دانش‌بنیان‌ها مشمول استفاده از قانون یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها در امر پژوهش شدند

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان دانش‌بنیان‌ها مشمول استفاده از قانون یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها در امر پژوهش شدند گروه دانش – محمد صاحبکار خراسانی با بیان این‌که هدف از قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های صنعتی و خدماتی است، اظهارداشت: مکانیزم‌های ویژه‌ای برای شناسایی و ارزیابی شرکت‌ها در قالب کارگروه ویژه ارزیابی […]

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان

دانش‌بنیان‌ها مشمول استفاده از قانون یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها در امر پژوهش شدند

گروه دانش – محمد صاحبکار خراسانی با بیان این‌که هدف از قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های صنعتی و خدماتی است، اظهارداشت: مکانیزم‌های ویژه‌ای برای شناسایی و ارزیابی شرکت‌ها در قالب کارگروه ویژه ارزیابی و شناسایی شرکت‌ها در نظر گرفته شده به‌طوریکه ۱۲ کارگروه برای ارزیابی به وجود آمده‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، دکتر محمد صاحبکار خراسانی صبح چهارشنبه در نشستی خبری که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را پدیده مبارکی در کشور دانست و اظهارکرد: بر این اساس ما تلاش داریم تا اقتصاد مبتنی بر منابع اولیه را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهیم و از دانش فنی تولیدشده ثروت‌آفرینی کنیم. این امر خوشبختانه یکی از تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری نیز بوده و یکی از مهم‌ترین پشتیبانان ما نیز هستند.

وی با تأکید بر این‌که از ۱۵ سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در پارک‌ها و مراکز رشد در این حوزه انجام شده است، ادامه‌داد: بر این اساس ویرایش اول لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۶ انجام شد و این قانون در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرای آن نیز در سال ۹۲- ۹۱ نهایی شد.

صاحبکار با تأکید بر این‌که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۲ به‌طور رسمی اجرایی شد، افزود: هدف از این قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های صنعتی و خدماتی است. بر این اساس مکانیزم‌های ویژه‌ای برای شناسایی و ارزیابی شرکت‌ها در قالب کارگروه ویژه ارزیابی و شناسایی شرکت‌ها در نظر گرفته شد.

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با تأکید بر این‌که دبیرخانه این کارگروه در معاونت علمی ریاست‌جمهوری مستقر شده است، اضافه‌کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه ویژه‌ای که در نظر گرفته شده است، به مدت دو سال تأییدیه دانش‌بنیانی خود را دریافت کنند و به این ترتیب دانش‌بنیانی شرکت‌ها مادام‌العمر نیست.

معافیت گمرکی دانش‌بنیان

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان این‌که ۴ دسته از کالا‌ها مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند، عنوان‌کرد: کالاهای وارداتی برای مهندسی معکوس برای ساخت نمونه مهندسی، واردات قطعات برای ساخت در حد نمونه اولیه تحقیقاتی، تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل و ماشین‌آلات خط تولید مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند.

به گفته وی، تاکنون ۲۰۰ تقاضا از سوی شرکت‌ها به‌کارگروه ارسال شده است ولی۱۲۰ شرکت از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند شده‌اند.

حمایت‌های قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری معافیت‌های مالیاتی را مهم‌ترین تسهیلات معاونت علمی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و افزود: بر این اساس تا پایان سال مالی ۹۲ تعداد ۴۰ شرکت، تا پایان سال مالی ۹۳ تعداد ۱۳۰۰ شرکت و تا پایان سال مالی ۹۴ تعداد دو هزار و ۳۰۰ شرکت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.

صاحبکار با تأکید بر این‌که در سال ۹۲، صددرصد شرکت‌های متقاضی معافیت‌های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تأیید شدند، اضافه‌کرد: در سال ۹۳ تعداد معدودی از این شرکت‌ها مشمول این حمایت نشدند که دلیل آن عدم هماهنگی ممیز‌ها بوده است؛ ولی ما به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کردیم که در صورت بروز مشکل با این کارگروه در میان بگذارند.

وی معافیت گمرکی را از دیگر حمایت‌های قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و اظهارکرد: بر این اساس ۴ دسته محصولات مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند.

به گفته وی، کالاهای وارداتی برای مهندسی معکوس جهت ساخت نمونه مهندسی، واردات قطعات برای ساخت در حد نمونه اولیه تحقیقاتی، تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل و ماشین‌آلات خط تولید مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند که تاکنون ۲۰۰ تقاضا از سوی شرکت‌ها به این کارگروه ارسال شده است.

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری با بیان این‌که تاکنون ۱۲۰ شرکت از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند شده‌اند، ادامه‌داد: علاوه بر این‌‌ها در گذشته قانونی در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف شهرهای بزرگ مصوب شده بود که با مذاکرات انجام شده با سازمان محیط‌زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت این مشکل رفع شده است.

به گفته وی، بر اساس این توافقات شرکت‌های دانش‌بنیان با دریافت رده زیست‌محیطی می‌توانند در اطراف شهرهای بزرگ مستقر شوند.

صاحبکار تأکید کرد: تاکنون ۶۵ تقاضا در این زمینه برای استقرار در اطراف شهرهای مشهد، اصفهان و تهران به تأیید رسیده است.

تلاش برای حمایت از محصولات ساخت داخل

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان این‌که معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای حمایت از محصولات ساخت داخل دو اقدام مهم را در دستور کار دارد، گفت: سازوکاری برای تعرفه واردات کالا‌ها ایجاد کرده‌ایم که براساس آن تعرفه کالاهای وارداتی که مشابه داخلی دارند، افزایش خواهد یافت تا شرکت‌های داخلی بتوانند محصولات خود را با قیمت‌های مناسب در داخل کشور به فروش برسانند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن اگر شرکتی محصول دانش‌بنیانی را تولید کرده و ادعا کند که قادر است نیازهای داخل کشور را تأمین کند، در کمیسیون ماده یک تعرفه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تعیین‌تکلیف خواهد شد.

به گفته وی، پیش‌شرط تغییر تعرفه‌های کالاهای وارداتی در این زمینه تأمین نیازهای داخلی از سوی شرکت‌های داخلی است.

امکان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای مسکونی

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار در واحدهای مسکونی گفت: بر این اساس با مذاکراتی که با شهرداری تهران انجام دادیم، موافقت شد در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان معارض نداشته باشند، می‌توانند در واحدهای مسکونی مستقر شوند.

صاحبکار اضافه کرد: تاکنون ۲۰ شرکت برای استقرار در واحدهای مسکونی به شهرداری تهران معرفی شده‌اند.

بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از قانون یک درصد

صاحبکار با اشاره به قانون اختصاص یک تا ۳ درصد اعتبارات دستگاه‌ها به امر پژوهش گفت: پیگیری اجرایی این قانون به گفته شورای عالی «عتف» است؛ ولی با مذاکراتی که ما با این شورا انجام دادیم، دستورالعمل جدیدی به امضا رسیده است.

وی ادامه‌داد: بر این اساس شرکت‌های دانش‌بنیان همانند دستگاه‌های اجرایی در انجام پروژه‌های تحقیقاتی صاحب صلاحیت هستند؛ از این رو می‌توانند مشمول استفاده از قانون یک تا ۳ درصد اعتبارات دستگاه‌ها باشند.

برنامه‌های معاونت علمی برای حمایت از صادرات دانش‌بنیان

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری به بیان برنامه‌های حمایتی این معاونت از صادرات و تبادلات فناوری پرداخت و اظهارکرد: بر این اساس در معاونت علمی ۱۹ برنامه حمایتی برای صادرات و تبادل فناوری در نظر گرفته شده است.

وی، ارزیابی آمادگی صادراتی، مشاوره صادراتی، آموزش‌های بازرگانی و صادرات، اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی، ثبت محصولات، دارو‌ها و علائم تجاری را از جمله برنامه‌های ۱۹ گانه این معاونت برای صادرات و تبادلات فناوری نام برد.

صاحبکار خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۳۷۹ شرکت از خدمات ۱۹ گانه این معاونت استفاده کرده‌اند.

 

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به سفر اخیر معاون علمی رییس‌جمهور به چین یادآور شد: در این سفر ۹ شرکت دانش‌بنیان توانستند ۱۰۵ قلم از محصولات خود را در این کشور به فروش برسانند.