.

رییس قوه مجریه با اشاره به این‌که دولت در اقتصاد کلان، قدم‌های روشنی برداشته و آمار و ارقام به خوبی گواه این مسأله است، خاطرنشان کرد: ما از تورم بالای ۴۰ درصد به یک رقم و زیر ۸ درصد رسیدیم و در ۳ ماهه نخست سال نسبت به زمان مشابه رشد منفی اقتصادی ۶٫۸را به رشد اقتصادی مثبت ۴٫۴ رساندیم و تا پایان سال هدفگذاری دولت رشد ۵ درصد در سال ۹۵ است.

وی گفت: ما در مسأله اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم و ورود نسل جوان ما به بازار کار و نیروی فعال کار در بهار امسال کم سابقه بوده است، اما بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شده‌اند.

روحانی تصریح کرد: گرچه دولت در شرایط فعلی توان ایجاد اشتغال بالای یک میلیون را ندارد، اما طبق آمار مرکز آمار، اشتغال بهار امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۷۰۰هزار نفر بوده است؛ این رقم گرچه قابل توجه است اما برای رسیدن به نقطه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، حداقل ۵۰۰ هزار منفی است، این یعنی در مسأله اشتغال باید اهتمام بیش‌تری به خرج دهیم.

ایجاد اشتغال از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط

رییس قوه مجریه گفت: ایجاد اشتغال بیش‌تر از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط در حال انجام شدن است و اقتصاد مقاومتی و بانک‌های ما همین مسیر را دنبال کرده و خواهند کرد. اگرچه هنوز به شکوفایی اقتصادی نرسیده‌ایم و اگرچه تا رشد ۸ درصد فاصله داریم، اما آمار‌‌ها و شاخص‌‌ها به ما می‌گویند مسیری که انتخاب کرده‌ایم، مسیر صحیحی است.

رییس‌جمهور ادامه داد: در اقتصاد، هدف ما ایجاد آرامش، اعتماد و امید به آینده بود. آمارهای بانک مرکزی نسبت به امید آینده در اقتصاد به ما می‌گویند در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیش‌تر شده و این به معنای انتخاب مسیر صحیح است.

وی بیان کرد: شرایط اقتصادی ۳ ماهه اخیر به ما می‌گوید شاخص‌‌ها و مسیر اقتصاد کلان ما درست بوده، شرایط روابط خارجی ما در دنیا می‌گوید مسیر انتخابی تعامل سازنده با جهان که جزو سیاست‌های کلی نظام هم هست، مسیر درستی بوده است.

واردات آزادانه کیک زرد افتخار ملی است

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که هر روز گشایش نوینی در بانک‌ها ایجاد می‌شود، گفت: هر روز در فناوری هسته‌ای با گشایش نوینی مواجه هستیم، امروز ۱۰۰ تن کیک زرد وارد کشور می‌شود و اگر روزی می‌گفتند نطنز غیرقانونی است، امروز محصول نطنز را صادر می‌کنیم و آب سنگین را با دریافت پول نقد به آمریکا و روسیه می‌فروشیم؛ آیا این افتخار ملی برای ما نیست؟

وی با بیان این‌که دولت موظف بود در قدم اول گره اقتصادی را باز کند، گفت: امروز شما تسهیلاتی که سیستم بانکی ما به بنگاه‌های اقتصادی در ۶ ماهه اول سال داده‌اند را با ۶ ماهه پارسال مقایسه کنید.

روحانی افزود: اگر می‌بینید برای اولین بار صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفته، به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی است.

روحانی ادامه داد: مگر می‌شود در جامعه‌ای زندگی کنیم که اعتیاد رو به افزایش باشد و ما راحت بخوابیم. خوشبختانه آخرین آمار شورای اجتماعی این بود که در ۶ ماهه گذشته آمار اعتیاد و طلاق کاهش یافته است و همین کاهش چند درصدی برای ما امیدوارکننده است.

وی افزود: برخی می‌گویند ۱۰ ماه مانده چرا ترمیم کابینه! اگر ضرورتی اقتضا کند، اگر نشاط بیش‌تری نیاز باشد و اگر مدیر تازه نفسی نیاز باشد، چرا این ترمیم نباید صورت گیرد؟

روحانی با بیان این‌که اصل و هدف این دولت، خدمت بانشاط به مردم است، گفت: ما یک روز هم نمی‌توانیم خدمتمان را تعطیل کنیم.

وی افزود: ما را چه شده است که در شرایطی که همه کشورهای نفتخیز دچار بحران اقتصادی شده‌اند، حتی کشور پولداری مانند عربستان و همه آن‌‌ها از ذخایر سال‌های قبل خود استفاده می‌کنند، تنها ایران است که در شرایط اقتصادی کاهش قیمت نفت هم تورم را کاهش داده و هم رشد اقتصادی داشته است؛ هم اشتغال داشته و نه تنها از ذخیره استفاده نکرده بلکه ۳۰ میلیارد دلار ذخیره کرده است.

رییس‌جمهور گفت: امروز علی‌رغم یک عده انقلابی نمایی که مصالح کشور را نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند همه سازمان‌های بین‌المللی و دنیا به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین کشور و امن‌‌‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی با بیان این‌که نباید هیچ وقت خالی برای جوانان بگذاریم اظهار کرد: اگر جوانان مسیر اشتباهی می‌روند تقصیر ماست که برای آن‌‌ها محتوا تولید نمی‌کنیم، مدام از شبکه الف و ب سخن می‌گوییم. امروز فضای مجازی یک واقعیت در جهان و کشور است و این فضا می‌تواند به نفع جامعه ما باشد.

روحانی گفت: همه باید جاذبه‌های متنوعی را در شبکه‌های مجازی ایجاد کنند نباید با اصل این شبکه‌ها که نوعی ابزار هستند بجنگیم، این ابزار‌‌ها تقصیری ندارند مقصر ما هستیم که محتوا تولید نمی‌کنیم، ما باید شبکه‌هایی ایجاد کنیم که همه عاشقان ایران جزو کاربران این شبکه‌ها باشند.

 

رییس‌جمهور تأکید کرد: درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این است که بتوانیم به حول و قوه الهی برای این ۳ وزارتخانه مهم آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان مدیران شایسته‌ای با رأی اعتماد شما انتخاب کنیم تا این وزرا با رأی اعتماد شما مجوز کار بگیرند و با نشاط و روحیه‌ای تازه کار خود را آغاز کنند.