انتقاد از وضعیت سخت صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح ‌کرد انتقاد از وضعیت سخت صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی  بهبود وضعیت صدور خدمات فتی با برقراری روابط بانک‌های کشور با بانک‌های خارجی محمدرضا انصاری، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که صادرات فنی ‌و مهندسی کشور به دلیل تحریم‌ها نتوانسته در جهان حضور مؤثری داشته باشند، گفت: اگر […]

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح ‌کرد

انتقاد از وضعیت سخت صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی

 بهبود وضعیت صدور خدمات فتی با برقراری روابط بانک‌های کشور با بانک‌های خارجی

محمدرضا انصاری، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که صادرات فنی ‌و مهندسی کشور به دلیل تحریم‌ها نتوانسته در جهان حضور مؤثری داشته باشند، گفت: اگر مراودات بانکی کشور با خارج از کشور حل شود و ضمانت‌نامه‌های بانک‌های ایران قابل نقد شدن باشد از دید کارفرماهای خارجی بخش مهمی از مشکلات برطرف می‌شود‌ و مسلماً در این شرایط اوضاع این بخش بهبود خواهد یافت.

به گزارش صما، صادرات چند سالی که با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌کند و برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که نبود حمایت‌های دولتی باعث شده تا بخش صادرات کشور با توجه به ظرفیت بالای آن نتواند خودی نشان دهد. برخی دیگر نیز معتقدند که دو نرخی بودن دلار و فشارهای قیمتی دولت برای پایین نگهداشتن قیمت آن دلیل دیگری است که صادرکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد. متن ذیل گفت‌و‌گو‌ با محمدرضاانصاری، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی است.

+صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی در دوره تحریم‌ها آسیب‌های زیادی دید زیرا صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی عملاً یعنی کار کردن در صحنه جهانی اما دوباره شاهد برقرار شدن این رابطه هستیم. نظر شما در این باره چیست؟

در دوران تحریم‌ها اشکالات بسیاری پیش آمد که یکی از آن‌‌‌‌ها این بود که کشور‌‌‌ها به دلیل تحریم‌ها به شرکت‌های ایرانی کار نمی‌دادند و از طرف دیگر نقل و انتقالات مالی و باز کردن حساب باز نیز ممنوع شده بود. در این دوران شاهد بودیم که ضمانت‌نامه از طرف بانک‌های ایران نمی‌توانست صادر شود و اگر می‌شد، آن‌‌‌‌ها نمی‌پذیرفتند؛ زیرا ضمانت‌نامه‌ها قابل نقد کردن نبود. این قصه البته با وجود لغو تحریم‌ها هنوز هم وجود دارد و مشکلاتی را به وجود آورده که دولت باید برای برطرف کردن آن تلاش کند.

+اگر مراودات بانکی برقرار شود چه تغییری در بخش صادراتی خدمات فنی ‌و مهندسی خواهیم بود؟

اگر مراودات بانکی کشور با خارج از کشور حل شود و ضمانت‌نامه‌های بانک‌های ایران قابل نقد شدن باشد از دید کارفرماهای خارجی بخش مهمی از مشکلات برطرف می‌شود. با توجه به لغو تحریم‌ها و توافق هسته‌ای پذیرش شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های خارجی و خدمات فنی‌ و مهندسی افزایش یافته است. شاید حدود ۶۰ کشور هستند که به صورت سنتی با شرکت‌های ایران تا قبل از تحریم‌ها کار می‌کردند و حالا باتوجه توافق هسته‌ای و آشنایی که با شرکت‌های ما دارند و پتانسیل‌‌‌‌ها و توانمندی‌های مهندسی کشور ما را می‌شناسند دوباره همکاری‌هایشان را شروع کرده‌اند.

+حمایت‌های دولتی چه تأثیری در بهبود شرایط صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی کشور دارد؟

مشوق‌های صادراتی می‌تواند تأثیر زیادی در این زمینه داشته باشد. متأسفانه با حذف مشوق‌های صادراتی از سال ۱۳۸۸ پای بسیاری از صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی شکست و حالا آن‌‌‌‌ها با پای لنگ در حال راه رفتن هستند برای این‌که همه رقبا از کشورهای دیگر مورد حمایت دولت‌هایشان هستند ولی شرکت‌های ایرانی حمایت نمی‌شوند و در شرایط نابرابر با شرکت‌های خارجی رقابت می‌کنند.

+اگر دولت مشوق‌های صادراتی را برقرار کند، مشکل صدور خدمات فنی ‌و مهندسی حل خواهد شد؟

موضوعی که باید روی آن تأکید کنم این است که مشوق‌های صادراتی بدون مشورت با انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌و مهندسی تهیه و تنظیم شده است و حتماً باید مورد بازنگری قرار بگیرد. در حال حاضر دولت به دنبال آن است که شرایطی که در نظر گرفته شده را اصلاح کند، زیرا آن چیزی که تنظیم شده غلط است. شما توجه داشته باشید که مسأله اصلی ایجاد اعتماد است؛ به دلیل این‌که رشد صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی با تخفیف دادن شرکت‌هاست، اگر شرکت‌ها اعتمادی نداشته باشند تخفیف هم نمی‌دهند برای این‌که پروژه‌ای که شروع می‌کنند چند سال طول می‌کشد باید اعتماد به دولت دوباره برقرار شود و باید حتماً آن چیزی که دیون دولت است درمورد جایزه صادراتی پرداخت شود و این موجب می‌شود که شرکت‌ها با دل و جرات بروند و تخفیف بدهند و دوباره یک جهش صادراتی در این حوزه اتفاق بیفتد.

ظرفیت صادرات در بخش فنی ‌و مهندسی کشور چقدر است؟

 

ظرفیت صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی کشور سالانه حداقل ۲۵ میلیارد دلار است و اگر به این موضوع توجه خاص شود و مشوق‌های درست تدوین و پرداخت شود این عدد قابل تحقق خواهد بود