یک مقام مسؤول خبر داد تدابیر تازه برای جلوگیری از فروریزش زمین رییس بخش زلزلهشناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز تدوین طرحی برای ممنوعیت گودبرداری، حفاریهای مترو و احداث ساختمانهای بلندمرتبه در حریم قنوات خبر داد. علی بیت اللهی در گفتوگو با مهر، افزود: باتوجه به ۳ حادثه فروریزش در شهران، خیابان […]
یک مقام مسؤول خبر داد
تدابیر تازه برای جلوگیری از فروریزش زمین
رییس بخش زلزلهشناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز تدوین طرحی برای ممنوعیت گودبرداری، حفاریهای مترو و احداث ساختمانهای بلندمرتبه در حریم قنوات خبر داد.
علی بیت اللهی در گفتوگو با مهر، افزود: باتوجه به ۳ حادثه فروریزش در شهران، خیابان پیامبر و مترو قیام کمیتهای با دستور وزیر راه و شهرسازی و با حمایت کارگروه زلزله و رانش زمین در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تشکیل شد تاضوابط لازم برای ساختمانسازی و ساخت برجهای بلند در حریم قنوات را تدوین کند.
وی ادامه داد: برای ساختمانسازی و گودبرداری بر روی قنوات و حریم آنها ضابطه و قانون مشخصی وجود ندارد بر همین اساس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تلاش است تا در این زمینه، طرحی را تدوین و مصوبهای از شورای عالی معماری و شهرسازی دریافت کند.
به گفته رییس بخش زلزلهشناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تصویب و سپس اجرای این طرح، محدودیتهایی برای گودبرداری، ساختمانسازی و حفر تونل در حریم قنوات تعیین میشود یا اینکه روشهایی برای کاهش خطرات و خطرپذیری ساختمانسازی در این مناطق اجرا میشود.
بیت ا…ی اظهار داشت: امیدواریم طی یکی دو ماه آینده مطالعات کمیته تدوین طرح، به اتمام رسیده و باتوجه به زمانبر بودن روند اداری تصویب مصوبه، تا پایان سال شاهد تصویب و سپس اجرای این مصوبه از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری باشیم.
وی بیان کرد: در شهر تهران با پدیده فروریزش روبهرو هستیم که حادثه شهران، خیابان پیامبر و مترو قیام نمونههای آن است؛ این حادثهها در فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر رخ داده است ضمن اینکه اگر چه دوحادثه نخست تلفاتی نداشت اما فروریزش مترو قیام با تلفات جانی همراه بود که اگر این حادثه در اوج زمان رفت و آمد رخ میداد، میزان تلفات چندین برابر میشد.
این مقام مسؤول درباره نتایج مطالعات مرکز تحقیقات درباره عوامل اصلی ایجاد این حادثه، گفت: نتایج بررسیها نشان میدهد چند عامل در ایجاد فروریزشها اثرگذار است، در حادثه شهران، ریزش سقف مترو به دلیل عدم پوشش و ایمنی، در فروریزش خیابان پیامبر گودبرداری برای ساختمانسازی و در مترو قیام تونلهای مترو و تغییر در مسیر رگههای آب، عامل بوده است.
بیت ا…ی اضافه کرد: علاوه بر عواملی مانند حفاریهای مترو، گوبرداریهای عمیق، تغییر در مسیر آب، چسبندگی ضعیف خاک تهران و مقاومت کم در برابر ریزش هم یکی از دلایل فرونشست است.
به گفته بیتاللهی، فروریزش زمین با فرونشست متفاوت است؛ فرونشست، نشست آرام و کند زمین در مقیاس بزرگ و در طول یک دوره زمانی است اما فروریزش، افت تودهای کوچک از زمین بهصورت ناگهانی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.