هرکس که تهمت می‌زند، انقلابی نیست

    رییس‌جمهور با بیان این‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند با موشک و تانک امنیت ما حفظ می‌شود، گفت: دستاورد ما از روز سه‌شنبه این بود که مجلس دهم در برابر اتهامات واهی، گوشش بدهکار نیست.به گزارش مهر، رییس‌جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با بیان این‌که اوضاع منطقه پیچیده است گفت: در […]

    رییس‌جمهور با بیان این‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند با موشک و تانک امنیت ما حفظ می‌شود، گفت: دستاورد ما از روز سه‌شنبه این بود که مجلس دهم در برابر اتهامات واهی، گوشش بدهکار نیست.به گزارش مهر، رییس‌جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با بیان این‌که اوضاع منطقه پیچیده است گفت: در شرایطی هستیم که منطقه ما شرایط پیچیده‌ای دارد و ما نیازمند امنیت هستیم، شاید تعبیرات مختلفی بشود یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می‌شود و دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند و قدرت بازدارندگی، امنیتی می‌تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند اما واقعیت آن است که معضلات امنیتی به مفهومی که امروز منطقه ما با آن مواجه است یعنی عمدتاً تروریسم، گروه‌هایی که با افکار جاهلی و رنگ و لعاب دینی، گروه‌هایی که با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان و منطقه افتاده‌ است. در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند ما را از ناامنی‌‌ها حفاظت کند و جامعه امنی را برای ما به وجود آورد آن است که در کشور گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

وی افزود: در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند ما را حفاظت کند و جامعه امن برای ما به وجود آورد آن است که در کشور ما گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

روحانی ادامه داد: اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم یا بخشی از آن‌ها ندای تروریسم را بپسندند نه سیاست خارجی می‌تواند معضل امنیتی را حل کند و نه قدرت نظامی؛ آنچه امروز در کشور و جامعه ما امنیت آفریده است، بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی است.

رییس‌جمهور با اشاره به سقوط موصل گفت: در سقوط موصل یک شهر بزرگ با یک و نیم میلیون جمعیت و دارا بودن نیروهای مسلح و ارتش از صبح تا ظهر سقوط کرد. علت سقوط به خاطر سلاح‌های مدرن تروریست‌ها و یا توانمندی آن‌ها نبود.

وی اظهار داشت: سقوط موصل به خاطر کاهش ارتباط عاطفی و سیاسی موصل با بغداد بود. هر گروه سیاسی دیگر هم با یک پرچم می‌توانست بر موصل فائق‌ آید. سیاست خارجی و ارتش نمی‌توانست موصل را حفظ کند.

وی با بیان این که نباید در فهم مسائل امنیتی و سیاسی امروز منطقه دچار بدفهمی شویم، گفت: نیروهای مسلح قدرت مهم در برابر تجاوز بدخواهان هستند اما سیاست خارجی راهی برای جلوگیری از جنگ است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: در برابر معضلات امنیتی امروز منطقه آنچه کارساز است انسجام، وحدت، یکپارچگی جامعه و سپردن گوش جان به ندای توسعه ایران است.

روحانی تأکید کرد: اگر نظام اسلامی ما به اقلیت‌ها احترام نمی‌گذاشت، به وحدت دینی همت نمی‌گماشت، جایگاه اهل سنت را محترم نمی‌شمرد و اگر در سیستان و خراسان‌جنوبی به فکر تعادل نبود و اگر امروز اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور دل به نظام، رهبری، قانون اساسی و دولت نبسته بودند داعش و القاعده در اینجا هم راه داشت.

روحانی با طرح این سؤال که چرا کار رسانه را به خود رسانه واگذار نمی‌کنیم، گفت: اصحاب رسانه، نظام رسانه که دولت دنبال تدوین همین لایحه است که به مجلس تقدیم کند، مانند نظام پزشکی، نظام رسانه‌ای هم باشد. بسیاری از تخلفات حرفه‌ای باید در آن نظام رسیدگی شود و نه در دادگاه.

وی تصریح کرد: مگر هر کاری را باید به جلسه دادگاه و قاضی سپرد؟ راه کم‌خرج‌تر و حرفه‌ای‌تر نیز وجود دارد.

روحانی با بیان این‌که ما باید امروز امنیت خود را حفظ کنیم، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند با موشک، هواپیما و تانک امنیت ما حفظ می‌شود. این‌ها ضروری و لازم است. من به عنوان کسی هستم که می‌توانم با صدای بلند این حرف را بزنم. چون من قبل از دیگران به فکر تحکیم نیروهای مسلح و ساخت سلاح بودم. بیش از ۳۵ سال پیش. بنابراین من می‌توانم این را تأکید کنم، اما خیلی‌ها نمی‌توانند. بلافاصله متهم می‌شوند. ما نیروی مسلح قوی، نیروی بازدارنده و دیپلماسی قوی می‌خواهیم اما یادمان باشد که ناامنی امروز در منطقه ما تنها با سلاح و دیپلماسی حل نمی‌شود. گوش مردم باید با صدای توسعه کشور آشنا شود و جامعه به صدای تروریست‌ها پاسخ ندهد. باید انسجام بین اقوام در کشور باشد.

وی با بیان این‌که ما امروز در شرایط پسابرجام و پساتحریم هستیم، گفت: باید از این فضا و شرایط استفاده کنیم. یک هوای سالم آمده، به جای این‌که از این هوای سالم استفاده کنیم، ورزش کنیم، بدویم، در مسابقه شرکت کنیم و به اهدافمان برسیم، ایستاده‌ایم و داریم بحث می‌کنیم. گاهی انسان دچار حیرت می‌شود. مگر ما منافع ملی نداریم؟ مگر آینده کشور نباید پیش روی ما باشد؟

رییس‌جمهور افزود: امروز به اعتراف همه ایران یک اقتصادی دارد، اقتصادی که در شرایط امروز می‌تواند سرمایه و تکنولوژی را جذب کند و بازار را به دست آورد.

روحانی با بیان این‌که ما ۳ جغرافیا می‌خواهیم، گفت: جغرافیای بازار، جغرافیای سرمایه و جغرافیای فن‌آوری. باید در این فضای به وجود آمده به این جغرافیا‌ها بپردازیم. باید کشور را به حرکت دربیاوریم.

وی با اشاره به رأی اعتماد مجلس دهم به ۳ وزیر پیشنهادی دولت، گفت: امروز الحمدا… مجلس شورای اسلامی که یک قدرت بسیار بزرگ است، بیش از سال‌های گذشته در کنار دولت است و دولت در کنار مجلس است.

رییس‌جمهور با طرح این سؤال که دولت چرا همان ۳ وزیر را معرفی کرد؛ گفت: الحمدا… مدیر خوب و شایسته فراوانند. دولت به همان دلیل همان ۳ وزیر را معرفی کرد تا به جامعه و مردم ایران بگوید رأی اسفند ۹۴ شما گم نشده، در صندوق صحیح قرار گرفته. به نتیجه درست رسیده. ما امروز نیاز به وحدت، امید و نشاط برای تحول جامعه داریم. ما همه می‌خواهیم انقلابی باشیم.

روحانی با بیان این‌که هرکجا که اخلاق نبود، انقلاب نیست، گفت: هر کس که تهمت می‌زند، انقلابی نیست. هر کس که سخنی را بدون تحقیق می‌گوید و شنیده‌ها را بدون بررسی نقل می‌کند، انقلابی نیست. هر کس که فقط داد میزند و فکر می‌کند انقلاب یعنی فریاد، انقلابی نیست. هرکس که کوتاه‌‌ترین راه را برای تثبیت منافع ملی انتخاب می‌کند، او انقلابی است. هرکس برای عزت این کشور، توسعه این کشور، تلاش می‌کند او انقلابی است. هر کس که راستی، درستی و امانت را پاس می‌دارد، او انقلابی است.

وی تأکید کرد: انقلابی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. ما مفهوم دیگری را از انقلاب نمی‌شناسیم.

رییس‌جمهور گفت: انقلاب یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. از انقلاب بالاتر اسلام است. انقلابی که ما را به اهداف اسلامی برساند.

روحانی با تأکید بر این‌که ما انقلابی واقعی می‌خواهیم، گفت: برای من و امثال من که از نوجوانی و آغاز جوانی در انقلاب بودیم و عمر و جوانی‌مان را برای انقلاب دادیم، قابل تحمل نیست کسانی نام انقلاب را بدزدند. این دزدی ناجوانمردانه است.

وی ادامه داد: آن‌ها که دروغ می‌گویند، تهمت می‌زنند نسبتی با انقلاب ندارند. نیاز به انقلابی واقعی داریم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که اعتیاد و فساد در جامعه ما به خاطر بیکاری است، اظهار داشت: ما باید جامعه را به سمت توسعه هدایت و حرکت دهیم.

روحانی ادامه داد: قوه مجریه اعتقادی به عصمت خود ندارد. امیدواریم آن دو قوه هم اعتقادی به عصمت‌شان نداشته باشند.

رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که هتاک نمی‌خواهیم، گفت: در کوچه و خیابان هم زمانی که ما کوچک بودیم، عده‌ای هتاک و لات بودند. هتاکی هنر نیست، نقادی هنر است.

وی افزود: دیروز همه برای تحریم ما متفق بودند، چرا این طور رفتار کردیم؟ رأی آمریکا و اروپا بر تحریم ایران تعجب برانگیز نبود اما رأی چین و روسیه تعجب‌آور بود.

روحانی اظهار داشت: این‌هایی که امروز هتاکی می‌کنند، چرا آن روز صدایشان بلند نشد؟ چرا کاری کردیم که همه عالم علیه ما متحد شدند؟

رییس‌جمهور گفت: سال ۹۱ تا ۹۴ ایران تحت تحریم‌های فروش نفت قرار داشت. در این چند سال میزان نفتی که می‌توانستیم بفروشیم و درآمد کسب کنیم و به خاطر تحریم‌ها نتوانستیم ۱۸۰ میلیارد دلار است به خاطر تحریم‌ها نتوانستیم ۱۸۰ میلیارد دلار درآمد کسب کنیم تا برای تحول کشور به‌کار برود.

وی با اشاره به انتقادات مبنی بر برداشته نشدن تحریم‌ها گفت: صد تا تحریم برداشتیم ۳تایی هم باقی مانده است، بعضی‌ها صدتا را نمی‌بینند و ۳ تا را می‌بینند. بعضی‌ها عصبانی هستند، دچار حیرت می‌شویم؛ چطور نمی‌توانند حقایق را درک کنند.

 

روحانی افزود: فکر می‌کنند اگر بگوید موفق شدیم دولت نفع می‌برد در حالی که ملت ایران نفع می‌برد همه رأی به این موضوع دادند، دولت، مجلس، شورای نگهبان، مقام معظم رهبری هم تأیید کردند.