چین، یک گام تا رتبه نخست صادرکننده خودروی جهان

براساس گزارش یک شرکت تحقیقاتی مودی آنالیتیکس، چین با پیشی گرفتن از آلمان به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان بدل شده است و اکنون در مسیری قرار دارد که از ژاپن به‌عنوان صادرکننده برتر خودرو در جهان سبقت بگیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، تقاضای فزاینده برای وسایل‌نقلیه برقی باعث شده است، صادرات خودرو چین به […]

براساس گزارش یک شرکت تحقیقاتی مودی آنالیتیکس، چین با پیشی گرفتن از آلمان به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان بدل شده است و اکنون در مسیری قرار دارد که از ژاپن به‌عنوان صادرکننده برتر خودرو در جهان سبقت بگیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، تقاضای فزاینده برای وسایل‌نقلیه برقی باعث شده است، صادرات خودرو چین به شدت توسعه یابد. طبق گزارش مودی آنالیتیکس، چین احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۳ از ژاپن پیشی خواهد گرفت و عنوان بر‌ترین کشور صادرکننده خودرو در جهان را از آن خود خواهد کرد. این سازمان تحقیقاتی و رتبه‌بندی در گزارشی، اعلام کرد: چین با عبور از کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۱ و آلمان در سال ۲۰۲۲، به دومین صادرکننده بزرگ خودرو تبدیل شده است. اقتصاددانان مودیز، نوشتند: چین اکنون به ژاپن نزدیک شده است و به‌زودی و با این سرعت، در مسیری قرار دارد که تا پایان سال از ژاپن پیشی بگیرد. طبق این گزارش در نیمه اول سال ۲۰۲۳، صادرات خودروهای برقی این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد. همچنین چین از مزیت رقابتی در تولید سلول‌های باتری لیتیوم یونی برخوردار است، که مؤسسه مودی از آن به‌عنوان عاملی برای برتری خودروسازان چینی از نظر هزینه‌های تولید خودروهای برقی یاد کرد. طبق پیش‌بینی‌های مودی، چین بیش از نیمی از لیتیوم جهان را تولید می‌کند که علت عمده‌‌اش هزینه‌های پایین نیروی کار در مقایسه با رقبای ژاپنی و کره‌ای است. چین همچنین دارای بیش از نیمی از ظرفیت پالایش فلز در جهان است. از همین‌روست که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان، از جمله تسلا و بی‌ام دبلیو، تأسیسات تولیدی خود را در چین راه‌اندازی کرده‌اند. اقتصاددانان این مؤسسه، تأکید کردند: «در واقع، سرعتی که چین از فناوری‌های جدید در صنعت خودرو استفاده کرده است، بی‌نظیر است.» مودیز؛ تأکید کرد: منطقه آسیا و اقیانوسیه که محل استقرار برخی از بزرگ‌ترین قطب‌های صادرات خودرو در جهان مانند کره‌جنوبی، چین و ژاپن است، شاهد بهبودی چشمگیر در صادرات خودرو بوده است. خودروهای برقی نزدیک به ۳۰ درصد از کل خودروهای سواری فروخته شده در سراسر جهان در سال گذشته را تشکیل می‌دهند، در حالی که این رقم قبل از همه‌گیری کرونا کمتر از پنج درصد بود. براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ماه فروردین، فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۰ میلیون خودرو افزایش یافت. چین پیشتاز این بخش از صنعت خودرو بود و حدود ۶۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داد. مودیز؛ افزایش تقاضای خودروهای برقی را تا حدی به «کاهش قیمت‌ها توسط تولیدکنندگان چینی و حمایت‌های سخاوتمندانه دولت» نسبت داد. به‌عنوان مثال، ۱۰ درصد مالیات بر خرید خودروهای جدید، از سال ۲۰۱۴ در چین برای خودروهای برقی از معافیت برخوردار شده است.