گروه راهوشهرسازی -مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت، با بیان اینکه در حالحاضر حدود ۵۰ درصد از مصرف قیر کشور در وزارت راهوشهرسازی انجام میشود که شرکت زیرساخت از بزرگترین مصرفکنندگان است، گفت: وزارت راه، کارگروههایی تشکیل داده که ضوابط فنی قیر را تعیین کنند تا کیفیت این محصول برای افزایش طول عمر بالا برود. به گزارش […]
گروه راهوشهرسازی -مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت، با بیان اینکه در حالحاضر حدود ۵۰ درصد از مصرف قیر کشور در وزارت راهوشهرسازی انجام میشود که شرکت زیرساخت از بزرگترین مصرفکنندگان است، گفت: وزارت راه، کارگروههایی تشکیل داده که ضوابط فنی قیر را تعیین کنند تا کیفیت این محصول برای افزایش طول عمر بالا برود. به گزارش مناقصهمزایده، خیرا… خادمی؛ در نخستین همایش صنعت قیر ایران، با بیان اینکه ۹۰ درصد بار کشور یعنی حدود ۵۰۰ میلیون تن از طریق جاده انجام میسود، افزود: به همین دلیل نمیتوان به حمل جادهای بیتوجه بود و باید با ارتقای کیفیت قیر سطح حوادث جادهای را هم کاهش داد. وی با تأکید بر اینکه در سالهای اخیر گرانترین ماده، قیر شده است اظهار کرد: به همین دلیل نمیتوان مانند گذشته به قیر نگاه کرد و نباید همچنان کاستی آسفالت از طریق قیر جبران شود. خادمی؛ با تأکید بر اینکه باید از فناوریهای نوین در تولید قیر استفاده شود، اظهار کرد: در حالحاضر پروژههای کشور با پروژههای ۲۰ سال کشور تغییری نکرده است در حالی که تغییر ترکیبات قیر نقش مهمی در نگهداری و کاهش هزینه آن دارد. وی با تأکید بر اینکه عمر آسفالتهای ایران زیر ۱۲ سال است، گفت: باید فکری به حال این مسأله کرد یا مشکل از کیفیت قیر یا پروژه است هرچند در آزمایشها نتایج مثبت است با این حال باید کنترل کیفیت قیر با نظارت بیشتری انجام شود و این موضوع تقاضا برای قیر کارخانههای با کیفیت افزایش مییابد. خادمی؛ با تأکید بر اینکه کیفیت قیر ایران بالاتر از کشورهای همسایه بالاتر است، تصریح کرد: با این حال کیفیت قیر در ایران بازهم باید بالا برود. وی با تأکید بر اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جادههای کشور نیاز است اما چنین پولی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: موضوع استفاده از قیر یارانهای برای توسعه کشور مفید است اما اگر مجلس اقدامی کند که پول بلوکه شده برای پروژهها در نظر گرفته شود مؤثرتر است. وی افزود: میزان تخصیص قیر یارانهای به شرکت زیرساخت باید تا دو برابر افزایش یابد.
تدوین سند راهبردی و استراتژیک قیر ایران
در ادامه، محمدمهدی حیدری؛ سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از تدوین سند راهبردی و استراتژیک قیر ایران خبر داد و گفت: این سند سال آینده رونمایی میشود. حیدری؛ با بیان اینکه ۳۰۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور وجود دارد که ارزش آن سه هزار میلیارد تومان است، گفت: به همین دلیل موضوع روسازی و کیفیت همیشه دغدغه وزارت راهوشهرسازی بوده است. وی با بیان اینکه در کیفیت وضعیت مواد اولیه، ماشینآلات و نیروی انسانی متخصص مؤثر هستند، تصریح کرد: به همین دلیل دوره آموزشی اپراتورهای کارخانجات قیر را در دستور کار قرار دادیم و از طرف دیگر کیفیت محصول قیر بهعنوان یازدهمین محصول پرارزش کشور را مورد توجه قرار دادهایم. حیدری؛ با تأکید بر اینکه ایجاد کارگروه ارزیابی کیفیت قیر تشکیل و موضوع صلاحیت فنی کارخانجات قیر اجرایی شد، تصریح کرد: تجهیز کارخانجات و آزمایشگاهها و همچنین دوجداره کردن کارخانههای حمل قیر در دستور کار قرار دارد. سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با تأکید بر اینکه بودجه برای نگهداری راههای کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان است که بسیار کم است، تصریح کرد: به همین دلیل باید رویکرد خود نسبت به نگهداری راهها تغییر دهیم و موضوع استفاده از قیر دارای افزودنیها و گوگرددار و… را اجرایی کنیم. وی افزود: در شرایط کنونی آماده همکاری برای تغییر رویکرد نسبت به ارتقای کیفیت قیر هستیم. در حالحاضر راهداری استفاده از تراشه آسفالت را آغاز کرده و این موضوع به کاهش هزینهها کمک میکند.
دیدگاه بسته شده است.