عدم شفافیت در صورتحساب مشترکان، علت توقف طرح مکالمه نامحدود

  چارچوب جدید برای اپراتورهای موبایل وضع می‌شود معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، ابهامات موجود در توقف طرح تشویقی مکالمات نامحدود را که از سوی اپراتورهای موبایل ارایه شده بود، تشریح کرد و از دستورالعمل جدید در این زمینه خبر داد. صادق عباسی شاهکوه در گفت‌و‌گو با مهر، در مورد ایراداتی که مرکز پژوهش‌های مجلس […]

 

چارچوب جدید برای اپراتورهای موبایل وضع می‌شود

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، ابهامات موجود در توقف طرح تشویقی مکالمات نامحدود را که از سوی اپراتورهای موبایل ارایه شده بود، تشریح کرد و از دستورالعمل جدید در این زمینه خبر داد.

صادق عباسی شاهکوه در گفت‌و‌گو با مهر، در مورد ایراداتی که مرکز پژوهش‌های مجلس به دستور توقف طرح مکالمات نامحدود موبایل وارد آورده و اقدام رگولاتوری را غیرقانونی ارزیابی کرده است، اظهارداشت: طرح‌های تشویقی به صورت کلی، با محدودیت زمانی همراه است و برای طرح مکالمات نامحدود که از سوی ۳ اپراتور موبایل عرضه شد نیز این محدودیت زمانی وجود داشت و در آن زمان ما طرح را متوقف نکردیم، بلکه از اپراتور‌ها خواستیم که وقتی مدت این طرح به اتمام رسید آن را ادامه ندهند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حین ارایه این طرح برای کاربران و شبکه ارتباطی پیش آمده بود و براساس گزارشاتی به رگولاتوری منعکس شد، افزود: از اپراتور‌ها خواستیم برای ادامه مجدد این طرح‌ها به دو موضوع توجه کنند. اول این‌که در برخی جاها، شبکه دچار اختلال شده بود و در صورتیکه این طرح گسترش می‌یافت این اختلالات جدی‌تر می‌شد. نکته دوم نیز این بود که شکایت‌هایی مبنی بر عدم شفافیت این طرح برای کاربران، به دست ما رسید. چرا که برخی کاربران با ابهاماتی در صورتحساب‌های خود مواجه شده بودند.

عباسی شاهکوه با تأکید براین‌که دلیل اصلی ما برای اعلام توقف طرح مکالمات نامحدود به اپراتورهای موبایل این دو علت بود، گفت: آن‌چه که ما از اپراتورهای موبایل خواستیم این بود که در طرح‌های آینده تشویقی خود، که باید به اطلاع و تأیید ما برسد، این دو موضوع را مدنظر قرار دهند. به این نحو که اپراتور آمار و اطلاعاتی به رگولاتوری بدهد تا رگولاتور به این اطمینان برسد که این طرح، شبکه را دچار اختلال نمی‌کند و نیز باید نحوه اطلاع‌رسانی را کاملاً روشن کند که رگولاتوری مطمئن شود این خدمات برای مردم شفاف است.

هر طرح تشویقی بیش از ۳ ماه نمی‌تواند تداوم یابد

معاون رگولاتوری با بیان این‌که اپراتور‌ها با رعایت این دو مورد می‌توانند طرح‌های جدید تشویقی خود را ارایه کنند خاطرنشان کرد: اصولاً در پروانه‌های موبایل، تعداد طرح‌های تشویقی در طول سال با توجه به نوع پروانه صادر شده، حداقل ۴ و حداکثر ۸ بار و به صورت محدود است. همچنین هر طرح تشویقی نیز بیش از ۳ ماه نمی‌تواند تداوم یابد.

وی با تأکید براین‌که طرح تشویقی همان‌طور که از اسمش پیداست باید به صورت تشویقی و در یک زمان محدود ارایه شود اضافه کرد: اما در حال حاضر این طرح‌ها از سوی اپراتورهای موبایل با زمان‌های طولانی انجام می‌شود. البته رگولاتوری از طرح‌هایی که در آن منافع مشترکان دیده شود حمایت می‌کند اما نباید طرح به نحوی باشد که کیفیت شبکه دچار مشکل شود.

عباسی شاهکوه با اشاره به این‌که در ارایه سرویس مکالمات نامحدود، شبکه اپراتورهای موبایل در نقاطی دچار اختلال شد ادامه داد: اگر اجازه می‌دادیم این طرح ادامه پیدا کند شبکه با اختلالات بزرگی روبه رو می‌شد. ما نباید صبر کنیم که اختلالات فراگیر شود و پس از آن اقدام کنیم که این به ضرر شبکه و کاربران خواهد بود. از سوی دیگر در این قبیل طرح‌ها، به دلیل نامحدود بودن، به محض آن‌که تعداد استفاده‌کنندگان افزایش می‌یاید، ترافیک شبکه به‌طور تصاعدی افزوده می‌شود. به همین دلیل در صورتی که جلوی آن گرفته نشود منجر به بروز اختلالات گسترده خواهد شد.

اطمینان یافتن از رقابت سالم حق رگولاتوری است

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد مباحث ضدرقابتی که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره شده است، گفت: ما خیلی وارد جزییات این موضوع نشدیم، چرا که این موضوع از نظر قانونی باید دارای چارچوب‌های مشخصی باشد تا بتوان اقدام کرد و به همین دلیل ما روی این موضوع تأکید نکردیم.

وی گفت: البته در اساس‌نامه رگولاتوری، موضوع «اطمینان از رقابت سالم» دیده شده است اما مصادیق امور ضدرقابتی که باید از سوی شورای رقابت تدوین شود هنوز دارای چارچوب نیست. به همین دلیل، تعریف ما در طرح مکالمات نامحدود، تنها اطمینان یافتن از رقابت سالم بین اپراتور‌ها بود. رگولاتوری نمی‌تواند نسبت به رقابت ناسالم بی‌تفاوت باشد اما در موضوع توقف مکالمات نامحدود، این مسأله در اولویت قرار نداشت. حتی در مکاتباتمان با اپراتور‌ها نیز تأکیدی بر ایجاد مسایل ضدرقابتی نداشتیم.

عباسی شاهکوه در مورد اجرای مجدد طرح‌های تشویقی مکالمات نامحدود از سوی اپراتور‌ها اظهارداشت: هم‌اکنون نیز اپراتور‌ها به اسامی مختلف در حال اجرای این طرح هستند. ما با کلمه نامحدود مشکل نداریم اما نامحدود بودن، باعث اختلال در محاسبات می‌شود. برای رگولاتوری بهتر آن است که به جای کلمه نامحدود، اپراتور‌ها برای مثال از ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه استفاده کنند. این برای کاربر تفاوتی نخواهد داشت اما برای رگولاتوری کلمه نامحدود، محاسبات را به هم می‌ریزد و نمی‌توان وضعیت شبکه را ارزیابی و سنجید. به همین دلیل تا زمانی که آثار شبکه در اجرای طرح تشویقی از سوی اپراتورها، مشخص نباشد نمی‌توان طرح را تأیید کرد.

چارچوب جدید برای طرح‌های تشویقی وضع می‌شود

عباسی شاهکوه ادامه داد: به زودی چارچوبی در مورد نحوه ارایه طرح‌های تشویقی اپراتورهای موبایل تدوین می‌شود تا اپراتورها، طبق دستورالعمل مشخص و در یک چارچوب معین، نسبت به ارایه طرح‌های تشویقی به مشترکانشان اقدام کنند.

وی با تأکید براین‌که در طرح تشویقی اپراتور‌ها باید دنبال نوآوری در ارایه سرویس باشند، افزود: به این معنی که برای مثال اگر اپراتور در طول یک سرویس، ۸ بار بتواند طرح تشویقی بدهد، در این ۸ مرتبه، یک مدل طرح را ارایه نداده و خلاقیت داشته باشد تا مشترکان نیز در استفاده از طرح‌های تشویقی آزادی عمل داشته باشند. اما در اپراتورهای ما این خلاقیت کم‌تر دیده می‌شود و این طرح‌های تشویقی مرتب در حال تکرار است و این اصلاً منطقی نیست.

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به مقرراتی که از گذشته برای طرح‌های تشویقی اپراتورهای موبایل دنبال می‌شد، به مهر گفت: تا زمانی که دستورالعمل جدید تدوین نشده است باید مقررات فعلی رعایت شود که این مقررات شامل ارایه طرح‌های تشویقی حداکثر ۸ مرتبه در سال است و یک طرح نمی‌تواند بیش از ۳ ماه باشد. اما در مقررات گذاری جدید، به‌طور قطع این پارامتر‌ها را تغییر خواهیم داد و ممکن است علاوه بر این، چیزهای دیگر هم به این مقررات اضافه کنیم.

وی با بیان این‌که طرح‌های تشویقی با هدف ارزیابی یک روش تعرفه و نحوه استقبال مشترک از آن تعریف می‌شود تا رفتار مشترک را براساس سرویس‌های جدید بسنجند خاطرنشان کرد: اما اپراتورهای ما خیلی به این نکات توجه نمی‌کنند. بنابراین در چارچوب جدیدی که برای اپراتورهای موبایل می‌گذاریم به این موضوعات نیز می‌پردازیم.

عباسی شاهکوه پیش‌بینی کرد که این دستورالعمل و مقررات گذاری ظرف ۳ ماه آینده برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آماده شود.

 

طرح‌های تشویقی ۳ اپراتور موبایل در مکالمات نامحدود دی‌ماه امسال با دستور رگولاتوری متوقف شد. اواخر هفته گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس این اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در لغو طرح مکالمات نامحدود اپراتورهای موبایل، غیرقانونی و ضدرقابتی اعلام کرد.