سیاست عربستان مبتنی بر بحران‌آفرینی و تنش است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را به ملت ایران تبریک گفت و افزود: ملت ایران با مشارکت گسترده خود در انتخابات یک بار دیگر ظرفیت‌های نظام جمهوری ایران مبتنی بر مردم سالاری و نقش آفرینی محوری و اساسی ملت در نظام تصمیم‌گیری کشور را نشان دادند و […]

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را به ملت ایران تبریک گفت و افزود: ملت ایران با مشارکت گسترده خود در انتخابات یک بار دیگر ظرفیت‌های نظام جمهوری ایران مبتنی بر مردم سالاری و نقش آفرینی محوری و اساسی ملت در نظام تصمیم‌گیری کشور را نشان دادند و بار دیگر پیوند خود با نظام و انقلاب اسلامی را به منصه ظهور رساندند.

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با علت لغو سفر رییس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران اظهارکرد: سفر جاکوب زوما، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی قرار بود در هفته جاری برگزار شود و در این چارچوب هیأت‌های مقدماتی از این کشور به تهران سفر کرده بودند و ۴ دور گفت‌وگوهای مقدماتی بین دو کشور انجام شده بود.

وی افزود: در آستانه سفر به دلیل امر فوق‌العاده‌ای که در قاره آفریقا رخ داد و او نیز با توجه به مسؤولیتشان در اتحادیه آفریقا مجبور شدند که سفر خود را به تهران به تعویق بیندازند و همراه هیأتی برای وضعیت مسأله‌ پیش آمده در بروندی به این کشور سفر کنند تا مسأله داخلی ایجاد شده در این منطقه تبدیل به بحرانی عمیق و فاجعه‌ای انسانی در کل آفریقا نشود.

او گفت: با توجه به این موضوع در حال حاضر مقامات دو کشور در حال رایزنی هستند که تاریخ جدیدی را برای انجام این سفر تعیین کند.

در این نشست خبرنگاری در مورد اتصال بانک‌های ایران به سیستم سوئیفت پرسید و از سخنگوی وزارت خارجه خواست نام چند بانک ایرانی را که به این سیستم وصل شده‌اند، نام ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: جواب سؤال شما را به لحاظ فنی باید مقامات بانک از جمله مقامات بانک مرکزی پاسخ دهند و در این ارتباط اطلاع‌رسانی کنند.

جابری‌انصاری در همین زمینه افزود: یکی از تعهدات طرف مقابل در برجام رفع این مشکل بود، البته اجرای آن به دلایل و مشکلات فنی با تأخیراتی همراه بود و باید سیستم فنی بانک‌های ما به این سیستم متصل می‌شدند و این امر انجام شد، ولی در مورد جزییات فنی این موضوع شما باید از مراجع بانکی و بانک مرکزی سؤال کنید.

در ادامه نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، خبرنگاری در مورد خرید اس ۳۰۰ پرسید و گفت که برخی از مقامات وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که ایران هزینه مربوط به خرید اس ۳۰۰ را پرداخت نکرده و ممکن است این قرارداد لغو شود. از دیگر سو سرمدی، قائم‌مقام وزارت خارجه در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه داشتند خبر از انعقاد قراردادهای جدیدی در مورد خرید اس ۳۰۰ از روسیه کرده بود که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن اعلام کرد: دقت خبر آخری که اشاره کردید باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: پیش از این در مورد مبادله اس ۳۰۰ اعلام نظر شده است. پرداخت‌ها در این زمینه بر اساس جدول زمان‌بندی ایجاد شده انجام می‌شود و طرف مقابل نیز براساس این جدول زمانی به تعهدات خود باید عمل کند و هرگونه اختلافی در این مسیر ایجاد شود از مجاری دیپلماتیک و خاص خود پیگیری می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به سفر آسیایی ظریف اشاره کرد و افزود: این سفر از ۱۵ اسفند آغاز خواهد شد.

وی با بیان این که وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این سفر به جاکارتا خواهند رفت، ادامه داد: اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در مورد موضوع فلسطین در جاکارتا برگزار خواهد شد و وزیر خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

انصاری همچنین به سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشور به کشورهای تایلند، برونیی، نیوزیلند، استرالیا و سنگاپور در چارچوب همین تور آسیایی اشاره و اعلام کرد: در این سفر یک هیأت اقتصادی وزیر خارجه را همراهی می‌کند.

سخنان اخیر یکی از مقامات عربستانی مبنی بر این که عربستان در دوره دولت روحانی تلاش زیادی کرده که با ایران تعامل داشته باشد ولی این تلاش‌ها از سوی ایران بی‌پاسخ مانده است، موضوع دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن پرسیده شد که وی در پاسخ اظهارکرد: این سخنان خلاف واقعیت است.

او با بیان این که این صحبت که عربستان در طول این مدت جهت گسترش همکاری با ایران تلاش کرده واقعیت ندارد و ایران در طول ۳ سال گذشته به مانند قبل تلاش‌های گسترده‌ای برای ترمیم روابط انجام داده است، خاطرنشان‌کرد: مشکل ایجاد شده مربوط به سیاست عربستان است چرا که سیاست این کشور مبتنی بر بحران‌آفرینی و تنش است. این کشور به اشتباه منافع خود را در تشدید بحران تعریف کرده است.

جابری انصاری افزود: عربستان به جای تلاش برای حل مشکلات داخلی خود و آسیب‌شناسی این مسایل اقدام به فرافکنی می‌کند ولی این کشور باید بداند صدور مشکلاتش به خارج از عربستان و ایجاد فرافکنی در این زمینه کمکی به آن نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با انتقاد از فرافکنی مقامات سعودی در مورد این اظهار نظر مقام سعودی درباره این که مشکل ما با نظام ایران است نه با مردم ایران، گفت: آن‌چه که از سخنان مطرح شده در این زمنیه برداشت می‌شود در مورد نظام بدوی ماقبل مدرن صدق می‌کند.

خبر منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر این که دولت عراق برای نیروهای مستشاری ایران محدودیت‌هایی ایجاد کرده و خواهان کاهش حضور آن‌‌‌ها شده است، سؤال دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد و جابری انصاری در یک موضع‌گیری قاطع گفت: این‌گونه شایعات هیچ‌گونه تأثیری در روند روابط ایران و عراق ندارد. حضور ایران در عراق مستشاری است و به درخواست قانونی دولت عراق انجام شده است و میزان و نحوه حضور تابع نیاز صحنه میدانی عراق، درخواست دولت قانونی این کشور و توافقات بین دو کشور است و این شایعات در روند رو به رشد روابط بین ایران و عراق تأثیری ندارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سؤال که در انتخابات هفتم اسفند منتقدان برجام نتوانستند وارد مجلس شوند و واکنش وزارت خارجه به این موضوع چیست و چه تأثیری می‌تواند بر عملکرد وزارت خارجه داشته باشد، تصریح کرد: ما به انتخاب ملت ایران هرگونه که هست احترام می‌گذاریم. انتخابات به شکل دموکراتیکی انجام شد و ملت ایران انتخاب خود را انجام داد.

جابری انصاری در مورد دخالت برخی از کشور‌‌ها از جمله عربستان در امور داخلی لبنان نیز اظهارکرد: متأسفانه دخالت گسترده برخی از کشورهای خارجی در امور لبنان به پیچیدگی بیش‌تر وضعیت این کشور منجر شده است و شرایط داخلی این کشور از جمله انتخاب رییس‌جمهور لبنان با مشکلات بیش‌تری همراه می‌کند و روند کار را طولانی می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه به موضع ثابت و اصولی ایران در ارتباط با موضوع لبنان اشاره کرد و گفت: همان‌طور که پیش ‌از این اعلام کردیم ایران از توافق ملی تمام جریان‌ها و گروه‌های لبنان و همچنین ملت لبنان برای حل مشکلات داخلی آن‌ها و رفع مسایلی که وجود دارد حمایت می‌کند و این توافق را در حد مقدور و شبکه ارتباطی که از آن برخوردار است، تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت هوشیاری گروه‌های مختلف سیاسی در لبنان گفت: آن‌‌‌ها باید با وفاق ملی زمینه را برای خروج کشورشان از مشکلات موجود فراهم کنند و اجازه ندهند که برخی از بازیگران خارجی که به دنبال تشدید تناقضات و افزایش تنش در لبنان در چارچوب منافع خود هستند به اهدافشان دست پیدا کنند. چراکه این اقدامات نه به نفع لبنان است و نه به نفع منطقه.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که یکی از مقامات عربستانی انفجارهای تروریستی اخیر در ریاض را متوجه ایران عنوان کرده و کشورمان را در این زمینه مقصر عنوان کرده است، تصریح کرد: سیاستی که عربستان در پیش گرفته است مبتنی بر این است که مشکلات داخلی خود را به دیگر کشور‌‌ها صادر کند در واقع این مشکلات را انکار کند و با فرافکنی مسؤولیت آن را بر گردن دیگر کشور‌‌ها بیندازد. در حالی که این سیاست هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و منجر به تعمیق مشکلات داخلی عربستان خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که عربستان منافع خود را در مدت‌های اخیر در حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی تعریف کرده، ادامه داد: نتیجه این سیاست‌ها به خود کشور عربستان بازگشته است و کشورهای منطقه باید توجه داشته باشند که فضای منطقه به هم پیوسته است و این‌گونه نیست که یک کشور از تروریسم و افراطی‌گری حمایت کند و نتیجه این سیاست به خودش برنگردد. عربستان باید بداند نتیجه سیاست‌هایش مستقیم به خود این کشور برمی‌گردد و با متهم کردن دیگران هیچ تغییر مثبتی حاصل نمی‌شود.

 

انصاری در این نشست بار دیگر از سوی خبرنگاران در مورد آتش‌بس در سوریه و تلاش برخی از کشور‌‌ها برای به شکست انجامیدن آن و طرح‌هایی که در این زمینه مدنظر آن‌هاست مورد پرسش قرار گرفت که در پاسخ گفت: هنوز از موضع آتش‌بس و ترک مخاصمه در سوریه دو روز بیش‌تر نگذشته است که برخی از بازیگران منطقه‌ای از اجرای طرح «ب»سخن می‌گویند که این موضوع در اراده این بازیگران در همراهی با آن چه که در نشست‌های وین مطرح شد و مورد توافق قرار گرفته تردید ایجاد می‌کند.