یکی از اولویتهای مهم وزارت نفت در دولت سیزدهم، توسعه صنعت CNG در کشور است، بر این اساس شورای عالی انرژی در سند «تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰» به تمرکز سیاستهای دولت بر توسعه CNG تاکید کرده است. به گزارش مناقصه مزایده در این سند پیشبینی شده است که با […]
یکی از اولویتهای مهم وزارت نفت در دولت سیزدهم، توسعه صنعت CNG در کشور است، بر این اساس شورای عالی انرژی در سند «تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰» به تمرکز سیاستهای دولت بر توسعه CNG تاکید کرده است.
به گزارش مناقصه مزایده در این سند پیشبینی شده است که با اعمال حمایتهای ویژه از صنعت CNG، میزان مصرف این سوخت پاک در خودروها از ۲۷ میلیون متر مکعب در روز در سال ۹۸، به ۵۳٫۲ میلیون متر مکعب در روز در افق ۱۴۲۰ برسد، اما اکنون این رقم حدود ۲۲ میلیون متر مکعب است و حتی به هدف سال ۹۸ نیز نرسیده است.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین گفت: دولت در حالی برای حل ناترازی بنزین، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین را در قالب سوآپ یا تهاتر وارد کشور میکند که نیمی از ظرفیت صنعت سیانجی برای جایگزینی با بنزین خالی بوده و میتواند فعال شود.
علی محمودیان با اشاره به لزوم توسعه صنعت سیانجی برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور عنوان کرد: بعد از دولت دهم تاکنون، هیچ برنامهای برای توسعه سیانجی و افزایش سهم این سوخت پاک در سبد سوخت کشور وجود نداشته است. سال ۹۸ نیز بعد از اتفاقات آبانماه، دولت به اجبار ناچار به حمایت از صنعت سیانجی شد.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین ایران گفت: هدف دولت قبل نیز این بود که با استفاده مردم از سیانجی هم شوک افزایش قیمت بنزین گرفته شود و هم با افزایش مصرف سیانجی، بنزین بیشتری برای صادرات و افزایش ارزآوری ایجاد شود.
وی افزود: امروز هم شاید در حوزه سیانجی برنامههایی وجود داشته باشد، ولی نکته اینجاست که این برنامهها به دلیل فشاری است که موضوع واردات بنزین به دولت سیزدهم وارد میکند. در واقع به نظر میرسد دولت تا ناچار نشود، فکری برای توسعه سیانجی نخواهد کرد و البته این دست برنامههایی که صرفا از روی ناچاری پیش گرفته میشود، نیز کارآمدی لازم را ندارد و شکست خواهد خورد.
محمودیان توضیح داد: دولت از بهمن سال گذشته در طرح دوگانهسوزی رایگان خودروهای عمومی، پرداختی به پیمانکاران نداشته است و هماکنون بدهی دولت به پیمانکاران ۲۰ میلیون دلار است. این طرح طبق مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۸ تعریف شد و قرار بود یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو از تکسوز به CNG سوز تبدیل شوند که این تبدیل نیز به صورت «رایگان» برای خودروهای دارای اولویت انجام میشد.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین ایران گفت: در حال حاضر جایگاههای سیانجی در ایران با ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند. واحدهای تولیدی تجهیزات صنعت سیانجی و مراکز خدمات مهندسی نیز به ترتیب با کمتر از ۵۰ و ۳۰ درصد از ظرفیت کار میکنند. یعنی امروز همه ظرفیتها برای تامین سوخت کشور با سیانجی و کمک به حل ناترازی بنزین وجود دارد، اما دولت اهتمامی نمیکند و برنامهای ندارد.
وی تاکید کرد: اکنون حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون لیتر بنزین در قالب تهاتر یا سوآپ وارد کشور میشود که ارزش آن با بنزین لیتری ۵۰ سنت معادل ماهانه ۱۵۰ میلیون دلار است. دولت این هزینه را صرف میکند، اما حاضر نیست بابت توسعه سیانجی بدهی ۲۰ میلیون دلاری خود به پیمانکاران سیانجی را تسویه کند.
محمودیان اشاره گرد: هماکنون کشورهای مختلفی در دنیا برای توسعه صنعت سیانجی برنامهریزی میکنند. فرانسه برنامهریزی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ تعداد خودروهای گازسوز در بخش حمل و نقل خود را ۱۰ برابر کند. هندوستان نیز همین برنامه مشابه را برای افزایش ۱۰ برابری تعداد خودروها و جایگاههای عرضهکننده سیانجی در دستور کار قرار داده است.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین ایران گفت: در چین استفاده از گاز طبیعی در خودروها برنامهریزی شده به گونهای که سهم سیانجی در سبد سوخت این کشور ۵ برابر شود. کشورهایی مثل آرژانتین، برزیل، آمریکا، کانادا، ایتالیا و … نیز هر کدام برنامه مفصلی برای توسعه سیانجی دارند.
وی اظهار داشت: در سال جاری میانگین مصرف سیانجی در ایران روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب بوده است که این عدد به راحتی تا ۴۵ میلیون متر مکعب قابل ارتقاست و فقط کافی است دولت سیاست حمایتی و عزم لازم را داشته باشد.
تنوع سبد سوختی یکی از راهکارهایی است که میتواند در کاهش ناترازی بنزین نقش مهمی ایفا کند. چند سالی است که کارشناسان انرژی میگویند؛ سریعترین و بهترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین، جایگزینی سوخت سیانجی است، چراکه هم از لحاظ هزینهای برای مردم مقرون بهصرفهتر است و هم از لحاظ زیرساختی، چرا که زیرساختهای آن برای […]
طی سالیان اخیر مصرف بالای بنزین موجب شده است که تراز مثبت بنزین کشور کاهشی شود، بهطوری که در سال ۱۴۰۱ به صفر رسیده و در نهایت از اواسط سال ۱۴۰۲ به ناترازی منفی بنزین تبدیل شد و در نهایت شاهد واردات و ناترازی بنزین به میزان شش میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ هستیم. به نظر کارشناسان، وضعیت بغرنج […]
نائب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره طرح تخصیص بنزین به هر کدملی در راستای جلوگیری از اعطای یارانه پنهان انرژی و جلوگیری از بروز ناترازی بنزین، اظهار کرد: بنزین بهعنوان یک سرمایه ملی، تحت یارانههای سنگینی از سوی دولت قرار دارد و قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از مبلغی است که […]
کارشناسان انرژی معتقدند؛ مشکل ناترازی بنزین تنها با ساخت پالایشگاه حل نمیشود، بلکه نیازمند فرهنگسازی در کاهش مصرف و تعریف مشوقهای صرفهجویی و… میباشد. در این راستا باید هم راهحلهای عرضه و هم راهحلهای مصرف را با هم و روشی ترکیبی در پیش گرفت. به گزارش مناقصهمزایده، محمد جعفری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر […]
دیدگاه بسته شده است.