گروه خودرو- لوازمیدکی و مصرفی وسایلنقلیه از مسائلی است که از اهمیت بهسزایی برخوردار است و باید نظارتهای بسیار سفت و محکمی در این حوزه صورت گیرد. اما با توجه به مافیایی بودن این بازار نیز، شاهد موضوع لوازم تقلبی هستیم که در این خصوص وزارت صمت طرح شناسهدار کردن لوازمیدکی را اجرایی کرد. اما […]
گروه خودرو- لوازمیدکی و مصرفی وسایلنقلیه از مسائلی است که از اهمیت بهسزایی برخوردار است و باید نظارتهای بسیار سفت و محکمی در این حوزه صورت گیرد. اما با توجه به مافیایی بودن این بازار نیز، شاهد موضوع لوازم تقلبی هستیم که در این خصوص وزارت صمت طرح شناسهدار کردن لوازمیدکی را اجرایی کرد. اما این طرح نیز نتوانسته جلوی ورود لوازمیدکی متفرقه و بیکیفیت را بگیرد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، علیرضا نیکآیین؛ رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران، با اشاره به گسترش روغن موتور تقلبی، گفت: با توجه به بالا بودن قیمت روغن موتور، سودجویان به صورت حرفهای روغن موتور تقلبی را در قوطیهای برندهای معتبر وارد میکنند. علیرضا نیکآیین؛ در مورد وضعیت عرضه روغن موتور، اظهار داشت: متأسفانه روغن موتور تقلبی بلا و آفت جان مکانیک و مالک خودرو شده و تبدیل به یک اپیدمی شده است، زیرا با یک روغن یا واسکازین تقلبی صدمه مالی زیادی به مالک خودرو و مکانیک وارد میشود. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، افزود: قیمت روغن موتور خارجی بالا رفته و این فاصله قیمتی باعث شده سودجویان از این وضعیت سوءاستفاده کنند، به شکلی که متأسفانه عرضه روغن موتورهای تقلبی روزبهروز گسترش پیدا میکند و زیادتر میشود و سرمایه و هزینهای که برای تعمیر خودرو انجام میشود همه با یک روغن موتور تقلبی بر باد میرود. وی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن قیمت روغن موتور خارجی، کارگاههای زیرپلهای در اطراف تهران روغن موتور تقلبی را درون قوطیهای مشابه خارجی میریزند؛ در واقع بسیاری از افراد سودجو روغنهای استفاده شده و یا تقلبی را با ظرافت بالا وارد قوطیهای برندهای معتبر میکنند. قوطیها به قدری حرفهای مشابه قوطی خارجی تولید میشود که تشخیص تقلبی بودن آن سخت است. این مقام صنفی، تأکید کرد: با ابزارهای چاپی که موجود است و بستهبندی که انجام میدهند برای خودِ تعمیرکار هم متأسفانه تشخیص روغن موتور تقلبی سخت شده است. نیکآیین؛ تصریح کرد: برخی از این کارگاهها توسط نیروی انتظامی شناسایی و مُهر و موم شدهاند اما هنوز جلوی این کار گرفته نشده و روغنهای تقلبی در حال عرضه در بازار هستند و خواهش ما از مسؤولان این است که به سرعت جلوی این عرضهها را بگیرند. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران، با بیان اینکه بازرسی اتاق اصناف، اوضاع را بررسی میکند اما وسعت کار بسیار زیاد است، افزود: در سطح شهر تهران ۵٫۵ میلیون خودرو با شماره پلاک تهران در حال تردد است و تصور کنید چه حجمی روغن موتور و قطعه تقلبی عرضه میشود. وی گفت: به مردم توصیه میکنیم که حتماً از مراکزی که دارای مجوز و جواز کسب هستند روغن موتور را تهیه کنند؛ روغن موتورهای باکیفیت داخلی داریم و بهتر است مردم این روغنها را بخرند. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران، با تأکید براینکه بعضاً در خودروهای چینی مشکل رادیاتور، توربو شارژ و قطعات اصلی موتور برای مردم بحرانهایی را به وجود آورده است، افزود: نمیدانیم چرا هیچ توجهی به خدمات پس از فروش خودروهای چینی نمیشود. همچنین نیکآیین؛ با اشاره به بحران خرید قطعات خودروهای چینی برای خریداران این محصولات، گفت: متأسفانه هر روز شاهد حضور انواع خودروهای چینی در سطح بازار هستیم غافل از اینکه هیچ توجهی به تأمین قطعات این خودروها نمیشود و خریداران این محصولات در صورت بروز مشکل، مجبورند در تعمیرگاهها زمینگیر باشند. وی با اعلام اینکه در بازار قطعات یدکی خودروهای چینی هیچ توجهی به انتقال دانش فنی و واردات قطعات مورد نیاز این خودروها نمیشود، افزود: واردکنندگان به صورت سلیقهای اقدام به واردات قطعات خودروهای چینی میکنند که برای آنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد سود دارد در این میان واحدهای نظارتی رسیدگی لازم را به بازار ندارند و قطعات یدکی خودروهای چینی در بلاتکلیفی مطلق قرار دارند. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران، با تأکید براینکه بعضاً در خودروهای چینی مشکل رادیاتور، توربو شارژ و قطعات اصلی موتور برای مردم بحرانهایی را به وجود آورده است، افزود: نمیدانیم چرا هیچ توجهی به خدمات پس از فروش خودروهای چینی نمیشود وزارت صنعت نیز به این موضوع ورود پیدا نمیکند و در نهایت این مصرفکننده است که باید در بازار برای خرید قطعات سرگردان باشد. به گفته وی، در خودروهای چینی قطعات ریز بسیار کمیاب هستند و حتی در نصب یک گلگیر نیز ما مشکل تأمین قطعه داریم. حال تصور کنید یک تاجر خلأ نبود آینه و سپر را در بازار متوجه و اقدام به واردات این کالا میکند، در نهایت بازار پر از آینه و سپر میشود ولی خبری از تأمین سایر قطعات خودروهای چینی نیست. این موضوع نشان میدهد هیچ ضابطه خاصی برای تأمین قطعات وجود ندارد و همه سلیقهای عمل میکنند.
دیدگاه بسته شده است.