گامهای رو به جلوی۳ غول سنگآهنی ایران برای شکستن رکود ۳ شرکت مجتمع فولاد مبارکه، ذوبآهن اصفهان و فولاد خوزستان بیش از ۷۰ درصد فولاد ایران را تولید میکنند. فولاد خوزستان با وجود تولید شمش و اسلب روی کاغذ شرایط بهتری دارد بعد از آن فولاد مبارکه است که به دلیل هزینه بسیار بالای احداث […]
گامهای رو به جلوی۳ غول سنگآهنی ایران برای شکستن رکود
۳ شرکت مجتمع فولاد مبارکه، ذوبآهن اصفهان و فولاد خوزستان بیش از ۷۰ درصد فولاد ایران را تولید میکنند. فولاد خوزستان با وجود تولید شمش و اسلب روی کاغذ شرایط بهتری دارد بعد از آن فولاد مبارکه است که به دلیل هزینه بسیار بالای احداث کارخانههای تولید محصولات تخت تنها رقیب خود را واردات میبیند و پرچالشترین شرکت بزرگ فولادی کشور به نوعی قدیمیترین آنهاست، شرکت ذوب آهن اصفهان که در حدود هفتاد رقیب داخلی دارد و هزینه پایین ساخت نوردهای کوچک، بازارهای صادراتی این شرکت را نیز تهدید مینماید.
به گزارش معدن ۲۴، با توجه به اینکه حداقل در ۳ سال گذشته بدترین شرایط صنعت فولاد جهان از ابتدای صنعتی شدن رقم خورده است و رقابت شدید حاصل از تولید بیش از نیاز بازار که توسط چینیها روانه بازارهای دنیا شده باعث ورشکستگی تعداد زیادی کارخانه فولادسازی و افت قیمت محصولات فولادی شده است. با این وجود ۳ شرکت فوق شرایط بدی ندارند و علاوه بر عملکرد قابل قبولی که داشتهاند بعضاً طرحهای توسعه و مسؤولیتهای اجتماعی، فرهنگی و محیطزیستی خود را نیز طبق استانداردها رعایت نمودهاند. نگاهی به عملکرد این ۳ شرکت شاید درسهای برای سایر صنایع داشته باشد.
مدیران هر ۳ شرکت فوق به اهمیت بالای برند واقفند و کنار ثبت جهانی، کیفیت بالای محصولات تولیدی، رعایت حقوق مشتری بهطور جدی در تمامی همایشهای فولادی به ویژه در سطح جهانی حضور دارند، سخنرانی سبحانی در پنجاهمین گردهمایی انجمن جهانی فولاد، ارایه گزارشی از وضعیت فولاد ایران و منطقه توسط دشتیانه در کنفرانس پلتس در بارسلون و سخنرانی تجلیزاده در کنفرانس متال اکسپرت دبی نمونهای از این رفتارهاست، هر ۳ شرکت در فولاد جهان شناخته شده و قابل احترامند و با حضور در بالاترین سطح گردهماییهای فولادی تأثیرات مثبتی برای جایگاه و طرح نظرات فولاد ایران داشتهاند.
صادرات از دیگر نکات کلیدی در رفتار این ۳ شرکت است، هر ۳ شرکت دارای تیمهای مؤثر صادراتی هستند و هرچند امسال ذوب آهن بار دیگر و برای چندمین سال عنوان صادرکننده ممتاز فولاد ایران را کسب و گوی سبقت را از دیگر فولادسازان ایرانی ربود اما سطح و کیفیت صادرات این ۳ شرکت منطبق بر بالاترین استانداردهای جهانیست. (در دنیا یک فولادساز با کیفیت و پیشرو بیش از ۲۰ درصد محصولات خود را صادر مینماید تا هم بتواند خود را با نیازهای استاندارد و شرایط روز جهان وفق دهد و هم بتواند ارزآوری مورد انتظار جامعه از این صنعت را تحقق بخشد)
فروش داخلی این ۳ شرکت نیز در حال حاضر بسیار اصولی به نظر میرسد. سیستم فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان دارای ۳ نوع فرایند میباشد، عرضه در بورس، توزیع از طریق نمایندگیهای منطقهای و فروش مستقیم به متقاضیان، هرچند گلایههای برخی مصرفکنندگان مبنی بر عدم پوشش نیازهای داخلی توسط این مجتمع عظیم صنعتی گاه و بیگاه مشاجراتی را در شبکهها اجتماعی و حتی صدا و سیما در پی داشته است اما پرواضح است یک گروه صنعتی به تنهایی نمیتواند تنوع و نیازهای کامل صنایع زیردستی کشور پهناوری چون ایران را پاسخگو باشد.
فولاد خوزستان به دلیل فروش محصولات میانی از جمله شمش و اسلب، تمامی محصول خود را در بورس کالا به فروش میرساند. هرچند به نظر و به دلیل اندک بودن مشتریان داخلی فولاد خوزستان (کارخانههای نورد) مشکل چندانی متوجه این شرکت نیست اما به دلیل قرار گرفتن شمش خوزستان به عنوان مبنای قیمتگذاری زنجیره فولاد این شرکت نیز گاه و بیگاه مورد آماج انتقادهاست که با واکنشهای تجلیزاده، معاون بازاریابی و فروش با سابقه این شرکت معمولاً مهار شده است.
ذوب آهن اصفهان اما در فروش داخلی با شرایط بسیار دشوارتری روبهروست، احمد صادقی که از شرایط جدید بازار غافلگیر شده بود تنها راه نجات شرکت تحت مدیریت خود را در ساماندهی فروش داخلی دیده و با تغییر دیدگاه شرکت مشترکش با بخش خصوصی از کسب سهم بالاتر به مدیریت بازار تیرآهن و میلگرد رسید. فعالان بازار محصولات طویل در برخی موارد به نوع فروش داخلی این غول فولاسازی ایران گلایههای وارد مینمایند اما در مقابل نظم حاکم شده بر بازار و رعایت کانال فروش مورد تأیید دستگاههای نظارتی که از شفافیت لازم برخوردار است رضایت نسبی بازار را بهدنبال داشته است.
صادقی در گامی دیگر پروژه تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر را در این شرکت عملیاتی نمود که ریل ملی و تیرآهنهای بال پهن از اولین محصولات تولیدی بر پایه این تفکر استراتژیک است.
صادقی، سبحانی و مدرس خیابانی طرحهای اصلاحی خطوط تولید و افزایش ظرفیت را نیز به خوبی دنبال نمودهاند، گندلهسازی جدید و فولاد سپیددشت توسط فولاد مبارکه، حرکت به سوی تولید ۵ میلیون تنی در ۲۰۱۷ میلادی در فولاد خوزستان و طرحهای کاهش مصرف و بازیافت آب و همینطور اصلاح مصرف انرژی در کورهها از جمله طرح تزریق پودر زغال در کوره بلند ذوبآهن اصفهان را میتوان از جمله طرحهای مؤثر در سودآوری این ۳ شرکت نامید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.