بازار تایر کشور سالانه به ۷ میلیون حلقه واردات نیازمند است

لاستیک به‌عنوان قطعه مصرفی در بازار هر روز نوسان افزایش را تجربه می‌کند، البته این افزایش قیمت از سوی تولیدکننده یا واردکننده انجام نمی‌شود، بلکه سکان هدایت قیمت‌گذاری به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا در اختیار شبکه توزیع و سودجویان است. طی یکسال اخیر قیمت لاستیک‌های وارداتی در بازار افزایش چشمگیری داشته و ظاهراً […]

لاستیک به‌عنوان قطعه مصرفی در بازار هر روز نوسان افزایش را تجربه می‌کند، البته این افزایش قیمت از سوی تولیدکننده یا واردکننده انجام نمی‌شود، بلکه سکان هدایت قیمت‌گذاری به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا در اختیار شبکه توزیع و سودجویان است. طی یکسال اخیر قیمت لاستیک‌های وارداتی در بازار افزایش چشمگیری داشته و ظاهراً مسؤولان وزارت صمت ناتوان از کنترل این افزایش نرخ به شیوه‌های معقول هستند. این عامل سبب شده که مصرف‌کننده نهایی در بازار بیش‌ترین ضرر را نسبت به سال‌های گذشته تحمل کند. روند فعلی بازار نشان از آن دارد که وضعیت تایر خودروهای سواری و سنگین به‌زودی با بحران جدی مواجه می‌شود، به گزارش بازار، در همین رابطه، سیدمحمد میرعابدینی؛ دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک، درخصوص وضعیت واردات و بازار لاستیک‌های سواری خارجی چگونه است، اذعان داشت: وضعیت بازار برای تایر خودروهای سبک و سنگین مناسب نیست، تعرفه واردات تایر در دولت سیزدهم به دلیل محاسبه نرخ‌ ای‌تی‌اس (هزینه‌های گمرکی) به ۴۰ درصد رسیده است، لازم به ذکر است؛ هزینه‌های جانبی استاندارد و ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده نیز به این مقدار تعرفه واردات اضافه می‌شود. بنابراین افرادی که به صورت غیررسمی اقدام به واردات تایر می‌کنند، سود ۵۰ درصدی عرضه تایر نسبت به بازرگانان رسمی دارند. بنابراین تمایل سودجویان به سمت فعالیت غیررسمی طی یکسال اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است. وی ادامه داد: از آبان‌ماه سال گذشته مدیران وزارت صمت هر ماه وعده بهبود فرآیند واردات تایر را می‌دادند، اما هیچ تغییر در روند واردات از مبادی غیررسمی تاکنون رخ نداده است. تا زمانی که واردکنندگان رسمی نتوانند با کاهش تعرفه واردات لاستیک به رقابت با فعالان غیررسمی بپردازند، وضعیت بازار تایر بهبود نخواهد یافت. همچنین وی درباره محاسبه نرخ ارز برای واردات نیز، گفت: چند سال پیش واردات لاستیک بر مبنای ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شد، اما در حال‌حاضر مبنای محاسبه ارز ۳۲ هزار تومانی است. قیمت لاستیک‌های وارداتی باید حداقل ۲۰ درصد گران‌تر از تایرهای تولید داخل باشد. اگر وزارت صمت مبنای ارز واردات را به ۱۵ هزار تومان تغییر دهد، قطعاً لاستیک‌های خارجی در بازار ۴۰ درصد گران‌تر از تولید داخل خواهد بود. او گفت: بازار تایر کشور سالانه نیازمند واردات پنج تا هفت میلیون حلقه است، در حال‌حاضر کمتر از سه میلیون حلقه به کشور وارد می‌شود. این مقدار کمبود به دلیل تعرفه بالای واردات ایجاد شده است، می‌گویند قیمت لاستیک‌های وارداتی باید حداقل ۲۰ درصد گران تر از تایرهای تولید داخل باشد. اگر وزارت صمت مبنای ارز واردات را به ۱۵ هزار تومان تغییر دهد، قطعاً لاستیک‌های خارجی در بازار ۴۰ درصد گران تر از تولید داخل خواهد بود، امیدواریم برای تنظیم بازار این تغییر تعرفه گمرکی از سوی وزارت صمت ایجاد شود. وی درباره کمبود لاستیک خودروهای سواری نیز، بیان داشت: در بازار فعلی، لاستیک‌های سایز ۱۳ تا ۲۱ دارای کمبود است، توجه داشته باشید که در کشور اگر ۲۰ میلیون خودرو سواری وجود دارد حداقل ۱۵ میلیون دستگاه از این تعداد محصولات ایران‌خودرو و سایپاست که به تایرهای با سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچی مجهز هستند. بنابراین، این سایز لاستیک بیشتر از سایر تایر‌ها در معرض توجه و مصرف قرار دارد. پیش از آغاز تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، از برندهای مختلف سراسر دنیا لاستیک وارد می‌شد. اما طی پنج سال اخیر ۸۰ درصد از لاستیک‌های وارداتی محصولات تولید چین است. وزارت صمت برای تایرهای سواری قیمت‌گذاری مصوب اعلام کرده است، اما در بازار شاهد هستیم که مصرف‌کننده نهایی دو برابر قیمت مصوب اعلامی برای خرید تایر باید هزینه کند. وزارت صمت برای تایرهای سواری قیمت‌گذاری مصوب اعلام کرده است، اما در بازار شاهد هستیم که مصرف‌کننده نهایی دو برابر قیمت مصوب اعلامی برای خرید تایر باید هزینه کند، در حقیقت این موضوع اجحاف در حق مشتریان است. برای بهبود این وضعیت بهتر است مسؤولان وزارت صمت تصمیم قاطع درخصوص تعرفه واردات تایر بگیرند.