محمد قرهداغلی – مدیرعامل شرکت راهآهن، گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم هفتهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم حوزه ریلی از برنامه ششم توسعه را پرداخت نکرد و کمر راهآهن را خم کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در نشست خبری، افزود: بدون اینکه بخواهم عملکرد ۱۰۰ ساله پیشینیان […]
محمد قرهداغلی – مدیرعامل شرکت راهآهن، گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم هفتهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم حوزه ریلی از برنامه ششم توسعه را پرداخت نکرد و کمر راهآهن را خم کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در نشست خبری، افزود: بدون اینکه بخواهم عملکرد ۱۰۰ ساله پیشینیان در راهآهن را مورد انتقاد قرار دهم، باید بگویم وقتی در سال ۱۴۰۰ این امانت به من سپرده شد، مملو از نقاط ضعف بود. چرا که قطعات ناوگان به صورت ارزی خریداری و وارد میشد اما پرش ارزی در سال ۹۷ و رشد ناهماهنگ بودجه راهآهن منجر به ناترازی بودجه، فقر راهآهن و توزیع بدهی افزوده شد و عملاً در سال ۱۴۰۰ با انباشتی از بدهیها به مرحله عدم بهسازی و تعمیرات خطوط مواجه رسیدیم. معاون وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: حوزه ریلی به دلیل فرآیندهای سنتی و عقبماندگیهای عمده این حوزه نقش پیشران در اقتصاد کشور را از دست داده است. این درحالی است که حملونقل جادهای که بیشترین یارانه سوخت را میگیرد، سالانه ۱۵ هزار نفر را در تصادفات جادهای از دست میدهد اما ۲۰ سال است در عمل، بودجه برای جاده خرج میشود. وی با بیان اینکه در سال ۹۴سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغ شده است و در آن به صراحت بر اولویت حوزه ریلی تأکید میشود، گفت: بند «الف» ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه میگوید؛ هر سال باید یکدرصد سهم فروش نفت دولت به بخش ریلی اختصاص یابد اما آیا این سهم پرداخت شده است؟ از سال ۹۴ تاکنون این سهم هرسال از سوی سازمان برنامه خط زده شده است. معاون وزیر راهوشهرسازی، گفت: هفتهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان جمع پنج ساله اجرای این قانون از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ است که سازمان برنامه و بودجه در دولت قبل به حوزه ریلی تعلق نداده است. به حوزه ریلی هیچ پولی تعلق نگرفته و سازمان برنامه و بودجه کمر حوزه ریلی را خم کرده است و روزبهروز این صنعت فقیرتر شده است و این شد که وقتی راهآهن را تحویل گرفتیم با بدهی سههزار میلیارد تومانی مواجه شدیم.به گفته معاون وزیر راهوشهرسازی، هماکنون خطوط ۴۰ سالهای است که بازسازی نشده و دچار عقبماندگی جدی در بازسازی و بهسازی خطوط هستیم و راهآهن با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است. معاون وزیر راهوشهرسازی، به تقویت کریدورهای ریلی اشاره کرد و گفت: ما گفتمان ترانزیتی را پررنگ کردیم و از ابتدای حضور در راهآهن با کشورهای همسایه بیشترین دیپلماسی حوزه حملونقل را در مسیر ریلی داشتیم. اکنون افسوس از دست دادن کریدورها را نمیخوریم کریدور جدیدی از شمال روسیه به طول چهارهزار و ۸۰۰ کیلومتر به صورت تمام ریلی به بندرعباس ایجاد کردیم. قبلاً هم این مسیر ریلی بود، بار از روی این کریدور ریلی رد نمیشد. حالا با جذب اعتماد فورواردها بیش از ۸۰۰ واگن باری از روسیه به هندوستان آوردیم و برای اولینبار از روسیه به هند در مهر ۱۴۰۱ این مسیر ریلی را عملیاتی کردیم. اما پیش از آن چندین ماه گفتوگو و رایزنی داشتیم و اطلاع مختلف از صاحب بار تا سرمایهگذار تا شبکه سیر را مدنظر داشتیم. معاون وزیر راهوشهرسازی، گفت: از توجه رئیسجمهور و پیگیریهای ایشان به موضوع ریلی تشکر میکنم و بهعنوان کارشناس اقتصاددانی تأکید داریم برای بهبود اوضاع اقتصادی به جهش اقتصادی نیازمندیم و حوزه حملونقل و بهخصوص ریلی فراهمکننده این مسیر است. وی با بیان اینکه جراحی فرآیندهای سنتی در راهآهن در این دو سال شروع شده است، گفت: نمیخواهم بگویم در حال آواربرداری هستیم و ویرانه تحویل گرفتم. اما باید براساس واقعیتها و داشتهها انتظار داشت. هماکنون در کشور خطوط ریلی پرسرعت نداریم، اما در ۱۰ سال اخیر چین ۳۷ هزار کیلومتر معادل ۴۰ برابر مسیر ریلی تهران-مشهد برقیسازی کرده است. مدیرعامل شرکت راهآهن، به موضوع کیلومتراژ و تعداد پرسنل عملیاتی راهآهن اشاره کرد و گفت: موضوع کیلومتراژ چالشبرانگیزترین موضوعات راهآهن شامل نوع تعیین دستمزد نیروهای عملیاتی شرکت است و به موضوع تعامل محیط کارمندی و کارگری راهآهن مربوط میشود سالها بر زمین مانده بود و تعیین نشده بود و بدون هیچ رفرنس دقیقی با فرآیندهای سنتی پرداخت میشد. صالحی؛ گفت:۲۰ جلسه هیأت مدیره برگزار و فرمولی که خدایان راهآهن در دولت قبل نتوانستند حل کنند با مدلی رضایتبخش با ضرایب جداگانه برای مسیرهای ریلی در شش ماه انجام شد طوری که بیش از هزار رئیس قطار و لوکوموتیوران را راضی و توانستیم به سالها بیانضباطی ایجاد شده پایان دهیم که نهایتاً منجر به کاهش حوادث ریلی شد. براساس اعلام مدیرعامل شرکت راهآهن، تعیین دستمزد سیر در ۲۱ منطقه ریلی با مدلهای متنوع ریلی کار سختی بود که با ۲۱ ضریب جداگانه برای حوزه مسافری و ریلی در نظر گرفتیم بهگونهای که چهار هزار لوکوموتیوران را راضی نگاه داشتیم. وی گفت: در نتیجه در چهار ماهه ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، ۴۳ درصد حوادث راهآهنی را کاهش دادیم که ناشی از اقدامات منظومهای از جمله نتیجه اصلاح کیلومتراژ و راضی کردن لوکوموتیوران و دوربینگذاری در لوکوموتیو و کاهش رفتارهای پرخطراست. در نتیجه همین اصلاحات در سال ۱۴۰۱ با ۴۳ درصد افزایش در مسافر به ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر رکورد تاریخ مسافر را جابهجا کردیم. مدیرعامل راهآهن، گفت: بیش از ۶۰۰ هزار صندلی در مسیرهای مشهد-کرمانشاه، تهران-کرمانشاه، مشهد- اهواز- خرمشهر، تهران- اهواز- خرمشهر، اهواز- خرمشهر و خرمشهر- شلمچه برای اربعین امسال بدون افزایش قیمت اختصاص داده شد.
دیدگاه بسته شده است.