خاک‌خوردن ۱۸۰۳ کشنده‌ در گمرک

درحالی واردات بدون تعیین منشأ ارز به کشور ممنوع است و ۱۸۰۳ کشنده موردنیاز کشور به این دلیل سال‌‌ها در گمرک باقی مانده است که شنیده شده تعدادی از خودروهای لوکس بازیکنان فوتبال ترخیص شده است. به گزارش از تسنیم، اخیراً علی صالحی؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران، پس از بازدید از گمرک غرب تهران […]

درحالی واردات بدون تعیین منشأ ارز به کشور ممنوع است و ۱۸۰۳ کشنده موردنیاز کشور به این دلیل سال‌‌ها در گمرک باقی مانده است که شنیده شده تعدادی از خودروهای لوکس بازیکنان فوتبال ترخیص شده است. به گزارش از تسنیم، اخیراً علی صالحی؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران، پس از بازدید از گمرک غرب تهران درخصوص کشنده‌های رسوبی در این گمرک و تصمیمات گرفته‌شده در جلسه با مدیران دستگاه‌های اجرایی گفته است که مقرر شده است ۳۰۰ ردیف کالا به‌ارزش مالی ۳۷۰ میلیارد ریال ظرف چند روز آینده توسط مدیریت اموال تملیکی استان تهران تعیین‌تکلیف شود. صالحی؛ در مورد کشنده‌های وارداتی که چندین سال است در این گمرک باقی مانده‌اند، گفت: با توجه به اینکه یک‌هزار و ۸۰۳ دستگاه کشنده در گمرکات استان تهران (گمرک تهران و گمرک غرب تهران) وجود دارد، به‌منظور تسهیل در تعیین‌تکلیف و فرآیند ترخیص آن‎ها، مهلت اعتبار تأییدیه استاندارد از سه ماه به شش ماه بدون اخذ هزینه افزایش پیدا کرد. همچنین وی تأکید کرد که به مالکان کشنده‌ها اعلام شود ظرف مدت یک ماه نسبت به اعلام منشأ ارز پرداختی جهت واردات اقدام کنند و الا پس از انقضای موارد قانونی این کالا‌ها متروکه اعلام و طبق مقررات تعیین‌تکلیف خواهند شد.

تناقض فاحش در برخورد با کالاهای وارداتی بدون منشأ ارز

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود این است که پس از تشدید تحریم‌ها و مشکلات ارزی که در سال ۱۳۹۷ به وجود آمد شاهد قواعدی سختگیرانه‌تر در حوزه منشأ تأمین ارز کالاهای وارداتی بودیم، کشنده‌های وارداتی که در گمرکات تهران رسوب کرده است نیز از همین دسته هستند، این کشنده‌ها به‌دلیل مشخص نبودن منشأ تأمین ارز، مدت‌هاست که امکان ترخیص پیدا نکرده‌اند. سؤالی که در این بین وجود دارد مربوط به برخی برخوردهای دوگانه است، در حالی شاهد هستیم که به‌طور سختگیرانه‌ای جلوی واردات خودروهای سنگین که موردنیاز حوزه حمل‌ونقل کشور است گرفته شده و این خودرو‌ها مدت‌هاست به‌دلیل مشخص نبودن منشأ تأمین ارز در گمرک خاک می‌خورند و قرار است پس از یک ماه (در صورت عدم تعیین منشأ ارز از سوی صاحب کالا) این کشنده‌ها توسط دولت به فروش برسند که شنیده شده است سه خودرو از محموله خودروهای لوکس وارداتی بازیکنان فوتبال از یکی از گمرکات جنوب کشور ترخیص شده است و احتمال می‌رود که سایر این خودرو‌ها نیز در آینده ترخیص شوند، این مسأله تناقض بزرگی در حوزه واردات و اجرای قوانین است آن هم قانونی که در حوزه واردات کالاهای موردنیاز کشور به‌درستی اعمال می‌شود اما در مورد کالاهای مصرفی لوکس نادیده گرفته می‌شود، این انتظار از مسؤولین امر وجود دارد تا پاسخگوی این تناقض باشند.