فایننشال تایمز شرکتهای ICT جهان برای ورود به ایران صف کشیدهاند فهرستی طولانی از شرکتهای بینالمللی مخابراتی برای ورود به بازار ایران و ارتقای دسترسی به اینترنت و خدمات موبایلی این کشور صف کشیدهاند. به گزارش تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، مارتین سورل، مدیر شرکت انگلیسی تبلیغاتی و روابطعمومی دبلیو پیپی که یکی […]
فایننشال تایمز
شرکتهای ICT جهان برای ورود به ایران صف کشیدهاند
فهرستی طولانی از شرکتهای بینالمللی مخابراتی برای ورود به بازار ایران و ارتقای دسترسی به اینترنت و خدمات موبایلی این کشور صف کشیدهاند.
به گزارش تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، مارتین سورل، مدیر شرکت انگلیسی تبلیغاتی و روابطعمومی دبلیو پیپی که یکی از اولین شرکتهایی است که در حال بررسی بازار ایران پس از لغو تحریمهاست، این کشور را «بزرگترین بازار دست نخورده جهان» خوانده است.
سورل افزود، «هنوز روزهای اول است» اما اینکه وزارت امور خارجه آمریکا «بسیار مشتاق» است که شرکتها در ایران سرمایهگذاری کنند، اثبات کننده ارزش توافق هستهای با ایران است.
وی در ادامه با اشاره به همکاری شرکت دبلیو پیپی با شرکت تحقیقاتی راهبر بازار در ماه جولای گفت: «موضع (غرب) در مورد تحریمها کاملاً روشن نیست. میتوان گفت که ما شاهد پیشرفت هستیم.»
شرکتهایی که پیش از دیگر شرکتها وارد بازار ایران شوند، به میزان قابل توجهی منتفع خواهند شد. ایران، کشوری ثروتمند با جمعیتی جوان است که علاقهمند به بهرهمندی از رسانههای مدرن و خدمات و تکنولوژیهای ارتباطاتی است.
بخش ارتباطات ایران عمدتاً دولتی است و تحلیلگران انتظار دارند بخشهایی از این بازار در آینده نزدیک خصوصیسازی شود. براساس گزارش مؤسسه انالیسیس میسون، ایران در حال حاضر بزرگترین بازار موبایل خاورمیانه را با بیش از ۱۰۳ میلیون ارتباط موبایلی و ۴۷ میلیون تلفن همراه به خود اختصاص داده است. بخش عمده گوشیهای مورد استفاده در ایران ساخت شرکتهای سامسونگ و هوآوی هستند.
در عین حال، ارتباطات اینترنتی با پهنای باند ثابت بین سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵، ۴ برابر شده و به ۹٫۳ میلیون خط رسیده است.
فهرستی طولانی از شرکتهای بینالمللی مخابراتی برای ورود به بازار ایران و ارتقای دسترسی به اینترنت و خدمات موبایلی این کشور صف کشیدهاند. شرکتهای وودافون، تلکام ایتالیا، ای تیاند تی و نوکیا در ماههای اخیر به سمت بازار ایران روانه شدهاند و قراردادهایی را با شرکتهای ایرانی منعقد کردهاند. شرکتهای اورنج و اینتروت، نیز قصد دارند در بازار ایران حضور پیدا کنند. از زمان لغو تحریمها تاکنون ۵۲ درخواست صدور مجوز برای فعالیت شرکتهای ارایهدهنده خدمات مخابراتی در ایران به ثبت رسیده است.
البته هیچ کدام از اینها اولین شرکت مخابراتی خارجی فعال در ایران نیستند. شرکتامتیان آفریقای جنوبی و اریکسون سوئد حتی در دوران تحریمها در ایران فعال بودند.
مدیران شرکتهای مخابراتی امیدوارند که محدودیتهای استفاده از اینترنت در ایران به دلیل تمایل به جذب سرمایهگذاری به تدریج کاهش یابد.
دولت حسن روحانی، که در سال ۲۰۱۳ بر سر کار امد، از ورود شرکتهای مخابراتی غربی به بازار ایران استقبال کرده است. شرکتهای خارجی نیز سیگنال ارسالی از سوی دولت ایران را دریافت کرده ان.د آلساندرو تالوتا، رییس و مدیر شرکت تلگام ایتالیا اسپارکل، ماه گذشته اعلام کرد که تمایل فراوانی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی جهت ارتقای زیرساختهای مخابراتی ایران وجود دارد.
وی افزود: «دولت ایران از نظر سرمایهگذاری در بخش پهنای باند و زیرساختهای مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات، چشمانداز روشنی دارد.» شرکت اسپارکل قراردادی را با شرکت ارتباطات زیرساخت ایران برای توسعه شبکه جهانی اینترنت در ایران امضا کرده است.
تحلیلگران معتقدند، ورود شرکتهای غربی میتواند توازن را در بازار ایران به ضرر شرکتهای چینی بر هم بزند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.