مهدی قرهداغلی -در حالی عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، عنوان کرده که واردات خودروهای برقی در اولویت وزارت صمت قرار دارد که عرضه خودروهای برقی در کشور چه از مسیر واردات و چه از راه تولید، با چالشهای فراوان مواجه است. چراکه هنور زیرساختهای لازم جهت ورود این خودروها در کشور وجود نداشته و تا زمانی […]
مهدی قرهداغلی -در حالی عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، عنوان کرده که واردات خودروهای برقی در اولویت وزارت صمت قرار دارد که عرضه خودروهای برقی در کشور چه از مسیر واردات و چه از راه تولید، با چالشهای فراوان مواجه است. چراکه هنور زیرساختهای لازم جهت ورود این خودروها در کشور وجود نداشته و تا زمانی که زیرساختهای خودروهای برقی فراهم نشود و کارهای فرهنگی برای آن انجام نشود، پروژه خودروهای برقی در ایران شکست خورده خواهد بود. چراکه ایران کشوری وسیع است و عملاً مردم اعتماد نمیکنند که برای مسافرتهای بینشهری از این خودروها استفاده کنند. بنابراین قیمت خودروها مهم نیست، بلکه باید زیرساخت فراهم شود. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره، علی مشیریموحد؛ کارشناس صنعت خودرو، گفت: مسؤولانی که واردات خودروهای برقی را تأیید میکنند، باید به قیمتگذاری، احداث ایستگاههای شارژ، زنجیره خدمات پس از فروش و تأمین قطعات توجه داشته باشند. در اینجا باید ذکر کرد که رویکرد برقیسازی باید در تولید و واردات خودرو بهطور همزمان وجود داشته باشد. این کارشناس صنعت خودرو، درخصوص نقاط ضعف برقیسازی حملونقل در کشور، توضیح داد: در صورت واردات خودروهای برقی، استانداردسازی این محصولات در کشور تعریف نشده است. به بیانی بهتر اگر خودروی برقی وارد شود، زیرساختهای کالیبراسیون آن با شرایط جوی کشور وجود ندارد. از سویی مشکل آلودگی هوا فقط منوط به خودرو و منابع متحرک نیست، زیرا هنوز نیروگاهها با سوخت فسیلی برق مورد نیاز کشور را تأمین میکنند. همچنین فرهنگ استفاده از خودروهای برقی در کشور هنوز ترویج نیافته است. وی افزود: واردات خودروهای برقی باید مشروط به عرضه محصول از برندهای معتبر جهانی به بازار باشد، نباید خودروهای برقی چینی که اغلب چالش خدمات پس از فروش تأمین قطعات دارند، به کشور وارد شوند. واردات منجربه انتقال تکنولوژی، افزایش رضایتمندی مشتریان و رشد صنعت خودرو میشود. البته دولت باید توجه داشته باشد که رانتخواران سهمی از واردات خودرو نداشته باشند. در این زمینه، شهرام آزادی؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به موضوع حمایت دولت از توسعه خودروهای برقی، بیان کرد: خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی گرانتر هستند، زیرا این محصولات مجهز به باتری با قیمتهای بالا هستند، از اینرو نیاز است که دولت مشوقهایی برای مصرفکننده و تولیدکننده در نظر بگیرد. در صورت عدم حمایتهای لازم دولت، تولید خودروهای برقی برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد. آزادی؛ با بیان اینکه چالش اصلی خودروهای برقی در کشور سرمایهگذاری از سمت دولت است، به «بازار» توضیح داد: باتوجه به اینکه دولت اولویتهای دیگر در سرمایهگذاری دارد، حاضر به تأمین بودجه جهت کاهش قیمت میان خودروهای برقی و بنزینی نیست. تاکسی و اتوبوسهای درونشهری در گام نخست باید برقی شوند که متأسفانه اقدامی عملی از سوی دولت در این خصوص انجام نشده است. وی افزود: از نظر تکنولوژی در کشور پتانسیل حرکت به سمت خودروهای برقی وجود دارد. همچنین وزارت نیرو باید ابتدا در مسیر حرکت ناوگان حملونقل عمومی سپس برای خودروهای شخصی، ایستگاههای شارژ مورد نیاز را تأمین و تعبیه کند. همچنین فرشاد ترابی؛ استاد دانشگاه خواجه نصیرالدینطوسی، با اشاره به اینکه هنوز بستر لازم از نگهداری و تعمیر این خودروها در کشور فراهم نشده، بیان کرد: خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی قطعات کمتری دارند، اما پیچیدگی فراوانی دارند. از اینرو بستر تعمیر و نگهداری این محصولات هنوز در کشور ایجاد نشده است. وی افزود: در صورت عرضه خودروهای برقی به بازار داخل، وضعیت بازیافت باتری آنها هنوز مشخص نشده است. در حقیقت زیرساخت بازیافت باتری این خودروها در کشور وجود ندارد. از سوی تولیدکننده داخلی برای تولید باتریهای لیتیومی مناسب خودروهای برقی نداریم. باتری هنوز بهعنوان چالش اصلی تولید خودروهای برقی در دنیا شناخته میشود.
گروه خودرو- با توجه به کمبودها در حوزه انرژی که در سالجاری حتی در زمستان نیز رخ داده است، این سؤال مطرح میشود که آیا با ورود خودروها و ناوگان حملونقل برقی چگونه میتوان توقع این را داشت که این دسته از خودروها بتوانند بازدهی مطلوبی را داشته باشند و از سوی دیگر چگونه میتوان […]
مهدی قرهداغلی- واردات خودرو به کشور با روندی کُند مواجه است و اصلاً مشخص نیست که چه تعداد خودرویی از چه برندهایی وارد کشور خواهند شد و هر روزه فقط با وعدههای گوناگونی از سوی مسئولان در این حوزه مواجه هستیم. اما سؤال اصلی اینجاست که با روند فعلی واردات خودرو، در نهایت سرانجام واردات […]
گروه خودرو- عضو هیئترئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ از مصوبه این کمیسیون برای واردات خودروهای برقی جهت حل مسئله آلودگی هوا و ناترازی بنزین، خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، محسن دهنوی؛ عضو هیئترئیسه کمیسیون تلفیق، در جمع خبرنگاران، با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: با مصوبهای که در کمیسیون […]
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه مافیایی در عرصه واردات خودروهای برقی وجود ندارد، گفت: ارز صادراتی و دلارهای در اختیار خود مردم باید به کمک واردات خودرو بیاید تا کشور از آلودگی و مصرف سوخت بالای خودروها رها شود. به گزارش اقتصادآنلاین، حمیدرضا صالحی؛ درخصوص دلایل تمرکز وزارت صمت بر […]
دیدگاه بسته شده است.