یک کارشناس بازار روانکارها، ضمن اشاره به راهکارهای تشخیص روغن موتورهای اصل و تقلبی و نقش مؤثر سیاستهای وزارت صمت در کاهش روغن موتورهای تقلبی در بازار، گفت: اگرچه اقدامات سازمانهای نظارتی در این زمینه مفید بوده اما کافی نیست چراکه نظارت بر کیفیت روغن موتور با سیاستهای دستوری امکانپذیر نخواهد بود. به گزارش خبرخودرو، […]
یک کارشناس بازار روانکارها، ضمن اشاره به راهکارهای تشخیص روغن موتورهای اصل و تقلبی و نقش مؤثر سیاستهای وزارت صمت در کاهش روغن موتورهای تقلبی در بازار، گفت: اگرچه اقدامات سازمانهای نظارتی در این زمینه مفید بوده اما کافی نیست چراکه نظارت بر کیفیت روغن موتور با سیاستهای دستوری امکانپذیر نخواهد بود. به گزارش خبرخودرو، علیرضا آمارمحمدی؛ عنوان کرد: متأسفانه تقلب در تولید به قدری رواج یافته که میتوان از این مقوله بهعنوان صنعت تقلب نام برد. بازار روغن موتور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه شاهد عرضه روغن موتورهای تقلبی در بازار هستیم. وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد روغن موتورهای تقلبی موجود در بازار دارای نشان استاندارد، لیبل و همراه با رعایت موارد تعزیراتی هستند، یادآور شد: متأسفانه در این موارد تقلبی بودن روغن موتور تا زمان مصرف قابل تشخیص نیست. این کارشناس بازار روانکارها، درخصوص راهکارهای موجود برای کاهش روغن موتورهای تقلبی در بازار، اذعان داشت: سازمانهای نظارتی مانند اداره استاندارد، سازمان تعزیرات و بازرسان وزارت صمت میتوانند با ارائه راهکارهای نظارتی از جولان متقلبان در بازار ممانعت کنند. کمااینکه در چند ماه اخیر با نظارتهایی که از سوی ارکان ناظر به عمل آمده حضور متقلبان در بازار روغن موتور بهشدت کاهش یافته است. آمارمحمدی؛ همچنین بر لزوم فرهنگسازی و اطلاعرسانی به منظور تشخیص روغن موتورهای اصل و تقلبی تأکید کرد و گفت: با توجه به ماهیت سرمایهای خودرو در کشور و حساسیتی که مردم نسبت به خودروهای خود دارند، جای خالی اطلاعرسانی و آموزش عامیانه نکات فنی و تکنیکی روغن موتور به مالکان خودرو احساس میشود. وی درخصوص نحوه تشخیص روغن موتورهای اصل و تقلبی، اظهار داشت: یکی از راهکارها برای اصالتسنجی روغن موتور روشهای آزمایشگاهی هستند. اگرچه کمتر مصرفکنندهای حاضر به تست روغن موتور در آزمایشگاه است اما این امکان به لحاظ فنی وجود دارد و با آنالیز فاکتورهای لازم در آزمایشگاه میتوان روغن موتور اصل و تقلبی را تشخیص داد. این کارشناس بازار روانکارها، ضمن اشاره به نقش مؤثر سیاستهای وزارت صمت در کاهش روغن موتورهای تقلبی در بازار، یادآور شد: اگرچه اقدامات سازمانهای نظارتی در این زمینه مفید بوده اما کافی نیست چراکه نظارت بر کیفیت روغن موتور با سیاستهای دستوری امکانپذیر نخواهد بود. وی ضمن تأکید بر ایجاد گارگروهی متشکل از واحدهای نظارتی وزارت صمت و متخصصان حوزه روغن موتور به منظور کاهش عرضه روغن موتورهای تقلبی در بازار، بیان کرد: نظارت بر هر کالایی مستلزم برخورداری از دانش کافی برای ارزیابی محصول است در صورتی که اطلاعات فنی متقلبین بعضاً بیشتر از ارکان نظارتی است. این کارشناس بازار روانکارها، افزود: قطعاً با داشتن دانش فنی لازم نیازی به برخورد با ادبیات تند در بازار نیست در حالی که معمولاً نظارتها در بازار حالت امنیتی و بازپرسی دارند. آمارمحمدی؛ در پایان، خاطرنشان کرد: اگرچه نظارتها و اعمال فشارهای شدید از سوی وزارت صمت و سازمانهای موازی در چهار ماه گذشته برخی مواقع موجب التهابات در بازار شده اما تقلب در بازار روغن موتور به صورت فاحشی کاهش یافته چراکه تقلب برای متخلفین هزینهبر شده است.
دیدگاه بسته شده است.