شرکت‌های ایرانی به بورس استانبول می‌روند

    نشست مطبوعاتی مشترک مدیرعامل بورس‌های تهران و استانبول برگزار و زمینه‌های همکاری دو طرف تشریح شد. به گزارش ایسنا، حسن قالیباف اصل- مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران- در این نشست مشترک گفت: تفاهم‌نامه مشترک با بورس استانبول اولین قرارداد بین‌المللی برای بورس ایران است که به اجرا گذاشته می‌شود و فرصتی است تا […]

 

 

نشست مطبوعاتی مشترک مدیرعامل بورس‌های تهران و استانبول برگزار و زمینه‌های همکاری دو طرف تشریح شد.

به گزارش ایسنا، حسن قالیباف اصل- مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران- در این نشست مشترک گفت: تفاهم‌نامه مشترک با بورس استانبول اولین قرارداد بین‌المللی برای بورس ایران است که به اجرا گذاشته می‌شود و فرصتی است تا سهام شرکت‌های ایرانی بتوانند در بورس‌های خارجی پذیرش شوند.

وی افزود: البته این‌که سهام چه شرکت‌هایی و بر اساس چه شرایطی پذیرش می‌شوند و این‌که چه شرکت‌هایی می‌توانند از بورس ترکیه در بورس تهران پذیرش شوند، نیازمند رعایت شرایط لازم در بورس‌های دو کشور است.

قالیباف اظهارکرد: البته قبل از این دو کشور در مهر ماه بر سر اجرا شدن MOUبا هم توافق کردند و امروز نیز سمیناری به ‌منظور آشنایی نهادهای مالی دو کشور و ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک میان بورس‌های تهران و ترکیه فراهم شد که طی آن ۳۷ نماینده از نهادهای مالی و شرکت‌های بورسی ترکیه به همراه مدیران ارشد این بازار به ایران آمده‌اند.

در ادامه این نشست تونجای اینچ – مدیرعامل بورس ترکیهـ گفت: بورس استانبول ارزشی معادل ۲۲۰ میلیارد دلار دارد و سهام شناور آزاد آن ۳۰ درصد است علاوه بر این‌که ۶۲ درصد از معامله‌گران بورس استانبول سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

وی به حجم ۱٫۵ میلیارد دلاری معاملات بورس ترکیه اشاره و تصریح کرد: ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری مشترک داشته و به‌عنوان دو کشور دوست و برادر مطرح بوده‌اند.

مدیرعامل بورس استانبول به موقعیت حساس دو کشور ترکیه و ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران و ترکیه در مسیر پیشرفت قرار دارند و با همکاری‌های دوجانبه‌ای که میان بورس‌های دو کشور وجود دارد، امکان توسعه آن در شرایط بهتری محقق می‌شود این در حالی است که هر دو کشور به‌صورت مؤثرتر باید برای یکدیگر سودآوری داشته باشند.

وی به امضای تفاهم‌نامه مشترک میان بورس دو کشور در مهر ماه اشاره کرد و گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته و با الگوبرداری از همکاری‌های صورت گرفته میان بورس‌های لندن و آلمان به این نتیجه رسیدیم که بورس‌های استانبول و تهران می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

به گفته اینچ، در ترکیه بانک‌های بین‌المللی فرایند تسویه وجوه را انجام داده و بورس ترکیه از لحاظ تکنولوژی بهترین ابزارهای فنی و معاملاتی را در اختیار دارد علاوه بر این‌که ابزارهای مشتقه از جایگاه خوبی در این بازار برخوردارند که بر این اساس زمینه همکاری مشترک میان دو کشور در زمینه تکنولوژی و همچنین انتقال داده با امضای تفاهم‌نامه مشترک فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین بورس ترکیه علاقه‌مند به استفاده از صکوک و سایر ابزارهای بدهی در ایران است که در این زمینه جلسات مشترکی با رییس سازمان بورس و رییس‌کل بانک مرکزی برگزار می‌کند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که بورس ترکیه چقدر دچار نوسان می‌شود، گفت: بورس استانبول بیش‌تر به مسایل مالی تمرکز می‌کند و به همین جهت قابل سرمایه‌گذاری است به همین دلیل ممکن است مسایل سیاسی در کوتاه‌مدت در این بازار اثر بگذارد ولی در بلند‌مدت فاکتورهای زیر ساختی نقش بیش‌تری در بازار ایفا می‌کند.