شل و توتال بلیت بازی در صنعت پتروشیمی ایران را بردند

معاون زنگنه شل و توتال بلیت بازی در صنعت پتروشیمی ایران را بردند تزریق فاینانس هلدینگ‌‌ها به بازار پتروشیمی  شل و توتال بلیت بازی در صنعت پتروشیمی ایران را بردند گروه انرژی- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اعلام آمادگی شل و توتال برای سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: در حال حاضر با […]

معاون زنگنه

شل و توتال بلیت بازی در صنعت پتروشیمی ایران را بردند

تزریق فاینانس هلدینگ‌‌ها به بازار پتروشیمی 

شل و توتال بلیت بازی در صنعت پتروشیمی ایران را بردند

گروه انرژی- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اعلام آمادگی شل و توتال برای سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: در حال حاضر با اتفاقاتی که رخ داده هلدینگ‌‌‌ها می‌توانند خودشان فاینانس‌های خود را اجرا کنند.

مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، روز گذشته نشست تخصصی «آموزش صنعت پتروشیمی» که در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، بیان‌کرد: پیگیر تصویب اساس‌نامه جدیدی هستیم که بر این اساس شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فعالیت تصدی‌گری به فعالیت حاکمیتی تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این‌که این شرکت یک سیاست‌گذار است و بر این اساس برنامه‌ریزی کلان می‌کند، گفت: براساس، اساس‌نامه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح‌ها توسط بخش خصوصی اعلام می‌شود و ما بر روی آن ارزیابی می‌کنیم و اگر طرح مورد تأیید بود در مرحله دوم سرمایه‌گذار را ارزیابی خواهیم کرد که آیا توانایی اجرای این طرح را دارد یا خیر و در نهایت در صورتی که سرمایه‌گذار مورد تأیید قرار گرفت با وزارت نفت رایزنی می‌کنیم تا خوراک مورد نیاز طرح را اخذ کنیم.

معاون وزیر نفت با تأکید بر این‌که براساس اساس‌نامه جدید از صفر تا صد یک طرح قبل از بهره‌برداری در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار می‌گیرد و پس از آن به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود، گفت: ‌پس از واگذاری همواره طرح مورد توجه شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد که اگر احیاناً‌ سرمایه‌گذار نتوانست تعهدات خود را نسبت به این طرح انجام دهد در وهله اول با برگزاری جلسات و در وهله بعدی با تغییر سرمایه‌گذار اجازه نخواهیم داد منافع ملی و این پتانسیل از بین برود.

شاهدایی با اشاره به این‌که با مأموریت جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر نمی‌توانیم مثل سابق برای طرح‌ها تضامینی را در نظر بگیریم، گفت: در حال حاضر با اتفاقاتی که رخ داده است هلدینگ‌‌‌ها می‌توانند خودشان فاینانس کنند که خوشبختانه این کار اخیراً صورت گرفته است.

شاهدایی خاطرنشان‌کرد: با همین نرخ، ما تقاضاهای متعدد سرمایه‌گذاری خارجی داریم، از جمله این‌که شرکت توتال درخواست سرمایه‌گذاری برای واحد اتان کراکر و دو واحد پلی‌اتیلن در ایران داشته و شرکت شل نیز درخواست سرمایه‌گذاری در احداث واحدهایی با خوراک اتان را در ایران مطرح کرده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خاطرنشان‌کرد: کسانی که از قیمت خوراک اتان بهرهمند هستند، براساس بررسی‌ها با همین نرخ تأیید شده، حاشیه سود ٢٥ درصدی را برای آن‌‌ها به همراه دارد.

وی اعلام کرد: در جلسه‌های قیمت‌گذاری خوراک در وزارت نفت حضور داریم و دیدگاههای کارشناسی خود را ارایه می‌دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره صحت و سقم انصراف شرکت‌های هندی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: درخواست هندی‌‌‌ها دریافت خوراک گاز ٤ تا ۵ سنتی برای احداث واحد اوره و آمونیاک بود که ما با آن موافقت نکردیم.

وی با تأکید بر پرهیز وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ارزان فروشی خاطرنشان‌کرد: وزارت نفت قصد ندارد برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ارزان فروشی کند.

شاهدایی از انصراف هندی‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: ما حاضر به تحویل خوراک گاز با نرخ موردنظر هندی‌‌‌ها نیستیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین با اشاره به مذاکره با شرکت UOP (یو‌او‌پی) تأکیدکرد: این شرکت از طریق یکی از شعبه‌های اروپایی خود با ایران مذاکراتی داشته است و قصد دارد با ایران در زمینه تأمین فناوری همکاری کند.

وی با اشاره به رفت و آمد شرکت‌های معتبر خارجی به ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: درخواست آن‌‌ها این است که از اعلام نامشان خودداری شود.

شاهدایی با اشاره به مزیت‌های صنعت پتروشیمی گفت: خارجی‌‌‌ها اذعان کردند که ایران با این توانایی‌‌‌ها می‌تواند به یکی از قطب‌های بزرگ پتروشیمی جهان بدل شود.

شاهدایی آب، انواع خوراک‌های پتروشیمی و نیروهای متخصص ایرانی را از جمله مزیت‌های صنعت پتروشیمی ایران دانست.

وی سال ٩٥ را یکی از شکوفاه‌‌ترین سال‌ها برای صنعت پتروشیمی ایران خواند و با اشاره به طرح‌های به مرحله تولید رسیده از مجتمعهای مروارید، فاز ٢ کاویان، فاز ٢ پتروشیمی کارون و پلی استایرین انتخاب نام برد.

شاهدایی گفت: پتروشیمی کردستان در مرحله پیش راه‌اندازی است و به زودی افتتاح می‌شود.

وی همچنین از به تولید رسیدن پتروشیمی تخت جمشید پارس خبر داد و افزود: فاز سوم پتروشیمی پردیس نیز در آستانه راه‌اندازی قرار دارد.

به گفته وی، خط اتیلن غرب از عسلویه تا مهاباد و میاندوآب تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

شاهدایی همچنین اظهار امیدواری کرد که پتروشیمی متانول کاوه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به مرحله تولید برسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام کرد: فاز یک پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی مرجان، فاز یک دماوند، واحد الفین ایلام از جمله طرح‌هایی است که سال آینده به مرحله تولید می‌رسد.

شاهدایی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد مجوزهای جدید در صنعت پتروشیمی با بیان این‌که مجوزهای جدید برپایه خوراک گاز طبیعی است، افزود: افزون بر آن زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمد، مجوزهای زیادی صادر شده بود که غیرفعال بودند، از این رو اولویت ما برای ترغیب صاحبان مجوز برای فعال کردن این طرح‌ها قرار گرفت.

 

وی افزود: امکان دریافت دانش فنی به دلیل روابط بین‌المللی وجود نداشت و با بهبود روابط مذاکره برای طرح‌های GTO انجام شده است.