۳ چالش و ۳ فرصت پیش روی صادرات

۳ چالش و ۳ فرصت پیش روی صادرات عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که یکی از ضرورت‌های لازم برای هر فعالیت‌های اقتصادی شناخت فرصت‌‌ها و تهدیدهای پیش‌رو در آن فعالیت است، گفت: در ارتباط با صادرات نیز چالش‌‌ها و فرصت‌هایی دیده می‌شود که باید مورد توجه تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران قرار بگیرد. به […]

۳ چالش و ۳ فرصت پیش روی صادرات

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که یکی از ضرورت‌های لازم برای هر فعالیت‌های اقتصادی شناخت فرصت‌‌ها و تهدیدهای پیش‌رو در آن فعالیت است، گفت: در ارتباط با صادرات نیز چالش‌‌ها و فرصت‌هایی دیده می‌شود که باید مورد توجه تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران قرار بگیرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عدنان موسی‌پور اظهارکرد: شرایط اقتصاد کشور مانند بیماری است که هر لحظه وضعیت آن بدتر می‌شود و شرایط صادرات نیز از آن مستثنی نیست و اگر هرچه سریع‌تر برای آن اقدامی عملی صورت نگیرد ممکن است این بیمار برای همیشه به کما برود.

وی افزود: به واسطه فعالیت در حوزه صادرات و حضور در کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، ۳ چالش یا مانع را در راه صادرات می‌بینیم که عبارتند از پایین نگهداشتن نرخ ارز در سال‌های گذشته و عدم تناسب آن با نرخ تورم موجود در کشور، نامساعد بودن فضای کسب‌و کار کشور و وجود موانعی مانند مشکلات مالیاتی (خصوصاً عدم برگشت ارزش‌افزوده در موعد مقرر) و ضعف ساختار‌ها در مرزهای صادراتی کشور و ضعف دانش و عدم بهره‌مندی صادرکنندگان از مهارت‌های مدیریتی بین‌المللی و نداشتن استراتژی مشخص صادراتی در بسیاری شرکت‌ها و فعالان این حوزه است.

موسی‌پور با اشاره به این‌که این موارد حداقل جزو مهم‌ترین موانع پیش‌روی صادرات بوده که باید مورد توجه جدی سکانداران اقتصادی و سیاست‌گذاران مربوطه قرار بگیرد، گفت: در کنار این مشکلات فرصت‌هایی نیز وجود دارد که در اینجا به ۳ مورد اشاره می‌کنیم، یکی از فرصت‌های به وجود آمده در حوزه صادرات، گشایش بازارهای جدید به روی تجار و بازرگانان ایرانی از جمله بازار اروپا است که به این مسأله به‌طور جدی پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: فرصت دیگر به وجود آمده در صادرات کشور، کاهش ریسک تجارت خارجی پس از برجام به دلیل کم شدن اثر تحریم‌ها است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: از‌ ظهور بازارهایی با چشم‌انداز مثبت و بکر در کشورهایی مثل عمان‌ و… نیز می‌توان به عنوان یک فرصت نام برد. بازارهای کشورهای همسایه مانند عمان یک فرصت طلایی برای صادرکنندگان است که باید حداکثر بهره‌برداری از آن صورت گیرد.

 

وی در پایان یادآور شد: اگر در برنامه‌ریزی‌‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به شش چالش و فرصت فوق توجه کافی بشود، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت اوضاع صادرات به وضعیت بهتری خواهد رسید..