رویه‌های اجرایی در همه گمرکات یکسان نیست

رویه‌های اجرایی در همه گمرکات یکسان نیست رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران به تشریح چالش‌‌ها و موانع گمرکاتی که پیش‌روی فعالان اقتصادی است پرداخت و عنوان‌ کرد: تشریفات گمرکی در ایران بسیار طولانی است و فعالیت‌ گمرکات و رویه‌ها هنوز استانداردسازی نشده‌ است. یلداراهدار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی […]

رویه‌های اجرایی در همه گمرکات یکسان نیست

رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران به تشریح چالش‌‌ها و موانع گمرکاتی که پیش‌روی فعالان اقتصادی است پرداخت و عنوان‌ کرد: تشریفات گمرکی در ایران بسیار طولانی است و فعالیت‌ گمرکات و رویه‌ها هنوز استانداردسازی نشده‌ است.

یلداراهدار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی از مشکلات اصلی که واردکنندگان در بخش گمرک با آن مواجه هستند برگ سبزهایی است که به کالا‌ها داده می‌شود تا امکان توزیع را در کشور را پیدا کنند. این برگ‌سبز‌ها فقط ۲۰ روز اعتبار دارند و این زمان کوتاه باعث می‌شود واردکننده متضرر شود و حتی در مواردی این مسأله باعث می‌شود که کالای این افراد به عنوان کالای قاچاق شناخته شود.

وی ادامه‌داد: مسأله دیگری که در گمرک با آن روبه‌رو هستیم در مورد کالاهایی است که ترخیص‌شان به‌کار آزمایشگاهی نیاز دارد. روند کار آزمایشگاهی در گمرک بسیار طولانی است و باعث خواب کالای ورودی و در نتیجه خواب سرمایه می‌شود که متأسفانه ضرر نهایی را واردکننده می‌بیند.

رییس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به دیگر مشکلات گمرکات گفت: مسأله دیگر ناهماهنگی بین ساعت کار برخی گمرکات با بنادر و سازمان‌های مجاورشان است. ازسوی دیگر رویه‌های اجرایی در همه گمرکات ما یکسان نیست به همین دلیل در مواقعی صادرکنندگان ترجیح می‌دهند از استان و گمرک نزدیک به خودشان صادرات را انجام نمی‌دهند و از طرق گمرکات مرزی فعالیتشان را انجام دهند.

راهدار اضافه‌ کرد: به‌طور کلی تشریفات گمرکی در کشور ما بسیار طولانی است و فعالیت‌ گمرکات استاندارد‌سازی نشده و در همه جا یکنواخت نیست، درست است که سازمان گمرک تلاش کرده سیستم مدیریت کیفیت را در سازمان اجرا کند اما این سیستم باعث استاندارد شدن فرایند‌ها نشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره این‌که چقدر مشکلات ساختاری در گمرک در قاچاق کالا تأثیرگذار است، مطرح‌کرد: بخشی از مسأله قاچاق به گمرک مربوط می‌شود اما بخش دیگری از آن به ساختارهای اقتصادی بر می‌گردد. مسأله مهمی که در قاچاق کالا مطرح است ورود این کالا‌ها به مناطق آزاد است، متأسفانه مناطق آزاد محلی شده‌اند برای ورود کالای قاچاق به سرزمین اصلی.

رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی ادامه ‌داد: استثنائاتی که به عنوان مناطق آزاد، ویژه یا بنادر آزاد قائل شده‌ایم باعث شده حجم زیادی کالا بدون سامان وارد کشور شود بدون آن‌که ردیابی شوند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که مناطق آزاد به اقتصاد کشور خسارت می‌زنند و حتی به آن منطقه هم کمکی نمی‌کنند.

 

راهدار تصریح ‌کرد: مناطق آزاد باعث می‌شوند بسیاری از قیمت‌ها در آن منطقه افزایش پیدا کند و مردم آن منطقه در واقع سودی از منطقه آزاد نمی‌‌برند. همچنین مناطق آزاد به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب نمی‌توانند باعث جذب سرمایه‌گذارخارجی شوند، متأسفانه مناطق آزاد هیچ سودی نداشته‌اند.