اما و اگر های ایران در اجرای وعده خودکفایی در بنزین

اما و اگر های ایران در اجرای وعده خودکفایی در بنزین آمار‌ها می‌گویند ایران حدود ۳۷ سال است که بنزین وارد می‌کند. وارداتی که طبق گفته مسؤولین وزارت نفت قرار است با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا پایان سال ۱۳۹۶ متوقف شود. وعده‌ای که در تحقق پیدا کردن آن اما و اگر وجود دارد. به گزارش […]

اما و اگر های ایران در اجرای وعده خودکفایی در بنزین

آمار‌ها می‌گویند ایران حدود ۳۷ سال است که بنزین وارد می‌کند. وارداتی که طبق گفته مسؤولین وزارت نفت قرار است با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا پایان سال ۱۳۹۶ متوقف شود. وعده‌ای که در تحقق پیدا کردن آن اما و اگر وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وعده قطع واردات بنزین از سوی وزیر نفت به‌طور جدی از اوایل سال ۱۳۹۳ مطرح شد و سرانجام زنگنه در اواخر مهرماه سال جاری در مراسم دومین کنگره راهبردی نفت و نیروی ایران از به بهره‌برداری رسیدن فاز اول ستاره خلیج‌فارس در سال جاری خبر داد و گفت فازهای بعد نیز در سال بعد بهره‌برداری خواهند شد که با بهره‌برداری فازهای ستاره خلیج‌فارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود.

به گفته زنگنه به‌زودی شاهد بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه با تولید روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو٤، ۴٫۵میلیون لیتر گازوئیل یورو٤، روزانه یک میلیون لیتر نفت‌سفید یورو٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‌پی‌جی) یورو٤ خواهیم بود. با ظرفیت تولید روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو٤ و ٥ مجموع تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه همگی استاندارد یورو ٤ و ٥ خواهند داشت و با تکمیل این پالایشگاه ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد.

زنگنه تأکید کرد با تلاش‌های انجام‌شده و تزریق منابع مالی و ورود تجهیزات فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیش از ٩٣ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال وارد مدار تولید خواهد شد. با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه تا پایان امسال بقیه فاز‌ها به ترتیب به فاصله هر ۶ ماه وارد مدار تولید می‌شود و تا پایان سال ٩٦ شاهد بهره‌برداری از کل این طرح در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات خواهیم بود.

واردات روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین

این مباحث از سوی وزیر نفت در حالی مطرح شد که به گفته ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حال حاضر روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود.

وی بر این موضوع که دلیل واردات بنزین شکاف بین تولید و مصرف بنزین در کشور است تأکید کرد و گفت تولید پالایشگاه‌های داخلی روزانه ۵۹٫۵ تا ۶۰ میلیون لیتر است، در حالی که میزان مصرف بنزین در ایران ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر است و به همین دلیل باید روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

ایران در نیمه دوم سال ۹۶ صادرکننده بنزین می‌شود

ریاحی با اشاره به پروژه ستاره خلیج‌فارس، گفت: این پروژه در ۳ فاز باید انجام شود که فاز نخست آن تا پایان امسال انجام شده و با انجام فاز دوم آن ۱۲ میلیون لیتر از سال آینده در ایران تولید می‌شود و ایران در نیمه سال دوم ۱۳۹۶ صادرکننده بنزین خواهد شد.

مستنداتی حاکی از نیازمندی ایران به واردات بنزین در سال ۹۶

این مباحث از سوی مسؤولین وزارت نفت در حالی مطرح می‌شود که به گفته برخی رسانه‌ها که در گزارش خود به آمارهای رسمی موجود استناد می‌کنند، مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون و در شرایطی که هنوز مصرف‌کنندگان از کارت سوخت استفاده می‌کنند چیزی حدود ۷۶ میلیون لیتر بوده است که مابه‌التفاوت این نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود.

 

 رشد مصرف بنزین با وجود کارت سوخت در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴ درصد بوده است که با تصمیم دولت و حذف کارت سوخت از جریان سوختگیری (بنزین) قطعاً رشد مصرف در سال ۱۳۹۶ بالاتر خواهد رفت، اما با فرض ثابت بودن همان ۴ درصد افزایش مصرف بنزین در سال آینده میزان مصرف این فرآورده پر طرفدار به میانگین حدود ۸۱ میلیون لیتر خواهد رسید که مجدداً این میزان مصرف از حجم تولید بنزین بالاتر است، از طرفی هنوز نیاز به واردات برای ذخیره‌سازی بنزین قطع نشده و این دو عامل موجب می‌شود که نیاز به واردات بنزین در سال ۱۳۹۶ قطع نشود.