آزاد‌سازی و واگذاری پهنای باند بین‌المللی در مسیر قانونی

واعظی در نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد آزاد‌سازی و واگذاری پهنای باند بین‌المللی در مسیر قانونی   گروه فناوری اطلاعات – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد قرارداد MTN با پیمانکار فیبر نوری و مسایل کلان فاوا در نشست خبری نمایشگاه مطبوعات که مورد مطالبه خبرنگاران بود، پاسخ داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمودواعظی در نشست […]

واعظی در نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد

آزاد‌سازی و واگذاری پهنای باند بین‌المللی در مسیر قانونی

 

گروه فناوری اطلاعات – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد قرارداد MTN با پیمانکار فیبر نوری و مسایل کلان فاوا در نشست خبری نمایشگاه مطبوعات که مورد مطالبه خبرنگاران بود، پاسخ داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمودواعظی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در مورد طرح مجلس برای آزادسازی پهنای باند و تصمیم وزارت ارتباطات در این زمینه، اظهار کرد: مسأله پهنای باند تا الان براساس ابلاغی که از گذشته بوده هست و بر مبنای آن پهنای باند تولیدی داخل آزاد است.

وی افزود: اما پهنای باندی که از خارج وارد می‌شود باید مراحل مختلفش را بگذراند زیرا در زمینه آزادسازی آن باید مسایل نظارتی و امنیتی حل شود لذا فعلاً رویه همان رویه سابق است.

واعظی درباره سرنوشت واگذاری پهنای باند گفت: همان رویه‌ای که تاکنون در این زمینه درباره پهنای باند داخل ابلاغ شده است ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: واگذاری پهنای باند بین‌المللی نیز باید مراحل قانونی خود را سپری کرده و با دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگی شود.

به گفته وی، این رویه برای تغییر به بررسی شورای عالی امنیت و مجلس شورای اسلامی نیازمند است.

واعظی درباره اپراتورهای مجازی تلفن همراه گفت: امور این اپراتور‌ها در حال انجام است. تاکنون ۵۰ درخواست داشته‌ایم که ۲۱ مورد آن بررسی شده است و ۴ اپراتور مجازی به زودی نهایی می‌شود.

گرانی اینترنت

وی با تأکید بر این‌که تعرفه اینترنت ثابت (ADSL) از سال گذشته تاکنون در دو مرحله کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: سال گذشته اینترنت به ازای هر گیگ ۴۵۰۰ تومان بود که در یک مرحله به ۳۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و هم‌اکنون نرخ ADSL را به ازای هر گیگابیت به ۲۹۵۰ تومان رسانده‌ایم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: براساس این تصمیم، کاهش ۱۷ درصدی را برای یک گیگ و کاهش ۳۳ درصدی را برای ۱۰ گیگابایت اینترنت برای کاربران فراهم کرده‌ایم.

واعظی افزود: در مورد نرخ اینترنت موبایل نیز هر کیلوبایت اینترنت در یک مرحله از ۱۴ ریال به نیم ریال کاهش یافت و هم‌اکنون نیز هر کیلوبایت اینترنت را به ۰٫۴ ریال رسانده‌ایم.

وی تصریح کرد: در مورد این کاهش قیمت به صورت مستقیم و دائم بر اپراتور‌ها و شرکت‌های اینترنتی نظارت خواهیم داشت اما چنان‌چه یک شرکت کوچکی در یک شهرستان این مصوبه را اجرایی نمی‌کند، باید کاربران موضوع را از طریق سامانه شکایت ۱۹۵ به ما اعلام کنند.

اگر اپراتور‌ها کم‌فروشی کنند، اپراتورتان را عوض کنید

واعظی در مورد گلایه کاربران از کم‌فروشی اینترنت اپراتورهای موبایل و اتمام زودهنگام بسته‌های دیتا، تأکید کرد: آنچه که مربوط به ما می‌شود و از طریق نظارت بر آن تمرکز داریم، این است که هیچ‌گونه کم‌فروشی از سوی اپراتور‌ها صورت نمی‌گیرد اما با این وجود چنان‌چه مشترکی احساس می‌کند که این کم‌فروشی صورت گرفته و یا بسته اینترنتی‌اش زودتر از موعد مقرر به اتمام رسیده، ما این راه‌حل را برای آن‌ها گذاشته‌ایم که از طریق طرح ترابردپذیری، اپراتور خود را تغییر دهند.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: بدون‌شک چنان‌چه گزارشی در سامانه شکایت وزارت ارتباطات (۱۹۵) به ما اعلام شود، به‌طور جدی آن را بررسی کرده و در صورت اثبات آن، با آن برخورد خواهیم کرد. از سوی دیگر نرم‌افزاری حدود دو هفته پیش طراحی شده است که به‌کاربران این امکان را می‌دهد تا بدانند چه میزان پهنای باند استفاده کرده‌اند و این سامانه را در دسترس تمامی کاربران قرارداده‌ایم تا میزان مصرف خود را از این طریق به روز چک کنند.

واعظی درمورد نرخ گران بسته‌های اینترنتی نیز تأکید کرد: اپراتورهای ارایه‌دهنده این خدمات، مطابق با سقف تعرفه‌ای که مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، این تعرفه‌ها را محاسبه می‌کنند و در صورتی که بسته‌ اینترنتی یک اپراتور گران‌تر از اپراتور دیگری است، این موضوع خلاف مصوبه نبوده و اپراتور‌ها حق دارند که نرخ سرویس خود را تا سقف تعرفه‌ای که ما برایشان تعیین کرده‌ایم، هر طور که بخواهند تعریف کنند.

رفع فیلتر فیس‌بوک و توئیتر ربطی به ما ندارد

محمود واعظی در یک نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات درباره وعده دولت برای رفع فیلتر فیس‌بوک و توئیتر اظهار داشت: فیلتر فیس‌بوک و توئیتر در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم‌گیری شده و همان کارگروه نیز باید برای رفع فیلتر آن‌ها تصمیم‌گیری کند و دولت یازدهم در این باره وعده‌ای نداده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: وعده دولت یازدهم به مردم این بود که آنچه که مورد استفاده مردم است و برای افزایش آگاهی جامعه بدون محتوای غیراخلاقی لازم است فیلتر نشود که روی وعده خودمان مانده‌ایم.

ادامه جلسات واعظی با سیف برای راه‌اندازی پول الکترونیک

وزیر ارتباطات در مورد راه‌اندازی سرویس پول الکترونیک در بستر موبایل که امکان ارایه خدمات بانکی را از طریق موبایل و نیز امکان پرداخت پول خرد الکترونیکی را از طریق این بستر فراهم می‌کند، گفت: جلساتی را با رییس کل بانک مرکزی داشته‌ایم و این جلسات ادامه دارد تا نحوه اجرای این سرویس با توجه به قوانین بانکی فراهم شود؛ در همین حال هر ۳ اپراتور موبایل با شرکت خدمات انفورماتیک در حال مذاکره هستند تا موضوعات فنی اجرای این سرویس محقق شود.

واعظی درباره توافق اخیر برای ارایه موبایل بانک گفت: ۳ اپراتور مذاکراتی را با شرکت خدمات انفورماتیک در دستور کار دارند که نیازمند برخی اقدامات فنی و امیدواریم تا یک یا دو ماه آینده موبایل بانک اجرایی شود.

ورود MTN به فیبر نوری

 

وی درمورد قرارداد اپراتور فیبر نوری منازل با اپراتور آفریقایی MTN نیز گفت: این قرارداد هنوز قطعی نشده و خواسته‌های طرف ایرانی و طرف خارجی در حال بررسی و مذاکره است؛ باید در این زمینه میزان سهام دو طرف مورد بررسی قرار گیرد که تاکنون تأیید نشده است. اپراتور آفریقای‌جنوبی خواهان خرید ۴۹ درصد سهام اپراتور فیبر نوری ایرانیان نت است اما تاکنون این موضوع قطعی نشده است.